REVIEWSony

Recensie: Sony MDR-Z7 en Sony PHA-3


Jamie Biesemans | 07 februari 2015 | Sony

Er is een heuse hype ontstaan rond hoofdtelefoons én de bijhorende accessoires. Combineer dit met Sony’s nieuwe push rond hi-resaudio, en je krijgt een heel interessante combinatie van de MDR-Z7, PHA-3AC-versterker en NWZ-A15-Walkman.


Het duo dat we hier bekijken zag het daglicht op de IFA-beurs in september, en zorgde meteen voor heel wat enthousiasme onder de hoofdtelefoon-liefhebbers die vertoeven op community-sites als Head-Fi. Want Sony, die heeft wel een zekere reputatie op vlak van kwalitatieve hoofdtelefoons. De laatste tijd waren de Japanners echter niet bezig met de high-end van de markt, maar met (betere) middenklassers. Wie kan hen dat kwalijk nemen, want uiteindelijk zijn hoofdtelefoons van 500 euro plus een enorme nichemarkt. En toch lanceert Sony de MDR-Z7, zelfs in combinatie met een behoorlijk prijzige mobiele versterker. Desgewenst kan je het prijskaartje nog verder aandikken met speciale 8-aderige kabels ontworpen door Kimber Kables.

Z7
Het is een mooie tijd voor fans van hoofdtelefoons. Dankzij een revival rond koptelefoons verschijnen er bij grote en kleine merken regelmatig nieuwe modellen - en meestal zijn die behoorlijk goed. Het is een interessante vraag waar bij hoofdtelefoons high-end echt begint, maar voor de meeste mensen is 500 euro wellicht ruim voorbij de psychologische grens waarboven het toch wel aanvoelt als premium-terrein. De Z7 zit met een prijskaartje van 599 euro dus toch in het hoger segment.

Als je dan kijkt naar recente nieuwelingen in deze prijscategorie, dan valt één ding op: het zijn bijna allemaal (half)open ontwerpen die volledig over de oren passen. De klassieke leer zegt dan ook dat open hoofdtelefoons een veel luchtigere, luidspreker-achtige weergave hebben, met veel zin voor detail. Fantastisch voor klassieke muziek en vocals. Maar Sony bewandelt toch het andere pad, dat van het gesloten ontwerp. Hoewel niet helemaal ongehoord - de Alpha Dog van Mr.Speakers bewijst dit al, net zoals toppers van Beyerdynamic, bijvoorbeeld – is dat toch wel een bijzondere zet.

Er zijn natuurlijk voordelen aan gesloten earcups. Je hebt geen last van de omgeving, om maar iets te noemen. Omgekeerd geldt hetzelfde: je moet het volume toch wel tegen de pijngrens laten aanleunen vooraleer iemand in de buurt iets van je muziekkeuze merkt. Omdat het produceerde geluid niet uit de hoofdtelefoon kan ‘ontsnappen’, is er weliswaar een goede interne design nodig die reflecties voorkomt. Als een gesloten ontwerp goed wordt aangepakt, kan je genieten van een veel vollere weergave van de lage frequenties dan bij een open hoofdtelefoon. Naar ons gevoel moet je wel bij deze koptelefoons (en ook de Z7) het volume wat in de gaten houden, omdat er toch rap behoorlijk wat luchtdruk wordt ontwikkeld.

Gigantisch
Drivers met een diameter van 70 mm? Jawel, dat doen niet veel de Z7 voor. Ze zijn groot genoeg, zegt Sony, voor een vlak golfeffect waardoor muziek ‘grootser’ zou moeten klinken dan bij een kleinere driver die veel meer vanuit het middenpunt geluid produceert. In de praktijk is dat ook merkbaar, al is het effect niet even sterk als bij planar-magnetic-drivers, zoals die van de Oppo PM-1.

De grote drivers geven de MDR-Z7 een indrukwekkend frequentiebereik van 3 Hz tot 100 KHz, iets dat Sony graag verbindt met het weergeven van hi-res. Zonder het hier helemaal op te rakelen, toch even vermelden dat het nut van al die kilohertzen boven de 20-22 KHz (ons gehoorgrens) ter discussie staat. Maar kwaad kan het niet.

EDITORS' CHOICE