Review: Rendezvous Point – Solar Storm (CD)

Eric de Boer | 04 januari 2016

Noorwegen is hofleverancier van diverse metalsoorten met een ruig of ijzig karakter. Dat er uit de inmiddels rijke muzikale geschiedenis (en één van de belangrijkste exportproducten) van het land progressieve metal komt, is echter minder voor de hand liggend. Onlangs zag Solar Storm het levenslicht. Dit debuutalbum van de band die zich Rendezvous Point noemt, laat horen dat liefhebbers van technisch georiënteerde metalen van een nieuw en fris geluid kunnen genieten.

Hoewel Solar Storm het eerste studioalbum van Rendezvous Point is, zijn de musici bepaald geen groentjes in de Noorse muziekwereld. Meerdere bandleden hebben veel ervaring opgedaan in bands als Borknagar, Solefald, ICS Vortex en binnen het black metal gezelschap van Abbath (ex-Immortal). Daarnaast is zanger Geirmund Hansen in het thuisland bekend geworden dankzij zijn deelname aan The Voice. Wie echter een zware link met de ijzige metal uit de Noorse contreien verwacht, wordt teleurgesteld door Solar Storm, want het album is niets minder dan puur progressief te noemen.

Solar Storm lag bij mij al even klaar voor recensie en nu komt het er gelukkig ook van. Rendezvous Point speelt namelijk te sterk om het album niet met de Hifi.nl-lezer te delen. De zeven tracks die het debuutalbum van Rendezvous Point sieren, zijn stuk voor stuk van grote klasse, met een flinke nadruk op de -veel wisselende- ritmes en een constante gelaagde sfeer. Geen zware duisternis op de plaat, maar verhalende muziek. Dat de ritmesectie veel aandacht krijgt is ook niet verwonderlijk, want de vijf bandleden ontmoetten elkaar enkele jaren geleden tijdens een studie ritmische muziek aan de Universiteit van Agder in Kristiansland.

Naast het constant zeer sterke percussiewerk van Baard Kolstad is wat mij betreft ook de vocale bijdrage van Hansen een absoluut pluspunt van het album. De man laat met genre-typische lange uithalen, afgewisseld met karakteristiek rustiger vocaal werk horen dat hij perfect is voor zijn rol binnen de gelederen van een progressief gezelschap. Toegegeven, de rustiger passages hadden best in meervoud aanwezig mogen zijn, maar de composities op Solar Storm lenen zich gewoon meer voor vuurwerk. Ook de bevallige -vrouwelijke- basgitarist (Gunn-Hilde Erstad) doet een prima duit in het muzikale zakje, zoals goed hoorbaar op de track Mirrors. Van opener Through The Solar Storm tot aan het afsluitende deel van het tweeluik The Conclusion wordt de luisteraar getrakteerd op hoogwaardige progressieve metal met een technisch karakter. Zonder in dat laatste te overdrijven, waardoor de plaat te klinisch wordt.

Hoewel de hoofdrol op de eerste studioplaat van Rendezvous Point duidelijk is weggelegd voor de ritmesectie, raakt het werk van de overige vier bandleden hierdoor niet ondergesneeuwd. Het resultaat dat op Solar Storm weerklinkt is dan ook meer dan prettig en uiterst onderhoudend. De productie van het album is ruim voldoende, maar blinkt ook weer niet extreem uit. Liefhebbers van -natuurlijk- Leprous, Devin Townsend, Haken en in mindere mate zelfs Opeth zullen deze plaat absoluut in het hart kunnen sluiten. Mochten ze dat al niet gedaan hebben. Benieuwd wat de toekomst zal brengen voor Rendezvous Point.

Muziek: 8
Klank: 7 ½
Label: Karisma Records