REVIEWQobuz

Review: Tonbruket – Forevergreens (High-Res)

Eric de Boer | 30 mei 2016 | Fotografie Redactie Hifi.nl | Qobuz | Importeur: Qobuz

Tonbruket is een uit Zweden afkomstig gezelschap dat draait rondom bassist Dan Berglund en gitarist Johan Lindström. Het kwartet brengt post-jazz met veel crossover-invloeden ten gehore en past prima in de gelederen van het jazzlabel ACT. Het vierde album Forevergreens werd onlangs uitgebracht en is ook als High Resolution audiobestand verkrijgbaar via Qobuz.

Berglund en Lindström begonnen in 2008 een muzikale samenwerking, waaruit Tonbruket ontstond. In 2009 werden toetsenist Martin Hederos en drummer Andreas Werliin aan de band toegevoegd en al in 2010 volgde het eerste studioalbum.

Zes jaar later is er dan het vierde album van Tonbruket. Na een periode waarin de artiesten hun persoonlijke projecten voorrang gaven was er weer behoefte om samen te komen, in de originele bezetting. Met Forevergreens als resultaat; een opmerkelijk album dat niet in een enkel muzikaal genre gestoken kan worden.

Tonbruket heeft Forevergreens gevuld met elf tracks, die geen van allen op elkaar lijken en zwaar beïnvloed zijn door diverse oude en nieuwe stijlen van musiceren. De band heeft een duidelijke voorliefde voor progressieve rock, wat blijkt uit de manier van drummen. Je waant je terug in de jaren zeventig met de vervormde gitaren op de track Linton, dat met een hoekig en psychedelisch karakter weet te verassen. De instrumentale muziek van het kwartet wisselt extreem rustige, atmosferische klanken af met sterke ritmische nummers en laat ouderwetse jazzy klanken (First Flight Of A Newbird) opvolgen met neo-progressieve jazzrock (Passage Europa).

Hoewel de uitvoering van de tracks vrij sterk te noemen is, wordt het voor de luisteraar moeilijker om Tonbruket te volgen. De vele stijl- en tempowisselingen zijn daar een duidelijk aanwijsbare oorzaak van en als achtergrondmuziek leent Forevergreens zich dan ook geenszins. Dat houdt overigens niet in dat er op dit album geen mooie muziek te vinden is, want te ontdekken valt er genoeg.

Een ontdekkingsreis die goed is uitgedacht is bijvoorbeeld het nummer Polka Oblivion, terwijl Tarantella duidelijk knipoogt naar Norman Greenbaums Spirit In The Sky en het werk van Pink Floyd uit diezelfde periode (1969). Op de track Sinkadus (en tijdens het gesproken intro) is Ane Brun te horen, die met etherische zang Forevergreens van de enige vocalen voorziet. Onstpanning in muziek, gevolgd door eclectische tracks.

Tonbruket maakt het de luisteraar zoals gezegd niet makkelijk om bij de les te blijven en laat met Forevergreens een gevoel van incompleetheid achter. Toch staan er enkele zeer hoogwaardige muziekstukken op het album, die het beluisteren en genieten absoluut waard zijn. De wat organische productie maakt het geheel levendig, hoewel er gekozen is voor een wat ‘bruin’ jaren ’70 geluid. Vooral liefhebbers van post-jazz en psychedelische rock zullen het album kunnen waarderen.

Muziek: 7 ½
Klank: 8
Label: ACT via Qobuz