NIEUWS

Pop-Up Store ‘Brouw je eigen plaat’

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Fritz de With | 11 februari 2015

Wat zou jij er van vinden om je eigen label te starten met een exclusief voor jou gesneden lp? Tja… wie wil dit nou niet? Dat kan nu in de Pop-Up Store in de Overtoom op nummer 228 in Amsterdam.



Biermerk Grolsch (Kornuit) biedt samen met AA Brouw nu de mogelijkheid om een persoonlijke playlist in vinyl te laten snijden. Via de site ‘www.brouw-jeeigenplaat.nl’ kan een playlist worden samengesteld. Ook kan je zelfs je eigen hoes ontwerpen. Een gespecialiseerde vinylsnijder maakt vervolgens een persoonlijke plaat. Het is er maar één, dit ambachtelijke proces is door iedereen persoonlijk te bekijken in de Pop-Up Store in de Overtoom nummer 228. De openingstijden zijn van 10.00 tot en met 17.00 uur.



Direct te horen
Om nu de kwaliteit te beoordelen, maak ik een afspraak met pop-up shop en neem mijn portable Marantz PMD 661 mee. Daarop staat een proefopname van een Big Band van Charly Green en dit wil ik wel eens op vinyl horen. Zo gaan de heren aan de slag, het vinyl wordt opgewarmd via een doodgewone gloeilamp. Als snijtafel dient een omgebouwde Technics en de snijkop bestaat uit twee mini luidsprekers die via trillingen de snijnaald aanstuwt. Er is voor dit redelijk veel vermogen nodig om überhaupt iets in de lacker te kunnen snijden, maar het lukt wonderwel. De eindresultaten zijn overigens direct te horen omdat er tevens de mogelijkheid is om te kunnen afspelen tijdens het snijproces, een soort van naband controle. De snijkop loopt via een tangiale arm, stevig verankert aan een aluminium plaat. Na het snijden van de twee kanten kunnen we het resultaat horen. Ahum…



De Crossely Retro platenspeler (in een leuk uitziende koffer) bakt er niet veel van, doch de Philips Otto 2000 doet het heel wat beter. Leuk ding trouwens, is voorzien van cd-speler - USB afspeel- en opname mogelijkheid, zoals gezegd een platenspeler, versterker en mooi versterkt via ingebouwde luidsprekers. Dit alles beste lezers voor het adembenemende bedrag van Ä 149,- inclusief BTW. Helaas heeft de zelfgebakken plaat niet de output als van een geperst exemplaar, maar wel onmiskenbaar het geluid van vinyl.



Voor oog en oor
Alleen al de Pop-Up Store bezoeken, is een lust voor het oog en oor, uitgevoerd in retro looks en zeer op lp’s gericht. Ik vind het een buitengewoon leuk reclame idee van Grolsch en ook sluit deze ‘naaldloos’ aan op de ontwikkeling die gaande is. Iedereen kent de opmars van de lp en dat is voor velen een verrukking. Er is om het proces te kunnen volgen ook een YouTube film gemaakt die op de website is te vinden.

EDITORS' CHOICE