REVIEWElac

Review Elac Debut B6: betaalbare pareltjes


René van Es | 23 maart 2016 | Elac

Luidsprekers van Duitse herkomst hebben langdurig geleden onder het vooroordeel dat de lage tonen te zwaar worden weergegeven en de hoge tonen te fel. Dat was ook zo, maar dan spreken we wel over de vorige eeuw en niet over dit decennium. Misschien heeft de Duitse luidsprekerfabrikant Elac dit gegeven laten meespelen toen het, naast de in Duitsland gevestigde onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling, een tweede centrum oprichtte in de Verenigde Staten om eindelijk van dat onterechte imago af te komen.

In de VS is Andrew Jones aangetrokken om leiding te geven, een man die de laatste 40 jaar zijn sporen ruimschoots heeft verdiend met het ontwerpen van luidsprekers in Engeland, Japan en de VS. Bovendien iemand die én in staat is high-end luidsprekers te ontwerpen én budgetsystemen te realiseren. Het eerste resultaat van de Duits-Amerikaanse samenwerking vormt de Debut-reeks van Elac, die bestaat uit twee monitors, een vloerstaander, center- en surroundluidsprekers en meerdere subwoofers. De eerste Debut-exemplaren in Nederland kreeg ik in handen: de B6, een wat grotere monitorluidspreker met een vriendelijk prijskaartje van € 199 per stuk.

Elac heeft bij het ontwerpen van de Debut-reeks niet gekozen voor de standaardroute die veel merken toepassen: goedkope units inkopen, een simpel filter maken en een kastje er omheen. Elac is daadwerkelijk aan de slag gegaan met opnieuw ontwerpen. Zo heeft de 25 mm tweeter rond de zachte dome een montageplaat met een diep, bolvormig profiel dat ervoor zorgt dat diffractie, die wordt veroorzaakt door de kast, veel minder invloed heeft op het afstraalgedrag.

Bovendien draagt die vorm bij aan de richting waarheen de hoge tonen worden gestuurd. De 160 mm woofer heeft een conus die is geweven met Aramide-vezels die een veel betere verhouding tussen stijfheid en gewicht hebben dan materialen als papier of polypropyleen, zodat een groter frequentiebereik gerealiseerd kan worden met een gelijkmatiger curve. Uiteraard spelen ook de magneten, de spreekspoel en de ophanging een belangrijke rol in de uiteindelijke weergave. Waar de meeste fabrikanten in dit prijssegment kiezen voor een simpel scheidingsfilter, kiest Elac voor een filter met zeven audiofiele componenten, die samen zorgen voor een cross-over frequentie rond 3 kHz. De kast is gemaakt van MDF en overtrokken met vinyl.

Opvallend vind ik dat de kast tijdens het spelen voelbaar meetrilt met de muziek, een eigenschap die ik eerder verwacht van BBC-achtige luidsprekers dan van Duitse of Amerikaanse systemen. Dit zegt overigens niets over kwaliteit van een luidspreker. De voorkant van de kast is afgedekt met een doekje op een plastic frame (weg te halen, waarna helaas vier bevestigingspunten prominent aanwezig blijven) en aan de achterzijde vinden we een basreflexpoort en een enkelvoudige aansluiting. De nominale impedantie van de Debut B6 is 6 Ohm, bij een gevoeligheid van 87 dB. De afmetingen van de B6 zijn 356 x 216 x 254 mm en het gewicht is 6,5 kilo per stuk. Met een prijskaartje van Ä 199 per stuk moeten er concessies gedaan worden, waarbij het duidelijk is dat Elac er voor heeft gekozen om geld te investeren in drivers en te bezuinigen op de afwerking van de kast (vinyl). Toch heeft de B6 een stijlvol en weinig opvallend uiterlijk meegekregen dat niet goedkoop aandoet.

Opstelling

Na een tijdje te hebben gespeeld met de Elac Debut B6 om de luidspreker te leren kennen is het tijd geworden voor het tunen. Met schuiven en draaien bereik ik de optimale positie in mijn luisterruimte: gemeten op het centrum van de baffle bijna een meter van de achterwand is en ruim een halve meter verwijderd van de zijwanden. Door het gebruik van open Custom Design FS104 stands, met daaronder Superspikes en een speksteen tegel, is de tweeter op oorhoogte gebracht. Aanvankelijk waren de speakers gericht op de luisterpositie, later werden ze definitief veel minder ingedraaid.

Ook met de luidsprekerkabels was een aanpassing noodzakelijk ten opzichte van de monitors die normaliter in deze ruimte spelen. De heldere en open klank van de zilveren Simply Audio kabels was teveel van het goede. Supra 4mm2 koperen geleiders laten weliswaar iets minder details horen, de klank is duidelijk aangenamer en ze vormen daarmee het beste compromis. Overige kabels zijn van AudioQuest (Vodka ethernet en Carbon digitale interlink), Supra (LoRad netsnoeren) en Crystal Cable (Connect Ultra en Reference interlinks).

De installatie bestaat uit een Bluesound Node 2 netwerkspeler die is verbonden met een NAD M51 digitaal/analoog-converter. Een Exposure Audio 3010S2 voorversterker stuurt een paar 3010S2 mono eindversterkers aan van de dezelfde fabrikant. Muziek staat in FLAC, ALAC en WAV files opgeslagen op een NAD M50/M52 combinatie elders in huis, maar ook Tidal en internetradio waren belangrijke bronnen tijdens de luistersessies.

EDITORS' CHOICE