Bowers & Wilkins CM6 S2

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Werner Ero | 22 april 2015 | Bowers & Wilkins

Mede door het schrijven van deze test over de nieuwste loot van de Bowers & Wilkins CM-serie, heb ik voor mijzelf een nieuw record gevestigd. Nog nooit heb ik namelijk over enig ander audiomerk meer geschreven, dan de luidsprekermodellen van deze befaamde Engelse fabrikant! Toch moet dit vrij hoge aantal door verdeling over meerdere modellen per test en een tijdspanne van inmiddels vier jaar, ook sterk worden gerelativeerd. Maar feit is natuurlijk wel dat je op deze manier enorm veel ervaring kunt verzamelen voor wat betreft denkwijze, doelstellingen en vooral het gehoormatig presteren van al deze modellen. Producten op dit niveau ontstaan trouwens nooit door toeval er wordt doorgaans over ieder detail grondig en gedegen nagedacht. Eén van de mooiste voorbeelden hiervan zijn de recent geďntroduceerde en vooral sterk geëvalueerde CM6 S2 luidsprekers.

Zeker in mijn laatste grote Bowers & Wilkins test van de 600 S2 serie, steek ik niet onder stoelen of banken dat ik zowel de grote vloerstaande 683 S2 als met name de monitor 685 S2, tot de beste luidsprekers in hun klasse vind behoren. De weergave van deze modellen is namelijk super muzikaal, bijzonder ruimtelijk en regelmatig zelfs glorieus te noemen. Deze luidsprekers presteren zelfs dermate goed, dat je je bijna gaat afvragen wat deze fabrikant in hemelsnaam binnen deze afmetingen nog meer uit de hoge hoed tevoorschijn kan toveren! Ik schrijf trouwens heel bewust bijna, want één van de aspecten waar bij de 600 S2 serie nog winst op is te boeken, is de uitstraling en het materiaalgebruik. Want hoe goed de klank zelf ook is en hoe netjes de afwerking voor elkaar was, de gebruikte materialen en basisuitstraling konden mij toch niet op alle fronten bekoren. Toch heeft dit Engelse merk wat mij betreft wel degelijk de juiste keuzes gemaakt. Want wat is er mis als je een beperkt budget hebt om het geld te besteden aan maximale geluidskwaliteit en vervolgens in wat minder mate aan het mooiste design en relatief kostbaar materiaalgebruik?



CM S2 serie
Het is met name dit aspect waar precies de onlangs geheel vernieuwde CM-serie in beeld komt. Want ook al bestaat ook bij deze serie de kastvorm nog steeds uit het op dit moment overal zo gefavoriseerde hoekige en scherp afgelijnde kastdesign. En wordt er ook in de CM modellen de nieuwe tweeter met dubbele aluminium dome en het bekende gele Kevlar voor de woofer/midrange gebruikt. Toch houden daarmee verder alle overeenkomsten wel zo’n beetje op. Het eerste wat dus meteen opvalt, is het veel mooiere en meer ‘edel’ toegepaste materiaalgebruik. Verdwenen is namelijk het kast bedekkende zwarte of witte vinyl en gekomen zijn echt fineer (rozenhout) en lakafwerkingen zoals piano zwart en satijn wit. Uiteraard blijft het daar niet bij en het volgende wat de aandacht trekt, is de aanzienlijk hogere kaststijfheid met meer inwendige verstevigingen. Naast andere cosmetische zaken zoals aluminium sierringen rond de units die de schroeven aan het zicht onttrekken en onderhuidse magneten voor de al dan niet te gebruiken doekfronten, zijn ook de met zand af te vullen standaards veel robuuster en fraaier uitgevoerd.

CM6 S2
Toch is er nog één zeer typerend en niet genoemd aspect waarin de hier besproken CM 6 S2 monitor en grootste CM10 S2 vloerstaander van hun overige broers afwijken, de losse, gestroomlijnde en van de kast door een speciaal rubber ontkoppelde (Nautilus) behuizing geplaatste tweeter! Enerzijds geeft dit beide modellen een meer spannend uiterlijk. Maar ook gehoormatig veranderen door zo’n oplossing de nodige parameters, waarover straks meer. Als ik mij beperk tot de CM6 S2 monitor met bijbehorende standaard, dan staat voor mij een zeer geraffineerd ontwerp met strakke vormen, modern materiaalgebruik en vooral een totaaluitstraling die in veel interieurtypen een mooie plaats zal kunnen vinden. Het mooie en knappe aan de gekozen uitstraling, is dat het ontwerp als het ware uitnodigt om het pontificaal in de woonkamer te plaatsen! Daarbij vallen de weergevers zeker goed op, maar niet op een schreeuwerige of ‘goedkope’ wijze. Bowers & Wilkins is er wat mij betreft dan ook heel goed in geslaagd om die hele dunne scheidslijn van enerzijds pontificale aanwezigheid en anderzijds mooi in het interieur op kunnen gaan, te bewandelen. Zoals ik eerder al schreef zijn deze luidsprekers zondermeer degelijk gebouwd en binnen hun afmetingen van 34 cm hoog, 20 cm breed en 28,5 cm diep, is een gewicht van net geen 9 kilo gewoon heel netjes. De stijlvol in een samenspel van metaal en mdf en afgewerkt in mooi contrasterende tinten ontworpen standaards, zijn met een hoogte van 56 cm (zonder spikes), zowel een lust voor het oog als leveren een belangrijke bijdrage aan de totaaluitstraling van dit volgens mijn eigen bescheiden mening, misschien wel mooiste model uit de CM-serie. Waar ik persoonlijk erg blij mee ben is, dat de basreflexpoort van de voorzijde naar de achterzijde is verhuisd. Doorgaans moeten weergevers hierdoor wel wat verder van de achterwand worden geplaatst, maar is de positieve bijdrage bij een goede implementatie vaak significant. Naast een lagetonenbereik wat doorgaans als dieper en meer sonoor wordt ervaren, profiteert vaak ook het ruimtebereik van zo’n achterzijde baspoort plaatsing. Uiteraard is ook deze CM6 S2 Bowers & Wilkins typisch, weer van een hoogwaardig! bi-wiring aansluitpaneel voorzien.



Techniek
Qua techniek onderscheidt deze CM6 S2 generatie zich van zijn voorgangers door onder meer het nieuwe type 25 mm dometweeter wat ik ook al bij de 600 S2 serie ben tegengekomen. Het gaat hierbij om een ontwerp waar achter de dome in plaats van de gebruikelijke enkele laag aluminium, nog een tweede, dunnere laag met uitgesneden centrum in een speciale sandwichconstructie is toegevoegd. Hierdoor is de eerste opbreekfrequentie van 30 kHz naar 38 kHz omhoog gegaan. In de dagelijkse praktijk komt dit door een grotere accuratesse en een meer natuurlijke weergave tot uiting. Uiteraard wordt ook hier weer de mooie en relatief kostbare ‘Nautilus’ buisconstructie aan de achterzijde van de tweeter toegepast. Aanvullend is in deze CM6 S2 monitor de tweeter op bijna 800-serie wijze, in een afzonderlijke op de kast gemonteerde en tegen ongewenste trillingen geďsoleerde behuizing ondergebracht. Naast een hogere ontkoppeling is door de ronde in speciale rubbers geplaatste buisvorm, ook bijna geen ongewenste diffractie meer aanwezig. De in dit geval gebruikte 16,5 cm laag/midden unit, heeft een in de spreekspoel geperste foamplug gekregen om conusresonaties te absorberen net onder het punt waarboven de tweeter overneemt. Het opgegeven frequentiebereik loopt van 50 Hz - 28 kHz ± 3 dB en -6 dB van 45 Hz - 50 kHz, terwijl het rendement op 88 dB (2,83 V, 1 meter) uitkomt. Op zich mooie waarden, maar zoals altijd maar heel weinig zeggend over de klank zelf. 

MERK

EDITORS' CHOICE