Recensie: Janne Schra – Ponzo (CD)

Eric de Boer | 03 februari 2015

Het gaat Janne Schra voor de wind. Haar nieuwe studioalbum Ponzo komt volgende week uit en daarna staat er alweer een theatertour gepland. Samen met haar partner Torre kwam het vijfde album van Janne tot stand in hun eigen woonkamer, waar ook opnames plaatsvonden. De energie die Janne daardoor aan het album wist toe te voegen, zorgt voor aangenaam luisteren.

Janne Schra heeft in de twee jaren na haar vorige album, dat voor het eerst onder haar eigen naam werd uitgebracht, niet stilgezeten. Diverse theatershows, ondersteund door het Red Limo String Quartet, werden druk bezocht. Daarnaast bracht Janne samen met het Robert Nolan Trio haar liedjes opnieuw uit in de stijl van Django Reinhardt, gevolgd door een tour door China. Een theatertour met het Noordpool Orkest langs diverse theaters in het land en het verzorgen van de titelsong samen met Torre Florim (De Staat) voor de dramaserie Hollands Hoop volgden. Janne Schra is naast artiest ook kunstenares, en in de vrije tijd die ze vond maakte ze ook nog veel schilderijen (te bewonderen op haar website). Het leven voor een artistiek persoon moet fijn zijn in huize Schra.

Door de tracks van haar nieuwe album thuis op te nemen en te produceren, waren Janne en Torre niet gebonden aan vaste studiotijden. Het grote voordeel van het gebruiken van hun woonkamerstudio was de mogelijkheid om ideeën direct uit te proberen en op te kunnen nemen, zonder dat er tijd overheen moest gaan. De elf tracks die op Ponzo terecht zijn gekomen, getuigen van frisse invloeden en een hoop –positieve- energie. Natuurlijk straalt Janne ook met haar onmiskenbare melancholie op sommige nummers (zoals Good Now of The Show), maar haar wens om een vleug positivisme in haar liedjes door te laten klinken heeft z’n vruchten afgeworpen.

Albumopener Ship, Good Now, Scare Me en zeker Everything I Do Ooh Ooh bieden vreugde en laten de luisteraar met een glimlach op het gezicht achter. Little Bamboo is de eerste single van het album en kwam tot stand met samenwerking van Gaëtan Vandewoude van het Belgische Isbells. Hier laat Janne horen dat haar vocale capaciteiten de laatste jaren alleen maar gegroeid zijn, want op de ingetogen folk track komt haar stemgeluid zelfverzekerd en volwassen over. Krachtiger nog, dan op het voorgaande album. Janne stapt steeds verder af van de jazzy invloeden en creëert meer en meer haar eigen sound.

Ponzo biedt naast het fijne stemgeluid van Janne Schra veel muzikale afwisseling. De tracks variëren flink in tempo en zijn klein, breekbaar en ingetogen of juist weer expressief en voorzien van meer bombast. Naast de diversiteit wat instrumentale in- en aanvulling betreft, zorgde de zangeres samen met haar partner en producer Torre voor fraaie composities en arrangementen. De prima productie van Ponzo maakt dat de energieke huiskamersfeer goed uit het album naar voren komt, waarbij er ook op dynamisch vlak weinig te klagen valt. Al met al is Ponzo een fijne, innemende plaat geworden die prima klinkt en blijft entertainen.

Ponzo wordt op 7 februari gelanceerd tijdens het Grasnapolsky Festival (Radio Kootwijk) en zal vanaf 13 februari verkrijgbaar zijn.

• Muziek: 9
  • Klank: 8