NIEUWS

Nederlandse muziekomzet stijgt dankzij streaming


Jasper Mijwaard | 13 april 2016

Muziek is niet dood: in 2015 is de Nederlandse muziekomzet zelfs met 12,5% gestegen. Voor het eerst in een erg lange tijd is de omzet van cd’s en vinyl niet gedaald en is de groei vooral te danken aan de populaire streamingdiensten. De totale omzet steeg vorig jaar tot ongeveer 137 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers van de NVPI.

Dat de platenmaatschappijen nieuws krijgen over een stijgende lijn in de muziekverkoop is helaas niet (meer) vanzelfsprekend. In voorgaande jaren leek het tenslotte alsof de muziekindustrie zijn beste tijd gehad had en dat zelfs streamingdiensten daar geen verandering in konden brengen. Niets blijkt nu minder waar: de omzet uit streaming steeg met 38,3% tot 61,3 miljoen euro. Vorig jaar was dat nog slechts 41 miljoen. Dat brengt streaming bijna op gelijke hoogte met de fysieke verkoop, die in 2015 64,7 miljoen euro bedroeg. De overige 10,7 miljoen werd opgebracht door gekochte downloads.

Paul Solleveld van de NVPI verwacht dat deze lijn ook in de komende jaren doorzet: “We moeten 25 jaar terug om een dergelijke stijging van de muziekmarkt in een jaar te zien,” vertelt de woordvoerder. “Echter, de relatief lage vergoeding voor muziekgebruik op populaire user uploaded platforms, brengt een marktverstoring teweeg die ten koste gaat van duurzame omzetgroei van artiesten en hun labels.”

Mede dankzij de nog altijd groeiende populariteit van vinyl groeide niet alleen de digitale markt, maar ook de fysieke. Daar werd in 2015 namelijk 2,3% meer omzet gedraaid, waarvan 14% afkomstig is van vinyl-verkoop. Wereldwijd zag de muziekindustrie een groei van 3,2%.  

EDITORS' CHOICE