REVIEW

Revox Re:sound G elegance & Re:sound G shelf

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Ruud Jonker | 08 maart 2015
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 04 maart 2015

Revox staat voor Zwitserse topkwaliteit en was mateloos populair vanwege de taperecorders en de tuners. Beide producten maken vandaag de dag nog lange speeluren bij liefhebbers van vintage apparatuur. Maar de tijd staat niet stil. Bij Revox is veel veranderd. Gebleven zijn de onderscheidende producten met een hoog designgehalte. Momenteel komt Revox terug op de Nederlandse markt. In de luisterruimte staan twee luidsprekers, de Re:sound G elegance en de Re:sound G shelf. Beetje cryptische namen, maar dat doet niets af aan deze producten.

De audiomarkt is erg beweeglijk. Door de geschiedenis heen bestaan importeursbedrijven niet langer dan een jaar of tien en winkels komen en gaan. Ook merken komen en gaan en heel succesvolle fabrikanten kunnen toch voor langere tijd van de markt verdwijnen in een land. Merken vliegen ook van de ene naar de andere importeur. Diverse audio brands werden de laatste jaren gekocht door grote internationale investment companies. Ze kopen zo’n merk vanwege de naam. Vaak wordt het product dan commercieel uitgebouwd. Rendement is dan belangrijker dan merkgeschiedenis en geluidskwaliteit. Uiteraard gaan met zo’n aankoop weer de nodige wereldwijde importeurswisselingen gepaard. In de jaren zestig en zeventig was Revox wereldwijd een grote naam. Bij het grote publiek vooral bekend vanwege de taperecorders en de tuners met vaak referentiekwaliteit.

Revox-recorders vallen in de categorie ‘semiprofessioneel’. Studio’s, omroepen en de institutionele geluidswereld waren vooral gebruikers van de professionele Studer, Telefunken, Ampex en Sony machines. Daar hingen dan ook fikse prijskaartjes aan. Vanwege de lagere budgetten bij de lokale omroepen vielen de Revox-machines daar in de smaak. Een A77, met een prijskaartje van ongeveer 1400 gulden,  kon indertijd zo’n drie jaar intensief gebruik overleven voordat flinke service nodig was. Een Akai of Sony (consumer) recorder zou in zo’n situatie na vijf maanden volledig uit de specificaties zijn gedraaid. Professionele machines, zoals de Telefunken M12, gingen uiteraard langer mee, maar het prijskaartje lag al gauw rond de 10k en dus buiten het bereik van de semi-pro markt en de consument.

Studer
Het bedrijf ‘Willi Studer’ werd opgericht in 1948, bouwde eerst meetapparatuur en kwam in 1949 met de eerste recorder, genaamd Dynavox. Begin jaren vijftig werd de naam van de machine veranderd in Revox T26 en daarnaast verschenen de eerste professionele recorders van Studer (A37 en B37). Vanaf die jaren ontwikkelden zich zowel de professionele Studer-recorders als de semi-pro Revox machines met voor die laatste een highlight in 1960, toen de G36 op de markt kwam. Deze G is nog steeds een van de beste recorders die beschikbaar is, met ongekende ‘audiofiele’ prestaties.

In 1960 begon ook de samenwerking tussen Studer en EMT Wilhelm Franz GmbH. EMT nam in 1966 de meeste aandelen in Thorens over van de vroegere eigenaar Paillard. Zo ontstond in het gebied rond Zuid-Duitsland een met elkaar samenwerkend conglomeraat van absolute topmerken, waar ook nog lijntjes waren naar Stellavox, Ortofon en Neumann. In het grotere geheel maken ook Sennheiser, Klangfilm (Siemens), Telewatt en Nagra daar deel van uit. Het kenmerkende van deze hele industrie was de no nonsense benadering, die gebaseerd was op pure en echte technische kennis, ervaring en zakelijkheid. Er was een verklaarbare relatie tussen prijs en prestatie. Heel anders dan een deel van de huidige high-end markt, waar de prijs/prestatieverhouding grotendeels zoek is en met een fan-base van audiofielen die in sprookjes geloven. Vanaf het einde van de jaren zestig kwam Revox met de overbekende A77 recorder, A50 versterker en A76 tuner. Bedoeld voor de semi-pro markt en de kwaliteitsbewuste consument, maar ontwikkeld vanuit professionele maatstaven. Een A77 heeft elektronica die middels steekkaarten in een rack zit. Gebouwd zoals pro-machines van Studer en Telefunken (bijvoorbeeld de M5 solid state). Wie een A76 tuner openschroeft zou willen dat veel huidige flimsy gebouwde consumenten-apparatuur nog zo uitgevoerd zou zijn. Later kwamen bij Revox de B-series en C-series en werden er ook luidsprekers (BX350) en een platenspeler (B790) ontwikkeld. Maar de A77, met een productieaantal van rond het half miljoen, was het meest succesvolle product voor Studer.

Rond 1978 werden de Revox-producten in Nederland geleverd door Handelsonderneming Electrona in Mijdrecht. Tot halverwege de jaren tachtig was Revox nog op de markt met cassetterecorders, taperecorders en draaitafels. Daarna werd het stiller rond het merk, dat kwam met series zoals de Exception, Evolution, Elegance en Emotion. In 2001 kwam Revox als een van de eerste bedrijven met een muziekserver, die ook metadata van cd’s vast kon leggen. De kenmerken van de apparatuur uit het tijdperk na de A-, B- en C-series zijn vormgeving, gebruiksgemak, slimme technologie en uiteraard bouwkwaliteit. Revox was (en is) afwijkend van de rest van de markt, die oeverloze hoeveelheden rechthoekige dozen met zwarte-, zilveren of goudkleurige frontjes in het standaard 43 cm formaat lanceerde en waar an sich natuurlijk niets mis mee was. Ondanks de geweldige reputatie en de kwaliteit in techniek, vormgeving en geluid, is Revox in ons land enigszins op de achtergrond geraakt. Niet bij de tienduizenden gebruikers van de klassieke Revox-apparatuur, maar het grote publiek, dat op het gebied van hifi veel kwaliteitsbesef verloor, vond haar voornaamste attractie in de lage prijzen, de populaire merken en het mp3-geweld via oordopjes.



Revox Today
Studer en Revox zijn sinds 1994 gescheiden. Ook voor Studer is de markt sterk veranderd. De hele markt voor analoge taperecorders is verdwenen en digitaal deed haar intrede. Studer is onderdeel van Harman en bouwt onder andere digitale mengtafels. Revox is eigendom van een groep Zwitserse private investors met Christoph Frey als CEO. Het hoofdkwartier is al zo’n zeventig jaar in Regensdorf, maar de productiefaciliteiten en salesorganisatie voor Duitsland bevinden zich in Villingen (Zwarte Woud). In Kitzbuehl zetelt de salesclub voor Oostenrijk. De drie vestigingen hebben allemaal showrooms, waar klanten welkom zijn. De vestiging in Oostenrijk is ook een verzamelpunt voor architecten, vormgevers en interieurdesigners.
Dus voor iedereen die te maken heeft met multiroom-oplossingen. Vroeger werkten er honderden mensen aan de productie van Revox-apparatuur. Tegenwoordig bouwen er zo’n 40 medewerkers in Villingen aan de apparatuur. Het is nog steeds allemaal handwerk.
Voor de Benelux is de kleine maar dynamische importeur Auris erin geslaagd sinds 2001 het merk Revox, zowel als consumentenmerk, multiroom en integratie product onder te brengen bij een veertigtal enthousiaste dealers over de Benelux. Vijf Gira Revox studio’s, top domotica integratoren, kwalitatieve installatiebedrijven en high-end interieurbouwers bieden hun producten aan. Ze hebben allen een ding gemeen, een zeer mooie representatieve opstelling met de M series in combinatie met de invisible, inbouw, opbouw of staande luidsprekers. Met de groeiende Joy reeks en nieuwe luidsprekers (G black black, Scala) hoopt Auris meer hifi zaken in hun netwerk te verwelkomen…

EDITORS' CHOICE