NIEUWS

Verkoop oordopjes gestegen

Redactie HiFi.nl | 10 augustus 2015

Steeds meer jongeren kopen oordopjes om hun gehoor te beschermen. Alpine meldt een groei van meer dan 50 procent in twee jaar. Bij Comfoor/Pluggerz nam de verkoop het laatste jaar 30 procent toe in een jaar en bij Thunderplugs gingen ze van nul naar een half miljoen oordoppen in drie jaar tijd.

Een op de vijf jongeren heeft gehoorschade en daar spelen bedrijven die oordoppen op de markt brengen graag op in. Ook de bewustwordingscampagne, waar onder meer DJ's van 3FM aan meewerken, die jongeren aanzet om hun gehoor te beschermen draagt bij aan de groei. Bij steeds meer festivals, discotheken en voordeeldrogisterijketens liggen oordopjes meer en meer zichtbaar uitgestald.

Pluggerz in Doetichem is een van de bedrijven die er de laatste jaren meer en meer verkopen. "We nemen elk jaar een heleboel nieuwe mensen aan", vertelt directeur Jeroen Verdam. "Het aantal medewerkers is in drie, vier jaar tijd verdubbeld. Ook werken we steeds meer met mensen van sociale werkplaatsen om de oordoppen in elkaar te zetten en in te pakken. Dat doen we liever in Nederland dan bijvoorbeeld in China."

Ondanks de groeiende aandacht voor gehoorbescherming, is de markt volgens Verdam nog lang niet verzadigd. Ook in het buitenland zijn er mogelijkheden voor Nederlandse oordopjesbedrijven. In Vlaanderen is de aandacht voor gehoorschade groter dan in Nederland, maar in andere landen is men er minder van bewust. Om erachter komen hoe het met je eigen gehoord gesteld is, kun je hier nog altijd de gehoortest afleggen.


EDITORS' CHOICE