Review: Lori Lieberman – Ready For The Storm (CD)

Eric de Boer | 23 november 2015

Toen Lori Lieberman in 1972 het nummer Killing Me Softly vertolkte, kon de singer-songwriter nooit weten dat ze ruim vier decennia en zestien albums later nog steeds muziek kon en mocht maken. Ready For The Storm is het nieuwe album van de nu 64-jarige Amerikaanse, die voor de nieuwe plaat samenwerkte met producer Bob Clearmountain en diverse Nederlandse artiesten.

Lori Lieberman mag terugblikken op een bewogen en veelzijdige carrière, die overigens nog niet voorbij is. Na Killing Me Softly, dat vooral bekendheid kreeg dankzij de versies van Roberta Flack en veel later The Fugees, mocht de singer-songwriter rekenen op een vaste fanbasis in zowel Amerika als Europa. In de loop van de jaren hebben ook veel audiofiel ingestelde luisteraars Lieberman omarmd, niet in de laatste plaats dankzij haar Pope Records-jaren en haar samenwerkingen met onder andere Mark Levinson.

Al in de jaren 70 werd Lori in één adem genoemd met The Eagles, Joni Mitchell of John Stewart, terwijl ze ook samenwerkte met de man die ooit haar voorbeeld was: Leonard Cohen. Ook Lieberman was synoniem geworden voor The West Coast Music Scene en bood zelf weer inspiratie voor veel (jongere) artiesten. Nieuwere generaties singer-songwriters mag je ook onder die categorie scharen, waaronder diverse artiesten in ons land.

Lori Lieberman maakte voor Ready For The Storm gebruik van de diensten van diverse Nederlandse artiesten. Beurtelings reisden onder andere de 3J’s, Sandra van Nieuwland, Ruben Hein, Yori Swart, Stevie Ann en Niels Geusebroek naar Los Angeles om samen met Lori te schrijven en op te nemen. Ook haar oude vriend Henny Vrienten deed een duit in het spreekwoordelijke zakje, door samen met Lori aan een vertaling van zijn nummer Hij Zingt (op Ready For The Storm getiteld He Sings).

Het zijn juist die duetten en samenwerkingen die van Ready For The Storm een prettig en gevarieerd geheel maken. Nee, het album is geen spetterend geheel vol bombast of spannende invalshoeken. Zoals je van een singer-songwriter van dit kaliber mag verwachten, zijn het vocaal gedragen nummers met veel sfeer, romantiek en af en toe melancholie die Ready For The Storm vullen. Sommige tracks wat pakkender dan de ander, maar altijd met een flink niveau. Lieberman heeft nog steeds een prettige, open stem en de gastartiesten die vaak de tweede stem vertolken vallen niet al te sterk op, maar vullen prettig aan.

Opvallend sterke tracks zijn How I Wish (met Ruben Hein), A Piece Of Me (een bijna akoestisch kleinood dat Lori samen met de 3J’s opnam) en I Would Wait (met Niels Geusebroek). Ook Lucky Life (van en met The Refugees) is geslaagd, niet in de laatste plaats door de rijkere instrumentale invulling om Lori heen. Last Thing On My Mind is ook een juweel. Het nummer dat door Tom Paxton werd geschreven en door een leger aan artiesten werd gecoverd klinkt uit de mond en handen van Lieberman (ze speelt nog steeds piano en gitaar) fris en intens, en zou op een Stockfish persing niet misstaan. De muziek op dit album is eerlijk en onderhoudend.

Over audiofiel gesproken, Ready For The Storm is erg goed opgenomen en geproduceerd. Niet alleen dankzij de legendarische producer Bob Clearmountain (o.a. Bruce Springsteen, Rolling Stones en David Bowie), maar ook dankzij de mastering (ook in high res audio) vanuit de Wisseloord Studios. Lori kan ook niet anders, gezien haar verleden en haar huwelijk met audiofiel Joseph Cali. De geluidskwaliteit haalt de goede kwaliteiten van het album extra naar boven de liefhebber van vrouwelijke vocalen, singer-songwriter en/of audiofiele muziek heeft er een prettige luisterplaat bij om de donkere winteravonden mee te vullen.

Muziek: 8 ½
Klank: 9
Label: Butler