NIEUWSSamsung

Samsung onderzocht streaming gedrag

Redactie HiFi.nl | 19 juli 2015 | Samsung

Nederlanders zijn het afgelopen jaar massaal gaan betalen voor het streamen van films en tv-programma’s. Het percentage steeg van 2 naar maar liefst 17 procent. Dat blijkt uit de nieuwe Samsung technologiebarometer die deze maand werd gepresenteerd.

Het onderzoek besloeg 18 landen en 18.000 ondervraagden, waaronder 1000 uit Nederland. Op dit moment streamt 56% van de Nederlanders tv- en filmcontent. In 2014 was dat volgens Samsung nog 44%. Ruim vier op de tien Nederlanders streamt minstens eens per week, 1 op de 5 doet dat zelfs dagelijks. Tegelijkertijd is het aantal Nederlanders dat film- en tv-content downloadt gedaald met 2%.

Ondanks de opkomtst van smartphones, tablets en andere entertainmentapparatuur, blijft de televisie het toestel waarop Nederlanders het liefste films en TV-programma’s bekijken, zo blijkt uit het Samsung-onderzoek. Bijna negen op de tien (87%) kijkt dagelijks naar de tv, al dan niet On Demand. Gemiddeld doen we dit ruim drie uur, 23 minuten langer dan vorig jaar.

Onze privéomgeving telt elk jaar meer apparaten waarmee we meer tijd doorbrengen. “Anno 2015 is ons thuis veel meer dan een plek om te eten, ontspannen en slapen. Nieuwe toepassingen, al dan niet verbonden via internet, maken van ons huis een slimmer thuis”, vertelt Raymond Mesterom, marketingdirecteur van Samsung.

Ons huis telt gemiddeld 18 elektronische apparaten, een toename van 3,6%. Bij elkaar gebruikt elk huishouden de apparaten dagelijks bijna 15 uur. Dat is ruim drie uur langer (26,1%) dan een jaar geleden. Gartner verwacht dat in 2020 het gros van de apparaten in huis met het internet verbonden is. Wereldwijd bezit iedereen dan minstens 3 verbonden apparaten – smartphones, tablets en laptops buiten beschouwing gelaten.


EDITORS' CHOICE