ARTIKELNAD

Interview Greg Stidsen en John Banks van NAD/Bluesound


Max Delissen | 14 april 2015 | NAD

Afgelopen februari vond voor de twaalfde keer de ISE (Integrated Systems Europe) beurs plaats in het Amsterdamse beurscentrum RAI. Op deze enorme internationale beurs voor alles wat met systeem-integratie te maken heeft, sprak ik met twee kopstukken van The Lenbrook Group, het Canadese bedrijf dat onder andere NAD en Bluesound ontwikkelt en produceert.



Greg Stidsen (Director Technology and Product Planning) had ik al eens eerder gesproken tijdens de introductie van de nu al legendarische NAD M2 Direct Digital versterker in Essen, maar met John Banks (Chief Brand Officer & Director of Market Development) zou ik voor het eerst kennismaken. Toen we eindelijk een redelijk rustig plekje hadden gevonden op de zeer drukbezochte beurs bleek ik met twee heren te maken te hebben die een enorme productkennis en een sterke, soms eigenzinnige marktvisie koppelen aan een buitengewoon prettige bescheidenheid.

In het gesprek kwamen tal van onderwerpen aan de orde. De interactie bereikte al gauw zo’n hoge snelheid dat de vooraf samengestelde vragenlijst maar terzijde werd gelegd. In dit artikel zal ik ‘in no particular order of importance’ een aantal onderwerpen de revue laten passeren die een inkijkje geven in de manier waarop er bij NAD en Bluesound wordt gewerkt en hoe er naar de hifi-markt wordt gekeken. Vooral in de visie van beide heren op de nabije toekomst zaten een paar zaken die als redelijk opmerkelijk kunnen worden beschouwd. 

BluOS voor de toekomst
De belangrijkste ontwikkeling in de manier waarop we naar muziek luisteren, is op dit moment ontegenzeggelijk de opkomst van streamingdiensten zoals Spotify, Tidal en Deezer. Door de naadloze integratie van deze diensten én het benaderen van je eigen muziekbibliotheek speelt Bluesound sterk op deze ontwikkeling in. Het Bluesound ‘Ecosysteem’ zoals John Banks het noemt, moest vanaf het begin voldoen aan een paar belangrijke eisen. “De belangrijkste eis was een zeer hoge geluidkwaliteit voor een redelijke prijs. Daar hebben we echt heel erg ons best op gedaan. De mogelijkheid om muziek in hoge resolutie af te kunnen spelen beschouwden we als 
gegeven. We noemen het trouwens zelf liever High Definition, omdat we hebben gemerkt dat de term Hires niet echt leeft bij de gemiddelde consument. Met High Definition zeg je volgens ons meer over de mogelijkheden van de hardware dan over de eigenschappen van de software. Want wanneer is een muziekbestand Hires? Sommige mensen vinden een lossless gecomprimeerde flac-file in gewone cd-resolutie al Hires, terwijl anderen vinden dat je daarvoor minstens een bitrate van 24 en een samplingfrequentie van 96 moet hebben. Dat werkt verwarrend.” 



“High Definition kennen mensen van hun televisie. Ze associëren het daar met een grotere detaillering, mooiere kleuren en vloeiende bewegingen. En dat is eigenlijk precies wat je met muziek in hoge definitie ook kunt bereiken. Goed, dat gezegd hebbende, dat was dus een harde eis. Daarnaast moest de bediening eenvoudig en snel zijn, met een overzichtelijke en intuïtieve interface. We vonden al snel dat het veelgebruikte UPnP/DLNA protocol daarvoor niet voldeed. Dat systeem maakt het weliswaar eenvoudig om met andere merken te communiceren, maar het is traag en voor ons als fabrikant niet erg flexibel. De keuze om een totaal nieuw, eigen systeem te ontwikkelen was dan ook snel gemaakt. Dat we daarmee misschien een stukje uitwisselbaarheid inleverden vonden we niet erg. Als dat de prijs was die betaald moest worden om ervoor te zorgen dat alles binnen ons eigen systeem perfect werkte zoals wij het wilden, dan moest dat maar. Gelukkig hebben we een aantal erg slimme mensen in dienst kunnen nemen die dat voor ons konden bouwen. We noemden het resultaat BluOS, omdat het als besturingssysteem weliswaar voor Bluesound is ontwikkeld, maar waar eigenlijk elk geschikt apparaat op moet kunnen draaien. Bijvoorbeeld de MDC-BluOS module die voor NAD is ontwikkeld, waarmee je de C390DD geïntegreerde versterker of de M12 voorversterker/DAC van een zéér hoogwaardige streamingfunctie kunt voorzien en je in feite het startpunt van een compleet Bluesound ecosysteem in je huis creëert.” 

MERK

EDITORS' CHOICE

  • Review
    Review Elac EA101EQ-G `Elements` versterker
    Review
    lees meer »
  • Achtergrond
    Hifi op budget - tot 50.000 euro
    Achtergrond
    lees meer »
  • Review
    Review: Pro-Ject Pre Box S2 - compacte klasse
    Review
    lees meer »