REVIEW

Sara Forslund – Water Became Wild (cd)


Eric de Boer | 28 december 2015
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 03 augustus 2015

Sara Forslund heeft onlangs een contract voor Europese distributie getekend met de Nederlandse platenlabel VOLKOREN. Het debuut brengt de melancholie en koelte van de Scandinavische bossen op intense wijze naar de oren van de luisteraar. Passend bij druilerige dagen of ter verkoeling voor de ziel als de temperatuur stijgt…


Sara Forslund werd in 1981 geboren in het hoge noorden van Zweden, als dochter in een priestergezin. Tegenwoordig woont ze in het mondainere Stockholm, waar ze al enige tijd met de spoken van haar verleden afrekent middels poëzie en muziek. Sara musiceert al enkele jaren samen met David Wenngren in de folk/ drone band Birch and Meadow. Toch dreef haar bestaan de jonge vrouw naar een solocarrière, waarvan Water Became Wild de eerste akte is.

Forslund vond inspiratie voor haar solodebuut tijdens en na een concert van de Schotse singer-songwriter Gareth Dickson. Ze werd geraakt door het simpele, maar indringende geluid van een enkele gitaar, een verhaal en een zachte stem. Sara trad met de artiest in contact, die haar naar de muziek van Nick Drake liet luisteren. Dit vormde de ultieme inspiratie voor Sara Forslund, want niet veel later waren de eerste nummers voor Water Became Wild een feit. Voor het album werkte Sara samen met de eveneens uit Zweden afkomstige singer-songwriter David Åhlèn, die ook bij VOLKOREN onder contract staat. Het mixen van dit album lag in de handen van niemand minder dan John Wood, die in het verleden heeft samengewerkt met onder meer Nick Drake, Pink Floyd, Fairport Convention en Cat Stevens.

Van meet af aan zet Sara Forslund haar eigen fragiele toon op Water Became Wild. Een indringend stemgeluid, melancholische teksten en een minimalistische omlijsting van piano en atmosferische tonen maken dat de openingstrack Stay Love op indringende wijze onder je huid kruipt. Er is duidelijk veel aandacht aan de compositie besteed en ondanks het minimalistische karakter van de muziek mag de piano alsnog het laatste woord hebben om na te resoneren in de ziel van de luisteraar. Het hele album is even doordacht opgebouwd, waarbij Sara gebruik heeft gemaakt van gitaar zonder opsmuk, drums, trompet, samples met natuurgeluiden en natuurlijk de bij de melancholie passende klanken van een cello.

Water Became Wild wijkt nergens af van die minimalistische invulling. De meesterlijke titeltrack brengt kippenvel op de armen door de combinatie van Sara’s directe, indringende stemgeluid met regen en puristisch opgenomen instrumenten. Hoop klinkt door op Morning Is Leaving waarbij Sara zich laat omlijsten door een chorus, terwijl een track als Tree Of Dreams het gemis van een dierbaar persoon juist weer belicht. Het niveau blijft op het hele album gelijk, de tracks zijn stuk voor stuk intens, koel en tegelijkertijd warmbloedig van karakter. Hoewel er veelal een drumkit hoorbaar is, valt er op Water Became Wild geen enkele beat te bekennen. Het spreekt voor de kundigheid van de drummer, die vooral z’n bekkens als uniek instrument bespeelt. Ook het fraaie, ingetogen geluid van de akoestische gitaar –door Forslund zelf bespeeld- vergroot de intense beleving van dit debuut, dat na tien tracks om een ‘repeat’ smeekt. Keer op keer.

Sara Forslund zal het moeilijk hebben om haar solodebuut te overtreffen, want Water Became Wild is af. Helemaal af. De muziek beklijft, blijft hangen en noopt tot zwelgen in de koelte die melancholie op een vreemde maar prettige wijze met zich mee kan brengen. Nu al, terwijl het zomer is. Water Became Wild doet je verlangen naar het vallen van de bladeren, wandelen door een mistig bos na een koude regenbui, jezelf verwarmend aan gekoesterde –bitterzoete- herinneringen. De geweldige mix en productie vergroten dat verlangen met niets minder dan audiofiele eigenschappen van de eerste orde. Wie raakvlakken zoekt: vermeng Mazzy Star met Agnes Obel en voeg een snufje Charlotte Gainsbourg toe. Ik geef het album een 9 ½, want anders heb ik bij een eventuele opvolger geen punten meer om te vergeven. Mits dit ooit geëvenaard kan worden. Kopen!

  • Muziek: 9 ½
  • Klank: 9 ½
  • Label: VOLKOREN
  • Speelduur: 36:54 minuten
  • Website

EDITORS' CHOICE

  • Review
    Review Dali Phantom S-280: high-end in de muur
    Review
    lees meer »
  • Achtergrond
    DIRAC: wat is het en wat maakt deze software zo goed
    Achtergrond
    lees meer »
  • Review
    OPPO Sonica DAC
    Review
    lees meer »