REVIEWSony

Recensie: Sony HT-XT3

Jamie Biesemans | 04 augustus 2015 | Sony | Importeur: Sony Nederland

SAMENVATTING

Los van de multiroommogelijkheden is de HT-XT3 één van de betere 2.1-soundbases, zo niet de beste, die we tot op heden hoorden. Hij past zelfs onder grotere televisies tot 65-inch en doet films en tv-reeksen echt veel beter klinken. Voeg aan dit nog de uitgebreide mogelijkheden qua muziek beluisteren toe en hou rekening met de redelijke prijs, en je hebt een audiotoestel dat met kop en schouders boven de rest uitsteekt.

PLUSPUNTEN

• Zeer veel streamingopties
  • Multiroom
  • Krachtig filmgeluid
  • Stereopaar mogelijk
  • Connectiemogelijkheden
  • Redelijk geprijsd

MINPUNTEN

• Voor onder kleinere tv’s wat groot
  • DLNA-luik nog toe aan update

De HT-XT3 van Sony overstijgt de doorsnee soundbase met een krachtige basweergave en slimme multiroomfuncties die netjes samenwerken met een hele resem andere Sony-apparaten.

Soundbases zijn een populaire optie bij mensen die weliswaar een beter geluid willen bij het tv-kijken, maar geen zin hebben in een grote surroundsetup of zelfs een losse soundbar. Aangezien soundbases gemaakt zijn om onder de televisie te plaatsen, nemen ze nu eenmaal weinig plaats in. Het interessante aan een soundbase is dat ze door hun grote doosvormige behuizing – die groot genoeg moet zijn om een tv-voet te dragen – genoeg plek hebben om een degelijke subwoofer en/of basreflex te bevatten. Ze klinken met andere woorden vaak verrassend volwassen, zeker als je rekening houdt met het typische prijspunt van 300 tot 500 euro dat bij een soundbase hoort.

Soundbase met meer
De HT-XT3 is de nieuwste soundbase van Sony die voor twee redenen best wat aandacht verdient. Langs één kant heeft hij op papier alles aan boord om zeer goed te klinken. Maar bovendien is de HT-XT3 deel van Sony’s nieuw multiroom-offensief, waarover je hier veel meer kan lezen.

Kort samengevat wil ‘multiroom’ hier zeggen dat de XT3 via Sony’s SongPal-app kan bediend worden en dat je de soundbase kan combineren met een van de vele andere Sony-apparaten die samenwerken met deze app. Je kan, bijvoorbeeld, de HT-XT3 in de woonkamer installeren bij je televisie en de Sony SRS-X88 WiFi-luidspreker in de keuken. Via de SongPal-app kan je beide toestellen hetzelfde liedje laten afspelen of via de XT3 naar de tv-audio luisteren, terwijl de kok van dienst muziek beluistert via de X88. Op deze manier kan je heel het huis bevolken met audiotoestellen die je solo of in groep laat spelen. Muziek kan van een varia van bronnen afkomstig zijn, zoals streamingdiensten (Spotify en Deezer zijn mogelijk) of eigen bestanden.

Net zoals de andere Sony-multiroomtoestellen is de HT-XT3 bovendien Google Cast for Audio-compatibel. Vanuit apps van muziekdiensten (denk aan Deezer, YouTube en meer) kan je met een druk op een icoontje muziek naar de soundbase streamen. Daarmee raken we een van de voorname verschilpunten tussen de HT-XT3 en het overgrote merendeel van de andere soundbases op de markt aan: hij is zeer flexibel als het betreft het streamen van muziek.

Instellen via Bluetooth
De 75-cm brede en 8-cm hoge HT-XT3 verbind je volgens ons het best met een HDMI-kabel met de HDMI-ARC-poort van je televisie, omdat je dan je tv-afstandsbediening kan blijven gebruiken en je de mooie interface met alle mogelijkheden op het tv-scherm ziet verschijnen. Dat laatste is behoorlijk handig. Op de achterkant vind je bovendien een drietal HDMI-ingangen om bijvoorbeeld een console of Blu-rayspeler te verbinden. Je kan ook opteren om de tv met een digitale optische kabel (meegeleverd) aan de HT-XT3 te koppelen. Dan gebruik je de remote van de Sony (of de SongPal-app) om het geluid stiller of zachter te zetten. Welke methode je ook kiest, het is zo geregeld. Dit is geen raketwetenschap.

Wil je ook via streaming naar muziek luisteren, dan moet je de HT-XT3 verbinden met het netwerk en de SongPal-app installeren op je smartphone of tablet (Apple of Android). De eenvoudigste methode is een netwerkkabel insteken bij de HT-XT3. Die optie heb je echter niet altijd. Relatief weinig mensen hebben bekabeld netwerk in hun woonkamer. De WiFi-optie is er ook, en vereist een klein beetje meer werk. Maar niet veel: je start de SongPal-app op en je volgt een stappenplan om via Bluetooth een verbinding te maken met de Sony-soundbase, waarna je het wachtwoord van je draadloos netwerk invoert. Even later is de HT-XT3 online. Bluetooth kan je trouwens blijven gebruiken, bijvoorbeeld om muziek vanaf je smartphone te streamen.