ARTIKEL

Whatsappen met je koelkast


Ger de Gram | 20 december 2015

Binnenkort krijgt communicatie een compleet nieuwe betekenis. Althans, als het aan fabrikanten LG en Samsung ligt. In de nabije toekomst gaan we namelijk Whatsappen en praten met onze huishoudelijke apparatuur. Ja echt.

Situatieschets: je staat in de supermarkt en je weet niet of je melk in huis hebt. Niet langer stuur je een berichtje naar vriend of vriendin met de vraag of er nog een pak melk in de koelkast staat, maar aan je koelkast zelf. Het klinkt idioot, maar LG heeft inmiddels een heuse applicatie die dit mogelijk maakt. LG Homechat noemt de elektronicagigant het en is in feite niets meer dan een service die in contact staat met je thuisnetwerk en producten. Stuur: ‘Wat heb ik nog liggen?’ en je koelkast reageert met een foto van je inventaris. Zo kun je dus zelf zien of er nog melk is.
Maar het gaat verder. Homechat weet hoe warm het in je huis is en kan zelfs de wasmachine aanzetten. Slechts het typen van een berichtje is voldoende. Enige voorwaarde is dat je huishoudelijke apparaten op wat voor manier dan ook verbonden zijn met je (draadloze) netwerk.

Open systeem
”Uiteindelijk moet Homechat de basis worden van al je apparatuur”, zegt Eugene Yoo, general business manager van LG Home Appliances. “En dat proberen we te bereiken met een zo open mogelijk systeem. Het moet voor iedereen werken. Anders zou het hele idee niet kloppen.”
Eugene doelt op keuzevrijheid van merk of product: je hoeft niet per definitie een LG wasmachine te hebben om ‘m via Homechat aan te zetten, bijvoorbeeld. Er zijn al samenwerkingen met NEST voor de inregeling van je verwarming en zelfs met apparaten van grote Zuid-Koreaanse concurrent Samsung zou je in de toekomst kunnen praten.
Dat bedrijf richt zich als sinds 2014 met Smart Things op eenzelfde soort techniek, maar heeft nog geen chatfunctie in zijn speciale smartphone-applicatie zitten. Wel kun je via Device Control in theorie tegen je huishoudelijke apparaten praten. Zeg tegen je smartphone dat je het huis verlaat en Smart Things zet alle apparatuur, zelfs de verlichting, uit.
Ook Samsung focust zich op een zo open mogelijk systeem, zodat ‘slim’ echt ‘slim’ is, en dus niet alleen handig voor iemand die zijn huis vol met Samsung-apparaten heeft staan. “Pas dan wordt er écht een basis gelegd voor een nieuw ecosysteem,” zei Menno van den Berg, Managing Director van Samsung Nederland al in 2014. Het bedrijf heeft er zelfs een compleet protocol voor opgesteld, maar het succes daarvan blijft vooralsnog in ons land een beetje uit. Niet voor niets legt Samsung dit jaar ‘minder de focus’ op keukenapparaten. Innovatie oké, maar dan moet daar wel het nodige financiële voordeel uit gehaald kunnen worden. Wel gaat het bedrijf er vanuit in 2020 alleen nog maar producten te maken die verbonden zijn met het internet.
Fabrikanten als Philips en Panasonic zijn iets terughoudender in het integreren van keukenapparatuur in het draadloze netwerk. Laatstgenoemde is wel bezig met connectiviteit in en om het huis, maar nog niet in de keuken. Zo kun je bijvoorbeeld de feeds van je eigen beveiligingscamera’s bekijken of een babyfoon bedienen via je smartphone, maar een oven of wasmachine op afstand inregelen - dat is nog toekomstmuziek.
Het Duitse Siemens maakt op dit vlak wel een grote stap. Tijdens elektronicabeurs IFA presenteerde het merk koelkasten met camera’s, precies zoals LG het HomeChat bedoelt. Met behulp van een applicatie kun je bekijken wat je in huis hebt en eventueel zelfs bepalen of de koelkast kouder of warmer mot worden gezet. De ‘Home Connected App’ heeft echter nog geen chatfunctie.
LG lijkt met LG Homechat dus voor de troepen uit te lopen, al staat ook die techniek in de kinderschoenen. Eigenlijk lijkt LG Homechat nog het meest op Siri van Apple, maar dan in een messengervorm en de mogelijkheid om echt wat met je verzoeken te doen in plaats van louter informatie te geven.

WhatsApp
Momenteel is Homechat geïntegreerd in twee populaire Aziatische en Amerikaanse chatservices, maar LG is druk bezig om de functionaliteit naar Europese apps te brengen. Zo zijn er verregaande gesprekken met WhatsApp en worden er andere opties om de communicatie met je robotstofzuiger, wasdroger of andere gadget te verzorgen ‘nader bekeken’. Wanneer je precies kunt Whatsappen met je koelkast, is nog niet duidelijk. ‘Ergens in de nabije toekomst’, is het enige wat LG’s Yoo hier over wil loslaten. “Het is voor WhatsApp in ieder geval niet moeilijk om het te integreren.”
Homechat is al beschikbaar in Amerika en Korea. Nederland is ‘snel aan de beurt’, aldus LG. De exacte datum is nog onbekend, daar durft niemand wat over te zeggen.

Miele Black Board
Een andere grootmacht op het gebied van huishoudelijke apparatuur en witgoed is Miele. Het bedrijf focust zich in 2015 vooralsnog niet op koelkasten met internet, maar mikt vooral op design en originaliteit. Het resultaat: de Miele K 20.000 Black Board Edition heeft een voorkant waarop je met witte stift of krijtjes notities of gezellige tekeningen kunt maken. Of je tekent er je eigen boodschappenlijstje op. Scheelt weer een WhatsAppje als je later in de supermarkt staat…

EDITORS' CHOICE