REVIEW

Do Acoustics Macrocosmo Impact

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
René van Es | 23 december 2015

Als ik aan het Italiaanse eiland Sicilië denk, schieten zon, wijn, worst en Maffia in gedachten. Tot voor kort had ik geen enkele associatie tussen Sicilië en luidsprekers. Pas recent bleek dat de Siciliaanse plaats Catania het domicilie is van Davide Oliveri die zijn naam gaf aan een interessante reeks luidsprekers, te weten de producten van Do Acoustics. Davide is erg gecharmeerd van bamboe als kastmateriaal, maar zoals het vele Italianen betaamt, heeft hij tevens oog voor design en wijkt hij daarom rustig van het bamboe af als het gaat om bijzondere kastvormen of moderne kleurstellingen.

De Macrocosmo Impact die ik in huis kreeg, hoort thuis in de hoek van designluidsprekers, bedoeld voor het weergeven van muziek in stereo of voor gebruik in een multi-channel homecinema-opstelling. Als ik u de afmetingen van de luidspreker verklap, hoop ik dat u niet gelijk afhaakt en de producten van Do Acoustics onterecht schaart onder de ‘melkpakken die niet klinken’, maar dat u ze serieus zult benaderen. De Macrocosmo Impact meet namelijk maar 10x33x23,5cm (BxHxD) en zal daarom alleen gebruik kunnen maken van kleine units. Davide past twee stuks toe van elk 3” of (afgerond) 7,5cm. Daarvan wordt de bovenste unit gebruikt voor het gehele frequentiespectrum en de onderste unit ter ondersteuning van de lage tonen. De units zitten verstopt achter ronde stoffen kappen en wat ik ook probeer, ik kan niet bij de units komen zonder de kast ernstig te beschadigen. Wel kan ik bij het eenvoudige filter, waarin luchtspoelen zijn gebruikt om het systeem tot een 1˝-weg te transformeren. Het filter is hard-wired en niet uitgevoerd op een printplaat. De aansluiting achterop de luidsprekers accepteert blank draad, banaanstekkers of spades. Do Acoustics beschrijft de werking van de poort aan de achterzijde als een combinatie van een transmissionline en een basreflex, zonder verdere uitleg te geven over hoe Davide deze twee totaal verschillende soorten van kastbouw realiseert. Opgegeven technische specificaties zijn een frequentiebereik van 55Hz tot 20kHz binnen +/- 3dB, een gevoeligheid van 87dB bij een nominale impedantie van 4 Ohm, hetgeen resulteert in een rendement van 84dB/W/m gerelateerd aan 8 Ohm. Een stevige versterker is daarom wel op zijn plaats en Do Acoustics adviseert zelf een vermogen tussen 10 en 125 Watt. De versterker die ik gebruikte, levert nog wat meer dan 125 Watt aan 4 Ohm, maar dat is geen enkel bezwaar. De standaard afwerkingen van de Macrocosmo Impact zijn wit, zwart, diep paars, groen of naturel bamboe, terwijl op verzoek andere kleurstellingen mogelijk zijn. Op de luidsprekers krijgt u twee jaar garantie van de importeur en fabrikant.

Opstelling
Ik verwen de Do Acoustics Macrocosmo Impact met een Bluesound Node als streaming-bron, optisch gekoppeld aan een NAD M51 D/A-converter. Voor de versterking is gekozen voor een Exposure 3010S2 Pre lijnversterker en twee 3010S2 Mono eindversterkers, waarbij de eindversterkers tegen het einde van de recensie periode wisselden met een gereviseerde Quad 303. Zoeken naar stands voor een zo smalle luidspreker is een haast onmogelijke opgave (al heeft de importeur die wel in zijn pakket), dus heb ik ervoor gekozen de luidsprekers gewoon op mijn eenvoudige Ikea audiorek te zetten. Zoveel mogelijk aan de rand en meer steunend op het dragende metaal dan op het glas. Ik denk dat een dergelijke opstelling voor dit type luidspreker niet onrealistisch is. Hoogstens kunnen de mono eindversterkers als ‘te goed’ worden aangemerkt, maar u leest verderop dat de Macrocosmo Impact helemaal geen gek figuur sloeg en een goede bron plus aansturing zeker verdient.

Met een ironische blik
Wie heeft geen vooroordeel over dingen? Hoe ik ook probeer om onbevangen tegen audioproducten aan te kijken, had zelfs ik het idee dat een zo smalle luidspreker met een paar mini drivers niet veel zal presteren, ondanks de hoge vraagprijs. Dus bleven ze in hun verpakking staan tot ik het besluit niet langer kon uitstellen om mijn Harbeth monitors opzij te schuiven en de Do Acoustics aan te sluiten. Met een ironische blik keek ik naar de kleine kastjes en zat ik te wachten op de eerste tonen van de muziek. Inmiddels, twee weken later, staan ze nog te spelen en verbazen ze mij keer op keer. Deze Davide Oliveri blijkt wel degelijk luidsprekers te kunnen bouwen, zelfs in een ongebruikelijk formaat, zonder te hoeven leunen op elektronische trucs in de aansturing. Algemeen valt vast te stellen dat het frequentieverloop heel gelijkmatig is, zonder nare pieken of dalen. De laagweergave heeft meer volume dan verwacht, maar wordt tegelijk keurig in de hand gehouden zodat een lastige, door een binnenhuisarchitect bepaalde opstelling geen probleem hoeft te zijn. In mijn opstelling staan ze slechts 30cm van de achterwand en worden ze niet ingedraaid. Do Acoustics noemt de Macrocosmo Impact een semi point-source en daar kan ik mij wel bij aansluiten. Het is heel gemakkelijk om de luidspreker zelf uit het geluidsbeeld te laten verdwijnen en een virtueel weergavebeeld te scheppen. Een stereobeeld dat zich eenvoudig laat uitstrekken tot een eind buiten de luidsprekers in alle dimensies. ‘La Hija De La Primavera’ van Mor Karbasi speelt op redelijk hoog volume groots, groot naar alle richtingen zonder dat de stem abnormale afmetingen krijgt. De speelse muziek, die is doorspekt met percussie, komt helemaal los van de kasten met een gemak waar menige monitor een puntje aan kan zuigen. De hele cd Daughter Of The Spring ademt een vrolijke sfeer en is rijk aan instrumenten die gebruikt zijn voor de opname. Niet elk instrument klinkt even ongekleurd, maar mijns inziens heeft Do Acoustics de juiste keuze gemaakt door enige kleuring te prefereren om te allen tijde muziek te blijven geven. Het gevolg is dat Mor er lustig op los staat te zingen en haar begeleiders enthousiast meedoen. Dit is tegenovergesteld aan het doodmaken van een systeem door te nauwkeurig te willen werken met te beperkte middelen.

EDITORS' CHOICE