ARTIKELTeufel

Teufel brandstore Amsterdam: “Wij willen direct contact met de klant”

In de hippe Van Baerlestraat, netjes tussen het Concertgebouw en het Vondelpark, opende donderdagavond de eerste Teufel Raumfeld Brandstore buiten Berlijn zijn deuren. Een succesvol hifi-merk gespecialiseerd in directe online verkoop dat een fysieke winkel opent? Daar moeten we meer over weten!

Net voor dat het feest echt zou beginnen en terwijl alles werd klaargezet voor de DJ-set van Giel Beelen, klampten we CEO Edgar van Velzen aan om wat tekst en uitleg te krijgen. De topman van het Duitse Teufel sinds drie jaar – een periode waarin het merk zijn omzet verdubbelde – is om de hoek geboren van de nieuwe winkel. Niet verrassend dan dat van Velzen ook persoonlijk naar de opening naar de nieuwe Brandstore in zijn geboortestad is afgezakt.

Bekijk ook de 360 graden-tour van Beeldhouwers:

Hij is overduidelijk heel enthousiast over de nieuwe winkel als we hem vragen: “Waarom opent een internet-only hifi-merk toch een ‘echte’ store? En waarom Amsterdam?”
“Toen we op een bepaald moment met Teufel moesten verhuizen van een bedrijfsgebouw naar elders zei ik: ‘Ik wil er gelijk een winkel bij’. Ik wilde veel meer contact met de klant krijgen”, legt van Velzen uit. “In Berlijn is dat echt gelukt. De winkel in Berlijn is nu veertien maanden open en we hebben ongeveer 260.000 mensen over de vloer gehad. Dat is gigantisch. Vooral de kwaliteit is heel goed, het had een echte meerwaarde. En dat gaf ons moed om dit te doen en ik wilde graag naar Amsterdam.”

“Na de DACH (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) is de Benelux de belangrijkste regio voor Teufel. Aan België moeten we nog wat werken, maar in Nederland gaat het zeer goed. De laatste drie jaar is de omzet elk jaar verdubbeld, zeg maar. Volgend jaar gaan we naar de VS, met een magazijn in Los Angeles. We mikken eerst op de oost- en westkust, en werken dan naar het midden toe. Maar daar doen we geen winkels.”

Hoe zie je de winkel: moet het draaien rond verkoop of is het meer een uitstalraam voor online?
“Het is ook verkoop. Maar mijn insteek, en dat vinden andere winkeliers hier misschien vreemd, is dat het niet draait om de omzet. De kosten en salarissen moeten wel betaald worden, maar het draait echt rond het merk. Het schept vertrouwen. Sommige consumenten denken misschien: ‘Ach, het is op het internet, vandaag is hij hier, morgen is hij weg’. Met een winkel bewijzen we dat we wel toegewijd zijn, en hier zijn om te blijven. En de producten mogen gezien worden.”

“Ik denk dat retail ook meer deze kant uit zal gaan. De winkel als showroom. Het is ook handig, want wie neemt nu grote speakers meteen mee naar huis? Ze kunnen ze hier zien en even later worden ze thuis geleverd.”

Denk je dat Teufel en Raumfeld deze winkel echt nodig heeft?
“Absoluut. De consument van nu is gewoonweg heel goed geïnformeerd. Je hebt mensen die heel veel weten, ze hebben alles op het internet uitgezocht. Maar toch willen ze het product eerst even zien. Deze morgen kwam er zo een binnen. Hij wilde een Boomster. Hij wist er alles van, maar hij wou het aanraken. Hij tilde een Boomster op aan het handvat en zei meteen: ‘Het is goed’. En hij bestelde er één."

"Online verkoop zal altijd het belangrijkste zijn, maar een brand store is mooi aanvullend. En ik weet zeker dat we nog winkels gaan openen. Niet teveel, maar daar waar het zin heeft doen we het. Ik kan me er heel goed één in Antwerpen voorstellen, Wenen, Zurich, Hamburg, Düsseldorf, Stockholm. Overal waar het zin heeft, doen we het.”

Ga je niet ook klanten over de vloer krijgen met problemen, die support zoeken?
“Ik zoek ook echt het directe contact met de klant. We hebben al veel: de website, een eigen call center – ook in het Nederlands – , email, blogs… een laatste schakel is in de ogen kunnen kijken van de consument. Ik wil dat onze medewerkers onze klanten zien en ontdekken wat hun problemen zijn – en hoe we die kunnen oplossen. Daar hebben we zoveel van geleerd, en ik ben er zeker van dat we dat hier opnieuw gaan doen. We hebben hier een heel goed team en die jongens gaan leren uit de feedback. Ik weet zo drie, vier dingen die we als terugkoppeling kregen en die we vervolgens ook veranderd hebben. In Duitsland zitten de ingenieurs op de derde verdieping, maar ze moeten soms ook beneden in de winkel gaan luisteren.”

Komen er in de brand store ook workshops?
"Zeker. Er komt bijvoorbeeld een professor van het conservatorium vertellen over geluid. Wat betekent geluid, wat is de basis, hoe kan je het reproduceren. En andere sessies, zoals ‘wat is WiFi en streaming?’. Dat lokt een meer gefocust publiek."

Zouden niet meer mensen hier komen voor Raumfeld, omdat het een wat ‘moeilijker product’ is?
“Nu ja, het is moeilijker in de zin dat het nog nieuw is. Het is wel zo dat streaming nu enorm oppakt. Iedereen die zijn hifi buiten gooit, denk nu aan streaming. Maar het wifi- verhaal moet vaak nog geleerd worden. We hebben wel al een call center met Nederlanders en sinds recent YouTube-video’s, dat loopt allemaal goed. Maar naar hier komen ze vast ook. Onze insteek met Raumfeld is ‘streaming en hifi’. Al onze concurrenten kopiëren die ene, je weet wel wie ik bedoel. Ze maken allemaal kleine plastic dingen. Een kleintje, dan weer een iets groter plastic dingetje. En als je stereo wilt, dan moet je er twee kopen. Wij komen van een heel andere kant. Met 35 jaar akoestiek in de DNA. Hifi staat bij ons op één. En dat willen we goed streamen. Daarom ziet de speaker er bij ons uit als een speaker. En niet als een klokradio of een wegwerpding. Daarom hebben we ook de Stereo-sets. Bij de Stereo M met een vermogen van 320 watt, bij de L eentje van 400 watt. Een goede coax-driver in de M. Dit is gewoon echte hifi. Kijk maar naar de Raumfeld L. Grote ruimtes vereisen grote speakers, want in akoestiek ‘size does matter’.”

Jullie zijn behoorlijk uniek in multiroom, met de grote stereospeakers en dergelijke, maar er zijn wel 10 of meer concurrenten. Dat is niet eenvoudig standhouden.
“Raumfeld loopt als een speer, maar er is wel veel werk aan het ondersteunen van streamingdiensten. We ondersteunen de belangrijkste: Tidal, Spotify. Google Cast (dat via een update naar Raumfeld komt in het voorjaar, red.) is een zegen, want dan dekken we in één klap heel wat diensten af. Deezer, Qobuz, in Duitsland zelfs Aldi. En Soundcloud hebben we nog maar net vorige week geïntroduceerd. Een groot voordeel is dat we er al lang zijn. We hebben dus een grote user base. En dat is wel een voordeel, want bijvoorbeeld bij SoundCloud hebben ze de dag dat de update werd uitgerold meteen duizenden gebruikers bij.”

Je had een hele carrière bij Sony en Harman achter de rug, en toch kwam je naar het ‘kleine’ Teufel. Een grote stap.
"Het mooie is dat ik alles zelf kan beslissen. Bij Sony moest ik in Tokio zijn, bij Harman in de VS. En dan kan je sneller werken en beslissen. Bij de Rockstar was dat bijvoorbeeld zo. Danny, een 27-28-jarige kerel uit de akoestische kant, en een van de marketeers vroeg: ‘Heb je even tijd? We hebben een idee, we willen een product maken dat echt de Teufel-DNA in zich heeft. ‘Loud and proud’. We tekenden wat op het whiteboard. Hoeveel dB moet het hebben? Rond de 100? Laten we er 115 dB van maken. Een subwoofer van 13 inch, neen, eentje van 15 inch. Twee uur later en we waren klaar. Een jaar later stond hij daar. Dat is zo mooi. We hebben geen marktdata of cijfers van GfK gebruikt. Dat is allemaal uit het verleden. Dan hadden we nooit de Rockstar gemaakt. En nu verkoopt het waanzinnig.”

MERK

EDITORS' CHOICE