NIEUWS

KNX biedt volledige ontzorging in Grand Hotel Huis ter Duin


Rob van Mil | 09 mei 2015

In het prestigieuze Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk is al enkele jaren een omvangrijke automatiseringsoperatie aan de gang. De gebouwautomatisering wordt stap voor stap naar een volledig op KNX-gebaseerd systeem omgebouwd. Dit jaar zijn alle kamers aan de beurt, waarna ongeveer het hele hotel op KNX draait. De belangrijkste voordelen hiervan zijn dat de facilitaire dienst nu de volledige automatisering in één systeem heeft en zo veel meer overzicht en inzicht heeft. Ook de bediening is veel eenvoudiger geworden.

Nog niet alle hotelkamers van het befaamde Grand Hotel Huis ter Duin zijn gerenoveerd. Verdieping voor verdieping vindt de verbouwing plaats en in de drukke periodes ligt de verbouwing even stil om de capaciteit niet te veel te beperken. Toch kan de verbouwing van een verdieping snel gaan. In drie weken tijd worden zestien hotelkamers volledig gestript en opnieuw ingericht. Een belangrijke actie tijdens deze verbouwing is het installeren van een hypermodern kamerautomatiseringssysteem. Een systeem waarover in het voortraject uitgebreid is nagedacht en dat eerst in twee proefkamers is geïnstalleerd. De eigenaar van Grand Hotel Huis ter Duin is al veel langer overtuigd van de voordelen en de kwaliteit van het op KNX-gebaseerde automatiseringssysteem. Desondanks wilde men wel eerst de functionaliteiten en componenten, die straks in alle circa 250 kamers beschikbaar zijn, uitgebreid testen. Er zijn zelfs interviews gehouden met argeloze hotelgasten die in de ‘proefkamers’ hebben verbleven. De feedback van die gasten, over het gebruik en de functies van de automatisering, was essentieel tijdens het fijnslijpen van het concept. Nu het concept staat, levert system integrator InstaVer uit Nieuw-Vennep per kamer een kant en klare verdeelinstallatie met alle voorgeprogrammeerde KNX-componenten. De installateurs hoeven ter plekke alleen de juiste kabels aan de juiste actoren, wandcontactdozen en schakelaars te monteren en de kamerautomatisering draait.



Sluitstuk van totale automatisering
De automatisering van de hotelkamers is feitelijk het sluitstuk van de totale automatiseringsoperatie die sinds 2008 in het hotel gaande is. In de achterliggende jaren zijn de installaties in alle restaurants, de zalen en de publieke ruimtes al via het KNX-protocol geautomatiseerd en up-to-date gebracht. De hotelkamers vormen de laatste, grote klus waarna het hele hotel op KNX draait. Niet dat het de gasten tot op heden in de hotelkamers aan luxe en comfort ontbrak. Maar de hedendaagse stand van de techniek maakt dat de beleving in de kamers, maar vooral ook het gemak voor het hotelmanagement, met geavanceerde automatisering nog flink kan worden verbeterd. Met de renovatie van de eerste verdiepingen hebben Grand Hotel Huis ter Duin en InstaVer in 2014 een flinke stap voorwaarts gezet. “Samen met de eigenaar hebben we uitgebreide besprekingen gevoerd over het type automatisering dat voor de hotelkamers het meest functioneel zou zijn”, zegt Eric Zwemmer, directeur van system integrator InstaVer. “Het is duidelijk dat die automatisering voor iedereen - van ongeïnteresseerde pensionada tot de slimme wizzkid - intuïtief en eenvoudig te bedienen moest zijn. En dat kan eigenlijk alleen als we de bediening in enkele, vooraf vastgestelde scenes vastleggen. Dat was daarom het uitgangspunt bij de automatisering.”



Inzicht in het kamergebruik
”Daarnaast”, vertelt Johan Jordi Noorlander, technisch manager en mede-eigenaar van het hotel, “wilden wij ook meer inzicht krijgen in het gebruik van de kamers. Als een gast uitcheckt, dan moet onze huishoudelijke dienst meteen kunnen zien dat die kamer kan worden schoongemaakt. En als de gast iets uit de minibar haalt, dan willen wij ervoor kunnen zorgen dat wij deze zo spoedig mogelijk aanvullen. Ook willen wij concrete invulling geven aan onze duurzaamheidsmissie, en dat vereist dat de klimaatinstallatie niet onnodig aan staat als de gast afwezig is of als men de ramen openzet. Kortom, het was duidelijk dat we voor alle techniek één integrale automatisering nodig hadden en dat die automatisering één op één een koppeling moest krijgen met ons hotelreserveringssysteem. Dit is, eerlijk gezegd, veel makkelijker gezegd dan gedaan. Toch hebben wij die vraag bij InstaVer neergelegd en samen is het ons gelukt om een dergelijk geavanceerd en compleet systeem te ontwerpen.”

Basis is kaartleessysteem
De basis voor het systeem, zo vertellen Noorlander en Zwemmer, is de kaartlezer die direct om de hoek van de kamerdeur hangt en waarin de gast zijn sleutelkaart stopt zodra hij de kamer binnenkomt. Als de kaartlezer ‘merkt’ dat iemand in de kamer aanwezig is, worden de installaties ingeschakeld. “Bij binnenkomst wordt de gast begroet door een vooraf ingestelde scène, die verschilt of het dag of avond is. In elk geval zorgen alle lampen voor een subtiele verlichting. En als de gast voor het eerst de kamer betreedt, dan staat de Samsung televisie aan zodat we op dit scherm boodschappen vertonen die voor de gast van belang zijn. Naast een welkomstgroet is dat bijvoorbeeld de naam van het WiFi-netwerk en het wachtwoord. Op de kamer vindt de gast diverse schakelaars waarmee hij de scenes kan veranderen, maar hij kan de verlichting ook buiten de scènes schakelen of dimmen. Verder zijn er USB-contactdozen voor opladers en een regeling voor het klimaatsysteem.”

EDITORS' CHOICE