NIEUWSSonos

Sonos komt met minimalistische Play:1


Jamie Biesemans | 15 juli 2015 | Sonos

Niet zo heel lang geleden zagen we de opvallende Blue Note-editie van de Play:1, en nu komt Sonos met een tweede speciale editie. Dit keer gaat het om een minimalistische uitvoering, maar ook hier verwacht het bedrijf dat de zogenaamde Play:1 Tone snel uitverkocht zou zal zijn. De Blue Note-editie was al na enkele uren volledig de deur uit.

Als je de foto’s bekijkt van de Tone, valt het niet meteen op wat er anders is ten opzichte van de gewone Play:1. Dat komt omdat een beeld niet echt goed overbrengt wat er is aangepast qua kleur en gevoel. Sonos werkt voor de speaker echter met een nieuwe, matte verflaag (zwart of wit) die alle delen bedekt, in een zogenaamde ton sur ton-styling. Bij de reguliere Play:1 is de grille bijvoorbeeld in een andere tint.

“Een uitdaging voor ons is toestellen te ontwerpen die in alle mogelijke huishoudens passen”, legt Tad Toulis, vice-president design bij Sonos over de telefoon uit. “Als iets over-gedesigned is, kan het compleet fout voelen in jouw huis. Daarom dat we met deze Play:1 Tone begonnen met een monotone kleurstelling. Je zal verbaasd wat het effect is, want ook de grille is behandeld zodat het bijna overkomt als een textiel.”

Uit het gesprek met Toulis blijkt duidelijk dat er aardig wat gefilosofeerd wordt over design bij Sonos. Omdat het bedrijf apparaten wil ontwerpen die zowel in een keuken in Los Angeles als een woonkamer in Parijs passen, en dat voor tien jaar of langer, moet dat ook.

“Beschouw een limited edition als de Tone als een soort laboratorium, een manier om dingen uit te proberen. In dit geval wilden we als het ware mediteren over de rol van muziek in een huis. Alle afleidingen zijn weg gestript, zodat je volledig gericht kan zijn op de muziek. Net zoals je bij het kritisch luisteren je ogen dicht doet.”

“Mijn ouders hadden vroeger thuis een hifi van Telefunken. Dat was een echt meubel, dat perfect in de woonkamer paste. Die ervaring mis ik vaak bij audiotoestellen tegenwoordig”, zegt Toulis.”Wij zijn uiteindelijk bij iets heel minimalistisch uitgekomen, vanuit de filosofie dat om iets te zien, je zoveel mogelijk moet verwijderen.”

Aan sommige delen van de limited edition is verrassend lang gewerkt. De speaker is bijvoorbeeld behandeld om zacht aan te voelen. “Die soft touch is heel moeilijk te realiseren. Er zijn veel iteraties geweest om het goed te krijgen, zodat dat zacht gevoel na een tijd niet omslaat in iets meer plakkerig. Dat was heel uitdagend.”

Van de Play:1 Tone worden in totaal 12.000 stuks geproduceerd, 6.000 in elke kleur. Daarvan is de helft voor de V.S. gereserveerd, de andere helft is voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Hem bestellen kan op 21 juli, vanaf 10u. De kans is groot dat hij even later uitverkocht raakt.

“Of er nog limited editions komen, kan ik niet zeggen. Maar de lessen die we geleerd hebben met de Tone gaan we zeker toepassen op toekomstige producten”, belooft Toulis nog wel.

EDITORS' CHOICE