Review: The Spinners – Spinners (LP)

Eric de Boer | 08 september 2015

In 1973 kwam het derde album van de soulformatie (The) Spinners uit. Het kwintet was overgestapt van het beroemde soullabel Motown naar de Atlantic Recording Group, waar ze meer vrijheden kregen wat betreft muzikale invloeden. Het album Spinners was het eerste resultaat van die vrijheid, en bracht de formatie de echte grote doorbraak in de V.S. en zelfs Europa. Spinners is nu opnieuw op vinyl uitgebracht, na te zijn bewerkt met het audiofiele GAIN2 Ultra Analog systeem van Mobile Fidelity Sound Lab.

In 1954 werd op een High School in Michigan de rhythm-and-blues formatie The Domingoes opgericht. De vijf leden, allen van Afro-Amerikaanse afkomst, werden zoals veel van dit soort vocale groepen geïnspireerd door gospel, waarna de tijdgeest ze richting R&B dreef. In 1961 werd de naam gewijzigd in The Spinners en scoorden ze hun eerste hit. Toen hun manager in 1963 overstapte naar Motown, ging de groep ook mee. Het label vertrok in 1971 uit Detroit (waar The Spinners zich inmiddels gevestigd hadden), waarop de heren naar een tip van Aretha Franklin luisterden en overstapten naar Atlantic.

1972 was het jaar waarin opnames gestart werden voor hun eerste album op dit label, het derde studioalbum uit de geschiedenis van The Spinners. Dankzij hun nieuwe producent en songwriter Thom Bell luidde dit album een succesvolle tijd in voor de vijf heren (zonder George Curtis Cameron wegens contractuele verplichtingen aan Motown, maar met diens neef Phillipé Wynne). Tenorstem Bobby Smith hield de lead-positie binnen het kwintet.

Spinners was –en is- een gelikt album geworden, waarop R&B samen met jazz en soul een tijdloos karakter vormen. De groep werd aangevuld door meer dan twintig muzikanten en achtergrondzangers en vulde het album met tien welluidende tracks. Veel melodie, een geslepen geluid en fijne arrangementen omschrijven het album nog steeds het beste. De aanvulling op de muziek door veel koperblazers en viool maakte de nummers extra vrolijk, terwijl de zoete stemmen van Smith en Wynne een perfecte combinatie met de nummers vormden.

De hits waren niet van de lucht en het overgrote deel van de nummers komen ook vandaag de dag nog steeds erg goed mee. I’ll Be Around en Could It Be I’m Falling In Love zijn in Europa het meest bekend geworden, maar One Of A Kind (Love Affair), Ghetto Child en het mierzoete How Could I Let You Get Away waren tracks die het ook goed deden in de V.S. en het beluisteren nog steeds meer dan waard zijn. De soul, pakkende ritmes en niet in de laatste plaats de rijke orkestrale arrangementen geven Spinners de meerwaarde, waardoor een audiofiele herpersing gerechtvaardigd is.

En die herpersing klinkt dan ook audiofiel. Krieg Wunderlich (de man verdient een fanclub) heeft het geluid fris en open gehouden, terwijl het geluid naar een lekkere volle sound neigt. De detaillering is erg goed en het vinyl zelf is mooi stil. Muziekliefhebbers met een voorliefde voor soul, R&B en een goed geluid kunnen deze heruitgaven van The Spinners met een gerust hart aan hun collectie toevoegen.

Muziek: 8 ½
Klank: 8 ½
Kwaliteit persing: 9