Review Bowers & Wilkins 804 en 805: iconische smaakmakers


Werner Ero | 27 mei 2016 | Bowers & Wilkins

Tijdens mijn halverwege 2011 geschreven megatest over de (uit vijf modellen) bestaande 800 D2 serie, maakte ik al uitgebreid kennis met de enorme aantrekkingskracht die dit merk wereldwijd heeft op veel muziekliefhebbers. Zelden zijn mijn verhalen namelijk zo veelvuldig gelezen en heb ik er zoveel reacties op gekregen als bij deze in twee delen onderverdeelde test. Inmiddels zijn we vijf jaar verder en heeft bij Bowers & Wilkins de grootste technologische revolutie uit haar geschiedenis plaatsgevonden. Daardoor is niet alleen de laatste en meest recente incarnatie van de beroemde 800 serie ontstaan, maar heeft het merk ook enorme ontwerptechnische risico’s genomen. In dit eerste deel ga ik van start met de nieuwe ‘instap’ 805 en 804 en kijk - en vooral luister - ik op welke aspecten deze nieuwste generatie verschilt van de vorige.

Tijdens mijn fabrieksbezoek voor het bijwonen van de wereldintroductie van de 800 D3 serie in de tweede helft van vorig jaar, vernam ik met verbazing dat de onderzoeken voor deze derde generatie zelfs tijdens mijn test van de D2 modellen al in volle gang waren. Het eerste wat op dat moment hevig in mij naar boven borrelde, was de brandende vraag waarom men toen niet wat langer met het uitbrengen van de (op dat moment nog actuele) D2 editie had gewacht? Nu, inmiddels vijf jaar later, begrijp ik veel beter dat het onderzoeksteam in die periode nog voor dermate veel te maken keuzes en op te lossen fabricage- en productievraagstukken stond, dat zelfs een uitstel van enkele jaren nog altijd niet toereikend zou zijn geweest.

Toch was het pas tijdens mijn fabrieksbezoek eind 2015, dat ik ten volle de enorme impact en zeker ook de gigantische financiële risico’s die het merk met dit nieuwe technologische paradepaard was aangegaan besefte. Enkele willekeurige voorbeelden hiervan zijn het afscheid van het iconische gele ‘boegbeeldmateriaal’ Kevlar ten gunste van het nieuwe materiaal Continuum, de compleet nieuwe Turbine kop die niet meer van Marlan maar van massief aluminium is vervaardigd en de verbazingwekkende 180° draai van de kastconstructie voor de drie grootste modellen. Verderop in dit artikel ga ik hier dieper op in, maar het moge duidelijk zijn dat de vele honderden verschillen en verbeteringen tussen de D2 en deze D3 serie van een totaal andere orde zijn dan het meer evolutionaire onderscheid tussen de voorgangers.

Bowers & Wilkins 805 D3

Terwijl ik u zojuist nog over de 180° behuizingsdraai van de 803, 802 en de recent geïntroduceerde nieuwe 800 vertel, lijken de 805 en 804 bij een globale eerste indruk nog steeds over hun oude en vertrouwde vormgeving te beschikken. Toch blijft het al snel bij lijken, want ook bij deze twee ‘instapmodellen’ blijkt nagenoeg alles te zijn gewijzigd. Om maar meteen een mooi statement te maken is, op de diamanten tweeterdome en de verchroomde knoppen van de luidsprekeraansluitingen na, letterlijk alles aan deze nieuwe modellen ten opzichte van hun roemruchte voorgangers veranderd. Dat de 805 D3 bij een eerste aanblik nog steeds heel herkenbaar en vertrouwd oogt, blijkt vooral een knap staaltje verschaling te zijn. Vooral omdat ook bij dit model onderhuids ontzettend veel zaken zijn gewijzigd. Dit begint al bij de in mijn ogen zeer fraaie en vooral veel beter bij het design van de luidsprekers passende nieuwe standaard. Een ontwerp dat, met zijn dubbele metalen staanders en strakke gelakte MDF voetplaat, duidelijk is geïnspireerd op de enorm luxe uitgevoerde speciale 805 Maserati editie. Bijna vanzelfsprekend zijn de afwerking, pasvorm en aansluiting op deze 805 luidsprekers allemaal op het topniveau dat hoort bij deze substantieel geprijsde prestigeproducten.

Continuum

Ook al heb ik het tot nu toe bewust niet aangehaald, het toverwoord, of beter gezegd het materiaal wat de ontwerpspeerpunt voor deze nieuwe D3 serie heeft gevormd, is natuurlijk het zilverkleurige Continuum. Wat ik met name interessant vind aan deze behoorlijke 805 (42,4 cm (H) x 23,8 cm (B) x 34,5 cm (D) en 12,6 kilo zwaar) is dat dit bijzondere materiaal door zijn 2-weg basreflexconstructie met 16,5 cm diameter bas/midden weergever, als enige van de serie op deze wijze wordt toegepast. Bij alle andere modellen van de serie wordt Continuum namelijk alleen ingezet voor het zo belangrijke middengebied. Door het bij dit 2-weg systeem combineren van het laag en middengebied in één enkele unit, kun je beter dan welk ander 800 D3 serie model dan ook, bestuderen hoe dit nieuwe materiaal zich bij een groter frequentiebereik gedraagt.

Maar laat ik eerst nogmaals vertellen wat het materiaal Continuum nu eigenlijk inhoudt. Feitelijk is het een inmiddels gepatenteerd samenspel van verschillende polymeren en andere materialen in een door Bowers & Wilkins zelf ontwikkeld procedé. De zilverkleurige looks ontstaan doordat de vezels in het proces worden gemetalliseerd, maar de feitelijke kracht van het ontwerp zit toch vooral in de combinatie van zeer nauwkeurig gekozen grondstoffen, de inzet van Multiphysics designsoftware en uitgebreide laser-interferometermetingen. Hierdoor bleek al snel dat de Continuum conus een schot in de roos was en over veel betere eigenschappen beschikte dan met Kevlar ooit mogelijk is geweest. Niet alleen was de energieafgifte van Continuum over een groot frequentiebereik veel egaler, maar ook was er een veel lagere vervorming en minder versmering zichtbaar.

Een ‘ideaal’ conusmateriaal voor het middengebied is één, maar zonder een optimale chassis-, motor- en magneetstructuur, komt van al die mooie theorie natuurlijk nog steeds niets terecht. Ook daarvoor is deze in het Engelse Worthing gelegen onderneming wederom tot het uiterste gegaan. Van de compleet herziene luidsprekerchassis en de nieuwe van massief aluminium vervaardigde ‘tweeterbuis’ met compleet herzien beschermrooster, tot de 6 dB/octaaf wisselfilters waarbij van nog betere (Mundorf) filtercomponenten gebruik is gemaakt.

MERK

EDITORS' CHOICE