REVIEWSennheiser

Sennheiser Urbanite & Urbanite XL

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Fritz de With | 31 december 2014 | Sennheiser

Een hernieuwde kennismaking, zo zou je het wel kunnen noemen. De geschiedenis in een bedrijf is er vaak één van langdurige relaties met mensen, maar vooral ook producten. Die relaties kunnen plotseling ook worden beëindigd om de eenvoudige reden dat het bedrijf verandert bijvoorbeeld door het produceren van nieuwe producten. Neem nu Sennheiser versus STS Digital.

De relatie met Sennheiser werd gestart op zestienjarige leeftijd met de aankoop van twee MD411 microfoons en twee HD414 open hoofdtelefoons. Daarna op twintigjarige leeftijd vele MD211/421 microfoons. Na veel jaren kwamen er opdrachten voor televisieprogramma’s en voor de zes gevormde cameraploegen werden uiteraard de bijzonder goede MD416 richtmicrofoons aangeschaft. De opdrachten veranderden en we gingen richting high-end opnames. Toen kwamen de Schoeps microfoons in beeld en gingen we van Sennheiser hoofdtelefoons naar Philips en uiteindelijk Grado. Zo vielen gaandeweg de naam en de producten van Sennheiser weg in onze opname apparatuur hoewel privé al onze portable devices toen en nu nog steeds voorzien zijn van Sennheiser in-ear phones.

Urbanite & Urbanite XL
En zie: hier liggen nu voor mijn neus twee bijzondere Sennheiser hoofdtelefoons. Ik bekijk en bestudeer ze van alle kanten, net of er een oude kennis weer terug in beeld is gekomen. Had ik vroeger vaak een probleem met de dunne stekker op de hoofdtelefoon HD414 en 650, nu zijn de hoofdtelefoons van een heel andere orde de ‘Deutsche Grundlichkeit’ straalt er vanaf. Sennheiser is echt veranderd in alle opzichten. Kijk naar het tweetal de Urbanite en de Urbanite XL en je hoofd slaat op hol. De design cult die deze hoofdtelefoons voordragen, roept associaties op met designers zoals Tom Ford, Calvin Klein en Michael Kors. Zij zouden onmisbaar een hand kunnen hebben gehad in de design van dit duo. Strak en zakelijk en tegelijk ‘down to earth’. Een trendy look, kortom een lust voor het oog en… voor het oor? Dat is iets wat we vandaag gaan beleven.

Urban outfitters
We zetten de hele high-end santenkraam op. De Marantz cd-speler, HEX Metrum DAC en de hoofdtelefoonversterker Aurix ook van Metrum. Let the games begin… Dat valt dus ongelooflijk tegen beide hoofdtelefoons geven een vreemd geluid weer, te veel bas, terughoudend midden, maar wel weer veel top hoog. Dit kan toch niet waar zijn? Toch maar even naar Sennheiser gebeld en ja hoor, daar komt de aap uit de mouw: de Urbanite is helemaal niet gemaakt voor de high-end groep van luisteraars, maar speciaal ontworpen voor het portable gebruik en ja nu zie ik het ook op de doos staan: Made for iPod, iPhone and iPad. Duidelijk een totaal andere doelgroep, zo vertelt de Sennheiser man mij en dat er uitgebreid blind is getest met de doelgroep ‘Urban outfitters’, zeg maar de jongeren tussen de 18 en 35 jaar. Zij spelen hun muziek uitsluitend af via smartphones waarvoor de Urbanite XL en de kleine Urbanite speciaal zijn ontworpen. Beide modellen zijn overigens verkrijgbaar in een versie voor Apple en een versie voor Android toestellen. Voor deze doelgroep heeft Sennheiser de Urbanite XL en de Urbanite een hele specifieke eigen frequentie karakteristiek meegegeven die feilloos aansluit ook qua impedantie op deze portable fancy gear. Voor de high-end liefhebber melden ze bij Sennheiser, moet ik echt kijken maar vooral luisteren naar de HD600, 700 en 800.

Profileren
Terug naar de Urbanite doelgroep laat ik die nou toevallig in huis hebben en zo moeten mijn zoon van achttien, mijn dochter van twintig en ja zelfs mijn vrouw er aan geloven. Hun reacties zijn overduidelijk ze vinden de Urbanite een lekker ding, ziet er mooi uit, kan tegen een stootje en wat een bas. De vingers vliegen over de touchscreens en zo toveren ze de ene na de andere muziektrack tevoorschijn. Alles passend bij hun eigen identiteit, vergis je niet, dat hoort allemaal bij de huidige aankoop van jongeren. Dit is mijn muziek en dit is mijn hoofdtelefoon die er bij past. Zo kan je met een trendy product jezelf profileren. Neem nou bijvoorbeeld de zo maar uit het niets tevoorschijn gekomen Dr. Dre Beats Head-phone, klinkt zeker niet geweldig, maar een ongekende marketing move maakt het succes mogelijk. Dit is ook wat Sennheiser wakker gemaakt heeft en dit leidt nu tot deze twee nieuwe producten. Nu mag ik ook even meeluisteren en inderdaad nu klinken ze wel goed en lekker. Ook qua vervorming, want die is er niet. Al met al met goede muziek van een iPhone is het echt genieten. Volgens mijn zoon klinkt het lekker vet. Het is helaas niet mijn ding, muziek luisteren met je telefoon, maar ik ben met mijn 64 jaar ook niet de doelgroep en vind dat ik met de Astell&Kern beter uit ben (24 bit 88.2 wav files)… en jawel met een heel andere hoofdtelefoon, de Sennheiser HD800.

Conclusie
We kunnen duidelijk concluderen dat Sennheiser een zeer zorgvuldig product heeft gemaakt met veel betere pluggen en kabels dan vroeger. Er is zelfs een volumeregelaar voorhanden die uiteraard alleen werkt met de Apple/Samsung etc. mobiele telefoons. Ik vind het zitcomfort van de Urbanite XL fijner dan de Urbanite, de een zit over je oor en de andere erop. Bij de Urbanite XL is van geluidslekkage niets te merken en dus kan je onbeperkt genieten van de muziek waar je ook bent. De twee of eigenlijk de drie De Withjes melden zich gelijk al: “Doe mij er maar zo één pap/Fritz”, nou een betere marketing kan je jezelf niet wensen. Sennheiser de operatie Urbanite is 100% geslaagd!

Prijzen
Sennheiser Urbanite € 179,95
Sennheiser Urbanite XL € 229,95
www.sennheiser.nl

EDITORS' CHOICE