Recensie: The Heavy Water War (blu-ray)

Jan Luijsterburg | 02 juli 2015
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 28 mei 2015

SAMENVATTING

Eindconclusie is dat deze naar Noorse maatstaven groots geproduceerde serie aardig in zijn soort is, maar het historische gegeven net iets te veel ondergeschikt maakt aan de wens een groot publiek te behagen met clichés.

Als niet de VS maar Duitsland als eerste had beschikt over nucleaire wapens was het met de tweede wereldoorlog heel anders afgelopen. Dat dit weinig gescheeld had is een weinig belicht historisch feit dat in deze meeslepende Noorse serie uit de doeken gedaan wordt.

Het kost de Duitse natuurkundige Werner Heisenberg, winnaar van de Nobel prijs, de nodige moeite, maar uiteindelijk weet hij de militaire leiding die hem eigenlijk liever kwijt dan rijk is te overtuigen dat zijn vinding potentie heeft. De nucleaire chemische reactie die tot een ongekend krachtige explosie leidt is afhankelijk van een buitengewoon zeldzame vloeistof, zwaar (ook wel gedeutereerd) water. Dit is alleen in Noorwegen in kleine hoeveelheid beschikbaar.

De fabriek waar het spul wordt vervaardigd wordt opgeknapt en de productie komt op gang. De geallieerden krijgen lucht van de bedoelingen en zetten alles op alles om de productie te saboteren. Dat gaat eerst met kleinschalige acties, waarbij soldaten via parachutes in de buurt afgeworpen worden en zich per ski verder richting doel moeten verplaatsen. Het leidt slechts tot vertraging, want de fabriek wordt gewoon weer opgebouwd als de boel vernield is. Grovere ingrepen als een bom erop zijn minder effectief omdat het fabrieksgebouw nogal stevig gebouwd is.

Het geweten van de geallieerden wordt zwaar op de proef gesteld als het water per veerboot op transport gaat naar Duitsland. Wegen burgerslachtoffers op tegen het militaire doel?

De zesdelige serie is een moedige poging het historische verhaal uit te bouwen tot een episch filmverhaal. Vleugje romantiek erbij, dramatische muziek, beetje dik hout. Het Noorse landschap biedt natuurlijk mogelijkheden tot mooie plaatjes die men niet laat lopen.

Helaas komen de voor een deel verzonnen personages niet echt tot leven en zijn sommige scènes zo ongeloofwaardig dat ze op de lachspieren werken. Bijvoorbeeld als Heisenberg door zijn totaal platgebombardeerde stad loopt en zijn vrouw en kinderen zonder schrammetje, keurig in het gareel op hem staan te wachten zodat hij ze in een klaarstaande luxe auto kan laden. Ja, kom op! roepen we dan. Daar staat tegenover dat de spreektalen van de betrokken nationaliteiten gerespecteerd worden. Er wordt dus afwisselend Noors, Duits en Engels gesproken. Dat is vaak anders in oorlogsfilms en dan niet zelden dodelijk voor de beleving van authenticiteit.

Aanvullende informatie

• Land en jaar: Noorwegen, 2015
  • Speelduur: 6 x 45 minuten (2 x blu-ray)