REVIEWTeufel

Review: Teufel Real Z - lekker licht


Jamie Biesemans | 21 december 2015 | Teufel

De Real Z is een van de vele hoofdtelefoons die je voor onder 200 euro een stevige geluidsupgrade beloven. Maar komt Teufels halfopen hoofdtelefoon daarmee over de brug?

Teufel heeft al een tijdje hoofdtelefoons in zijn assortiment zitten. Eerst was er de Aureol Real, die behoorlijk goed ontvangen werd. De Real Z is min of meer een opvolger van die koptelefoon, al kan je het misschien beter beschouwen als een alternatief dan een ‘zoon-van’. De Aureol Real is namelijk een open hoofdtelefoon en dus minder geschikt voor mobiel gebruik of omgevingen waar andere mensen liever niet meegenieten van jouw muzieksmaak. De Real Z daarentegen heeft een halfopen constructie, wat in principe het lekken van geluid zou moeten verminderen.

Het segment waar de Real Z wil meespelen vind ik best interessant. Met een prijskaartje rond 180 euro mikt het op mensen die misschien wel voor het eerst wat meer investeren in een hoofdtelefoon. Er is aardig wat concurrentie en wie wijs kiest kan effectief een mooie return on investment krijgen. Is dat ook zo voor de Real Z?

Functioneel design
Qua afwerking heeft Teufel geen hoeken afgesneden. De Real Z is een lichte hoofdtelefoon, stevig gebouwd en met een fraai design dat naar mijn smaak in het bruin en zilver het knapst is. Maar er is ook volledig zwarte uitvoering, als je een meer DJ-achtige uitstraling zoekt. De Real Z bestaat deels uit aluminium, deels uit kunststof. De twee stalen beugels waarmee je de hoofdtelefoon groter of kleiner maakt, zien er prima uit en bij het verstellen voel je die kwaliteit ook. De hoeveelheid waarmee je de Real Z kan aanpassen is trouwens ongezien. Ik kan me niet inbeelden dat er mensen bestaan die deze koptelefoon te klein vinden.

De oorkussens uit namaakleer zijn niet enorm dik, maar voldoende gewatteerd. Het mocht misschien iets zachter, maar qua draagcomfort zit het wel goed. De oorkussens passen iets strakker aan, wat maakt dat je weinig hoort van de omgeving en dat de hoofdtelefoon goed op zijn plaatst blijft – maar dat er wel een streepje oorbroei durft op te treden. Maar dat is niet ongewoon. De binnenkant van de hoofdbeugel is met een stoffen kussen afgewerkt. Ook hier lijkt het kussentje niet heel dik, maar zelfs bij langdurig gebruik blijkt de Real Z niet zwaar op je kruin te drukken.

Als ik bij een hoofdtelefoon die al iets meer kost een verwisselbare kabel detecteer, begin ik al meteen goedkeurend te knikken. Teufel levert zelfs twee kabels mee: een mobielvriendelijke van 1,5 meter en een meer hifi-gerichte van 3 meter. In beide gevallen gaat het om een goed ogende kabel met een stoffen omhulsel dat contactgeluid reduceert. Er is ook een handige etui; de Real Z is echter niet samen te vouwen.

Uren luisteren kan
Het draagcomfort is zeer acceptabel, wat toch grotendeels te danken is aan het relatief lage gewicht van 200 gram. Het is vooral hierdoor dat je de Real Z uren kan ophouden, al zal je af en toe toch even je oren wat lucht wil geven. Maar dat is een onvermijdelijk gegeven bij een koptelefoon als deze, vooral met (pseudo)lederen oorkussens.

Teufel windt er geen doekjes om dat de Real Z getuned is om krachtige bassen te produceren. De 44 mm neodymium-drivers doen ook precies dat, zeker als je gaat voor een playlist vol elektronische muziek. ‘diskhat1’ van Aphex Twin bewijst meteen dat een nadruk op de lage frequenties niet het verlies van details betekent. De drumbeat in deze track behoudt zijn precisie en ruimtelijkheid, terwijl de gekke geluidjes in die track rond je hoofd op je worden afgevuurd. Bij een jazzy track als Melody Gardots ‘She Don’t Know’ past het wat donkere, basrijker klank ook zeer goed, al neigt het in dit liedje soms naar een lichtjes overstuurde laag. Als de kickdrum in actie schiet bij ‘What Kind of Man’ van Florence + The Machine voelt het misschien net wat te overvet – maar wel lekker stevig. Kortom, de Real Z levert op dat moment precies wat beloofd wordt.

Ondanks het halfopen karakter van de Real Z neigt hij qua klankgevoel naar een gesloten hoofdtelefoon. Dat betekent dat hij pakweg bij EDM en hip-hop heel krachtig klinkt ‘in je hoofd’, maar liefhebbers van orkestrale klassiek wellicht de ‘lucht’ die je hebt bij een opname in een concertzaal wat zullen missen. Trouwens ook opgemerkt dat terwijl omgevingsgeluid goed gedempt wordt voor de luisteraar, de omgeving wel iets hoort van jouw muziekkeuze.

Conclusie
De Real Z heeft een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en is heel wat meer geschikt voor mobiel dan de Aureol Real. Hoewel Teufel de koptelefoon afschildert als een echt basmonster, is de Real Z iets evenwichtiger dan dit label laat uitschijnen. Dat is goed, want hierdoor is deze Teufel-koptelefoon wel wat universeler dan je zou denken. Rekening houdend met het prijspunt is de Real Z een goede deal, een koptelefoon die op een hoger niveau staat dan heel wat modieuze sets die voor dezelfde prijs (of meer) te koop zijn. Ga je nog 50 euro hoger dan zijn er koptelefoons te vinden die iets meer resolutie bieden – maar misschien niet dezelfde krachtige bassen die op het scherp van het snee zitten tussen impactvol maar niet overvet.

Teufel Real Z
€ 180 www.teufelaudio.nl
Beoordeling 4 op 5

Technische gegevens
Halfopen hoofdtelefoon
Gewicht: 200 gram
Impedantie: 50 ohm
Gevoeligheid: 102 dB SPL/V
Accessoires: kabels van 3 en 1,5 meter, 3,5 naar 6,3 mm adapter

MERK

EDITORS' CHOICE