ARTIKELRhapsody

Showcase - Magico M-Project luidsprekers

De introductie van een willekeurig nieuw model van het momenteel in de high-end scene grenzeloos populaire Amerikaanse luidsprekermerk Magico, staat doorgaans garant voor verrekte nekken en een bovengemiddelde aandacht. Recentelijk heeft geestelijk vader Alon Wolf daar met de introductie van de gloednieuwe en mysterieuze Magico M-Project conceptluidspreker, nog eens een flinke schep bovenop gedaan.

Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan is namelijk een luidsprekersysteem ontworpen wat niet alleen de meest actuele knowhow en denkbeelden van deze in Californië gevestigde onderneming omvat, maar ook veel over de toekomst in luidsprekerbouw prijsgeeft. Rhapsody in Hilversum had de eer om als 2e locatie ter wereld(!) een hagelnieuw paar M-Project luidsprekers te ontvangen. Hifi.nl kreeg daarbij de gelegenheid om als enige pers zowel bij de bijzondere nachtelijke aankomst op woensdag 26 november, als de publieksdemo vrijdag 12 en zaterdag 13 december in Hilversum aanwezig te zijn.

De sensatie van het onbekende
Het is soms vreemd om te beseffen dat wanneer je zelf ergens helemaal vol van bent en weet dat er iets bijzonders op stapel staat, de wereld om je heen gewoon nietsvermoedend met zijn eigen ritme en bezigheden doorgaat. Zo leek ook woensdag 26 november jongsteleden in eerste instantie een dag zoals alle anderen te worden. Het weer was rustig, er waren geen enorme files, geen landelijke festiviteiten of ander ongerief. Toch was die dag in ieder geval op één plek in Nederland een bepaalde prettige spanning te voelen. Een soort van onderbuik gevoel dat je doorgaans vooral krijgt wanneer je weet dat er iets groots en belangrijks staat te gebeuren, maar je nog niet weet hoe het uit zal gaan uitpakken. Zo was dit keer ook bij de bekende Rhapsody hifi winkel in de Borneolaan in Hilversum het geval.

Want terwijl ik even voor drieën in de middag aankom met de bedoeling om na een interview met Magico’s mastermind Alon Wolf, ook zijn inmiddels gearriveerde nieuwste creatie meteen in werkelijkheid te bekijken en te beluisteren. Trof ik wel Alon Wolf en het Rhapsody team aan, maar waren de beoogde nieuwe luidsprekers nog in geen velden of wege te bekennen?! Ai en dat terwijl er voor die avond al een eerste kennismakingssessie met een aantal vaste klanten in de agenda stond! Toch was er nog hoop dat het op dit laatste moment toch nog allemaal in orde zou komen. Want volgens de laatste informatie was het vliegtuig met aan boord de M-Project luidsprekers, inmiddels geland op schiphol. Nu maar afwachten of het paar nog snel genoeg ingeklaard kon worden om het deze avond nog tijdig in Hilversum te krijgen. Door dit onverwachte oponthoud was er in ieder geval nog meer gelegenheid om in de tussentijd Alon Wolf het hemd van het lijf te vragen over de details van deze adembenemende technische tour de force.

Van evolutie naar revolutie
Magico eigenaar en ontwerper Alon Wolf is voor mij inmiddels geen onbekende meer. Naast het feit dat hij de afgelopen jaren op verschillende belangrijke Nederlandse Magico (winkel)presentaties acte de préséance heeft gegeven, wist hij ook het vaak ademloos luisterende publiek aangenaam te verrassen met zijn helder geformuleerde denkbeelden en zijn diepgaande kennis over de luidsprekermaterie. Alon: ‘Voordat we nog überhaupt over een nieuwe conceptluidspreker nadachten, was het eerste idee om een Q6 te ontwerpen. Een Q-serie model wat tussen de Q5 en Q7 zou worden gepositioneerd en een logische evolutie zou laten zien t.o.v. die modellen. Maar terwijl de ideeën zich steeds meer opstapelden, kwam ook steeds sterker aan het licht dat we inmiddels over zo veel meer knowhow en technisch realisatiepotentieel beschikten dan slechts enkele jaren geleden, dat het zonde zou zijn dit grote potentieel niet volledig te benutten. Alleen op welke wijze?

Uiteindelijk besloten we dat ons 10-jarig jubileum een ideale gelegenheid zou zijn om eens een keer een daadwerkelijk gerealiseerde conceptluidspreker te ontwerpen. Een systeem waarin we alles konden verwerken en toepassen wat we in de afgelopen periode hebben geleerd en waarin de laatste stand der techniek en hypermodern materiaalgebruik op state of the art wijze zou worden toegepast. Enige harde doelstelling voor onszelf was dat het formaat minder groot dan een Q7 zou moeten worden. Voor de rest was the sky the limit en zijn we werkelijk helemaal los gegaan met wat mogelijk is wanneer je zo min mogelijk compromissen in een ontwerp sluit. Het eindresultaat is zelfs voor ons schokkend te noemen en het is gewoon fantastisch om te zien en vooral om te horen hoe ver je klankmatig uiteindelijk met zulke extreem ver doorgevoerde materie kunt komen.’

Van idee naar realisatie
Alon, ik kan mij voorstellen dat je op een gegeven moment allerlei ideeën hebt verzameld die je vervolgens moet gaan toetsen op haalbaarheid. Maar wat gaf voor jou de doorslag om er naast het 10-jarig jubileum uiteindelijk toch een conceptluidspreker in plaats van een ‘normaal’ serieproduct van te maken? ‘Eigenlijk was het stadium wat we nu met dit nieuwe product wilden gaan doen en hoe we het in de markt wilden gaan zetten, nog één van de meest eenvoudige beslissingen. Veel van de technieken en materialen die we voor het M-Project hebben toegepast, zijn namelijk tot op heden nog nooit ergens anders in de luidsprekerbouw gebruikt. Een andere reden is dat we vooraf nog niet precies wisten tegen wat voor problemen en kosten we in de productie aan zouden lopen.'

Vergeet namelijk niet dat voor de M-Project letterlijk ieder onderdeel specifiek en uniek voor dit project uit vaak erg kostbare en moeilijk bewerkbare materialen is vervaardigd. Het was dan ook niet verwonderlijk dat verschillende onderdelen door hun bewerkelijkheid uiteindelijk toch aanmerkelijk duurder uitvielen dan vooraf was gecalculeerd. Een ander aspect waarin onze Magico conceptluidspreker van conceptmodellen uit bijvoorbeeld de auto-industrie afwijkt, is dat wij vanwege ons 10-jarig jubileum toch meer mensen van deze revolutionair betere weergever wilden laten meegenieten. Uiteindelijk besloten we om er 50 paar van te maken, die zelfs voordat er maar één werkend model stond te spelen, allemaal al waren verkocht en dat voor een bedrag van € 155.000,-! Uiteraard is dat enorm vlijend als men vooraf en voor zo’n bedrag al zoveel opdrachten verstrekt, maar het wist ook de toch al hoge druk op dit project, werkelijk naar het kookpunt op te voeren. Want iets beloven is één, maar we moesten het nog wel volledig waar gaan maken.’

MERK

EDITORS' CHOICE