Review: Audioquest Dragonfly Red

PLUSPUNTEN

• Geluidskwaliteit
  • Prijs
  • Universeel inzetbaar

MINPUNTEN

• Geen, gezien de verkooprijs

In 2012 introduceerde Audioquest de oerversie van de Dragonfly DAC/hoofdtelefoon versterker. Deze werd twee jaar later opgevolgd door de 1.2 versie. Deze bood betere prestaties tegen een lagere prijs. Sinds kort is deze 1.2 versie opgevolgd door maar liefst 2 nieuwe modellen, de Black en Red.

De Black is de rechtstreekse opvolger van de oude 1.2 versie, de Red staat een treetje hoger op de ladder. Groot verschil ten opzichte van de 1.2 is het veel lagere stroomverbruik, wat het mogelijk maakt om beide nieuwe modellen te gebruiken in combinatie met portable apparatuur. Te denken valt aan tablets, smartphones, iPads en iPhones. Het maakt de Black en Red interessant voor een veel grotere groep gebruikers dan voorheen het geval was. Om de Dragonfly aan te sluiten op een iPad of iPhone moet je gebruik maken van een Lightning To USB camera adapter, voor Android apparaten het je een OTG adapter nodig. Apple apparatuur werkt in combinatie met een Dragonfly plug  and play. Bij Android apparatuur kan het voorkomen dat je een app als bijvoorbeeld USB Audio Player Pro moet installeren om via de digitale uitgang gebruik te kunnen maken van een Dragonfly.

Na recente ervaringen met een NuPrime Encore mDSD USB DAC/hoofdtelefoon versterker ben ik benieuwd of een Dragonfly Red nog meer te bieden heeft. De NuPrime kost €119,- en is daarmee wat goedkoper dan de Dragonfly Red, die een adviesprijs van €199,- ekent. De Red maakt gebruik van een andere DAC, te weten een ESS 9016 32 bit DA-converter. Hierdoor is ook het uitgangsvermogen nog wat hoger dan van de Black, waardoor in theorie de weergave nog wat gemakkelijker en rustiger zou moeten zijn. Ander voordeel, naast de klankmatige winst, is de digitale bit perfect volumeregeling. Audioquest kiest er bewust voor om de maximale resolutie te beperken tot 24/96kHz. In het gros van de gevallen is dat meer dan voldoende. Zoals de naam al doet vermoeden is de Red uitgevoerd in hoogglans rood. Een gave combinatie met de vergulde USB aansluiting. Het Dragonfly logo licht op al naar gelang de resolutie van afgespeelde bestanden. Groen voor 44kHz, blauw 48kHz, amber 88.2kHz en magenta voor 96kHz.

Om de prestaties van de Audioquest Dragonfly Red te beoordelen heb ik een aantal albums in diverse resoluties op mijn Samsung tablet gezet. Als hoofdtelefoon wordt een Sennheiser Momentum 2.0 gebruikt. Om de Red op de tablet aan te sluiten maak ik gebruik van een standaard OTG adapter. Aangezien de combinatie niet plug and play blijkt te zijn download ik de USB Audio Player Pro app. Met deze app kun je veel voorkeuren instellen, en hires audio afspelen. Met deze app werkt de Dragonfly vlekkeloos. Tijd om muziek te gaan luisteren.

Met de Momentum hoofdtelefoon rechtstreeks op de tablet aangesloten klinkt de muziek geknepen en moet het volume tot bijna maximaal opgeschroefd worden. De laagweergave heeft weinig druk en klinkt rommelig. Kortom, voor de een beetje kritische muziekliefhebber valt er weinig positiefs te beleven. Hoe anders wordt het met het toevoegen van een Dragonfly Red. Mijn Samsung tablet verandert binnen een paar seconden van een middelmatige muziekspeler in een hoogwaardige muziekbron. ‘All Of My Life’ van Phil Collins’ album But Seriously laat met de Red ertussen horen dat mijn Sennheiser Momentum hoofdtelefoon in staat is om een strak en diep doorlopend laag weer te geven. Er is veel meer headroom en de muziek klinkt veel vloeiender en gemakkelijker. Kleine details in de muziek worden nu moeiteloos gepresenteerd.

Het korte nummer ‘Saturday Night And Sunday Morning’ wordt grotendeels gedragen door een enthousiaste blazerssectie. Rechtstreeks beluisterd vanaf de tablet klinkt deze track scherp en onaangenaam. Niet met de Dragonfly Red ertussen. De verschillende instrumenten klinken nu los van elkaar en hebben bite in plaats van scherpte. Bekkens gaan zingen en de klank ervan sterft langzaam uit in plaats van abrupt te eindigen. En dan is dit album notabene “maar” 16/44kHz

Naarmate de resolutie toeneemt, zoals bijvoorbeeld ‘Ride Across The River’ van Dire Straits in 24bit 48kHz, wordt het muziekplezier steeds hoger. Het gemak waarmee deze Red details in de muziek blootlegt over het stevige laagfundament is verrassend. Instrumenten krijgen glans en een heerlijk natuurlijke klank. Knopflers stem heeft body en veel karakter. Luisteren naar het album Paper Airplane van Alison Krauss & Union Station in 24/96kHz is ook een feestje. ‘Dimming Of The Day’ laat de breekbare stem van Alison in alle schoonheid horen. Subtiel begeleid door de tweede stem en met een steelguitar die in volle glorie te horen is. Dit is simpelweg genieten van muziek en dat terwijl je totaal niet meer gebonden bent aan een vaste luisterplek. ‘All Night Long’ van Lionel Richie is een track die vol zit met kleine percussie geluidjes, stemmen op de achtergrond en diverse blazers. De combinatie Dragonfly Red en Sennheiser Momentum is feilloos in staat alle details van dit nummer te onthullen. Zonder de aandacht op een bepaald gedeelte als hoog, midden of laag te leggen weet de Dragonfly deze 24/96kHz track evenwichtig geheel te presenteren aan de luisteraar.

Bij de introductie van de oorspronkelijke Dragonfly bracht Audioquest een bijzonder innovatief product op de markt. Anderen volgden en de Dragonfly werd Ă©Ă©n van de vele. Nu Audioquest de nieuwe Dragonfly geschikt heeft gemaakt voor portable gebruik lopen ze weer vooruit op een groot gedeelte van de concurrentie. Met een Dragonfly Red verander je een portable device in een high-end muziekweergever. Voor slechts €199,- haal je een universeel stukje gereedschap in huis om op hoog niveau van muziek te genieten. Waar en wanneer je maar wilt, en bereikbaar voor nagenoeg iedere muziekliefhebber met een beetje gevoel voor kwaliteit.  Een onbetwiste winnaar!