NIEUWSQobuz

Qobuz zet grote stap in ontdekken van nieuwe muziek

Bij Qobuz stond het ontdekken van nieuwe muziek altijd al hoog in het vaandel. Nu gaat de Franse hi-res streamingdienst de samenwerking aan met Musimap, een bedrijf dat gespecialiseerd is in cognitieve technologieën op het gebied van muziek.

Met deze samenwerking hopen beide partijen een unieke en krachtige search engine op te zetten die muziekliefhebbers helpt bij het vinden van de juiste muziek én het ontdekken van nieuwe artiesten en albums. “Deze aankondiging is onderdeel van het grote plan voor Qobuz,” vertelt Denis Thébaud, CEO van Xandrie – het moederbedrijf van Qobuz. “Het ultieme doel is om het beste online muziekplatform ter wereld te worden.”

Het Belgische Musimap heeft ruim vijftien jaar aan verzameld van data van onder andere artiesten, sociologen en producers en heeft dus inmiddels een behoorlijke bak kennis in huis. Op basis van die kennis gaan Musimap en Qobuz samen nieuwe algoritmes implementeren die rekening houden met ruim 11.000 zoektermen en zo’n 1.500 verschillende subgenres. Aanbevelingen worden dus niet alleen gedaan op basis van artiesten, maar ook op basis van overeenkomsten tussen albums en nummers. Qobuz vertelt dat ze de enige zullen zijn met deze technologie, maar de link met Roon is eerlijk gezegd snel gelegd… Ons hoor je overigens niet klagen. Hoe meer diensten zich bezig houden met nieuwe muziek, hoe beter!

MERK

EDITORS' CHOICE