REVIEW

Recensie: Steve Jansen/ Richard Barbieri – Lumen (LP)


Eric de Boer | 24 augustus 2015

Op 1 november 1996 traden Steve Jansen en Richard Barbieri op in de Amsterdamse Melkweg. Het concert werd opgenomen en indertijd onder de naam Lumen uitgebracht op cassette, dat in zeer gelimiteerde oplage beschikbaar was ter ere van OOR’s 25-jarige jubileum. Muziek van hun drie eerdere albums werd indertijd ten gehore gebracht en gelukkig is het album nu opnieuw verkrijgbaar, op 180 grams vinyl.

Wie Steve Jansen en Richard Barbieri voor de geest haalt, zal ook snel aan het voormalige Britse Japan denken. Hoewel die band in 1982 ophield te bestaan, kwamen de leden tussen 1989 en 1991 nog enkele keren samen om onder de naam Rain Tree Crow nog een album uit te brengen. Dat was echter ook het allerlaatste dat Japan-fans vanuit de studio te horen kregen van de band. Inmiddels hadden Steve Jansen en Richard Barbieri ook al veel samengewerkt, met ondersteuning van Mick Karn (ook ex-Japan). In 1992 trad Barbieri toe tot de progressieve rock band Porcupine Tree, waardoor hij ook veel met Steven Wilson samenwerkte.

Op het Melkweg-podium was het dan ook bovengenoemd viertal dat het publiek trakteerde op een concert vol toetsen, gitaren en percussie met een experimenteel karakter. Voortvloeiend uit de drie Jansen/ Barbieri albums uit het voorgaande decennium (Worlds In A Small Room uit ’85, Stories Across Borders uit ’91 en Beginning To Melt uit ’94) werden tracks ten gehore gebracht die later door een select aantal liefhebbers op cassette aangeschaft kon worden. Tot nu, want met deze eerste uitgave op Kscope vinyl kunnen meer liefhebbers genieten van het concert.

 

En genieten is het zeker! Op de zes tracks die de LP bevat, verkennen Jansen en Barbieri op uitgebreide wijze hun eigen composities. Steven Wilson voegt tastbare snaarelementen toe aan de af en toe tot esoterische hoogten reikende klanken van de twee hoofdartiesten, terwijl Mick Karn een zeer belangrijke rol vervult op zijn bas (en sax). De experimentele rockinvloeden zijn natuurlijk niet van de lucht, terwijl ook het percussionele deel (zeker op Beginning To Melt, de lange afsluiter van het album) een nogal fijne en beduidende rol inneemt. Aangevuld met –natuurlijk- veel elektronische klanken, die de luisteraar af en toe zelfs beangstigend naar de keel weten te grijpen en voorzien van een erg goed geluid is Lumen het bewijs dat het duo (lees: kwartet) hun tijd ver vooruit war. Misschien had Japan wel zo geklonken als de groep nog samen was.

Het nogal strakke, coherente spel van alle aanwezigen op het podium van de Melkweg in november 1996 wordt op de opname extra versterkt door de nogal verfijnde opname. De muziek is dan wel live gespeeld, maar heeft studiokwaliteit met af en toe een publiek tussen de tracks door om de afkomst toch echt te verraden. De LP is wonderschoon geperst en klinkt fantastisch open, ruimtelijk en dynamisch. Zeer warm aanbevolen voor liefhebbers van synthesizer, percussie, (progressieve) rock en latere new wave.

EDITORS' CHOICE