ARTIKELDynaudio

Dynaudio Confidence show bij HOBO

Dynaudio is dit weekend op AV-NU te vinden, maar stelde zaterdag 15 oktober bij Hobo Hifi (branding partner AV-NU) in Arnhem de nieuwe Confidence C4 voor aan het Nederlandse publiek. De Confidence C4 kent nu twee versies: een MkII en een model dat als Signature door het leven gaat. De term Signature in de naam verwijst naar de handtekening van Wilfried Ehrenholz die op de achterzijde van de luidspreker is geplaatst.

Het was Wilfried Ehrenholz die in hoogsteigen persoon de presentatie voor het Nederlandse publiek verzorgde. Ehrenholz is een van de oorspronkelijke oprichters van Dynaudio en is vandaag de dag nog steeds de enige eigenaar en CEO van het Deense luidsprekermerk. Dat hij de presentatie verzorgde mag bijzonder genoemd worden en voor liefhebbers van het merk was het een unieke gelegenheid om hem over de geschiedenis en bedrijfsfilosofie van zijn merk te horen vertellen.

Volgens Ehrenholz steunt Dynaudio op vier pijlers: de hifi-industrie, studio`s en professionele gebruikers, een pijler die als Multimedia bekend staat, en de automotive industrie. Voor de automotive branche ontwikkelde Dynaudio luidsprekers voor Volvo (midden jaren ’90) en Volkswagen (sinds 2004).

In de professionele wereld is Dynaudio inmiddels ook een zeer belangrijke speler, waarbij oa. de BBC het Deense merk in al haar studio’s gebruikt. “Daar zijn we bijzonder trots op,” zegt Ehrenholz tijdens de demonstratie bij het Arnhemse filiaal van Hobo Hifi: “de BBC heeft ruim twee jaar de tijd genomen om de meest geschikte luidsprekerfabrikant te vinden om al haar studio’s van luidsprekers te voorzien. Vele merken en producten hebben ze beluisterd, maar ze hebben uiteindelijk voor Dynaudio als partner gekozen.”

Wilfried Ehrenholz: “De mulitimedia pijler is misschien het meest onzichtbaar, omdat we daar vooral onze kennis en expertise beschikbaar stellen aan andere fabrikanten. Zo werken we samen met computerfabrikant MSI om hun laptops beter te laten klinken. Natuurlijk zitten daar geen Dynaudio units in, het is vooral onze know-how die gebruikt wordt. En het is verrassend hoe goed een laptop kan klinken door gebruik te maken van onze kennis!”

“Ons ultieme streven is om in al deze categorieën de beste te zijn. We investeren daarom veel geld in research. Ook kiezen we er bewust voor om de fabricage in Denemarken te houden. Zo hebben we de optimale controle over onze kwaliteit. En als zelfs een autofabrikant - waar prijs een erg belangrijke rol speelt - als Volkswagen erop aandringt dat we de productie in Denemarken moeten houden, dan doen we het zeker erg goed op dit vlak.”

Het succes van Dynaudio op al deze gebieden is indrukwekkend, maar de aanwezige bezoekers kwamen toch vooral voor die eerste pijler onder Dynaudio: de hifi-industrie.

“Ik ben een Duitser,” zegt Ehrenholz “en ook het Dynaudio hoofdkantoor is gevestigd in Duitsland, maar toch zijn we in hart en nieren een Deens bedrijf. In de jaren ’60 van de vorige eeuw werd er op de Deense universiteiten veel onderzoek gedaan naar akoestiek. Dat is ook de reden waarom er zelfs nu nog erg veel Deense luidsprekerfabrikanten en elektronicamerken zijn. Het kennisniveau ligt in Denemarken enorm hoog. Gewapend met deze kennis zijn we eigen drivers gaan ontwikkelen die we tot voor kort ook verkochten aan andere luidsprekerfabrikanten, zoals de inmiddels bekende MSP midranges die gebruik maken van een grote spreekspoel en vlakke aluminium spoeldraad en natuurlijk onze beroemde zijden tweeters. De tweeters in de Focus en Confidence MkII serie voorzien we tegenwoordig machinaal van een coating. Deze coating is de eigenlijke weergever, het zijde dient slechts als drager van de coating. Door machinaal te coaten zijn we nu in staat de coating dunner en tegelijkertijd gelijkmatiger te maken. Dat biedt enorme voordelen in transparantie en snelheid.”

MERK

EDITORS' CHOICE