Impressie: Wilson Audio Sabrina & Audio Research GSi75

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Werner Ero | 29 juni 2016 | Fotografie Redactie Hifi.nl | Audio Research

Halverwege november vorig jaar vond in het Brusselse Marriot Courtyard hotel wederom de New Music High End Innovation show plaats. Een leuke en interessante jaarlijkse happening, die door de ontspannen sfeer en focus op de betere hifi en home cinema, door mij altijd als één van de leukere audioshows binnen de Benelux wordt ervaren.

Eén van de demo’s die daarbij in positieve zin het meest opviel, was ongetwijfeld de presentatie van de gloednieuwe Wilson Audio Sabrina luidsprekers in combinatie met de opvallend stilistisch vormgegeven Audio Research GSi75 geïntegreerde versterker. Speciaal voor Music Emotion kreeg ik vervolgens van New Music het mooie aanbod om nogmaals, maar dan in alle rust en gebruikmakend van mijn eigen software, in één van hun dedicated luisterruimtes van deze magische set samenstelling te genieten.

Hoewel de kern van dit verhaal niet over deze inmiddels al bijna 40 jaar bestaande winkel gaat, is het toch heel belangrijk om deze bijzondere in hartje Brussel gesitueerde speciaalzaak aan u voor te stellen. New Music is het geesteskind van eigenaar José Loro en samen met zijn zorgvuldig geselecteered team van inmiddels zes medewerkers, zetten zij zich dagelijks in om u het beste op het gebied van beeld en geluid te presenteren. Dat dit geen loze beloften zijn besef ik al snel wanneer ik de winkel aan de Elzensesteenweg 343 in het Brusselse district Elsene betreed. Hoewel het pand aan de buitenzijde niet zo gek groot lijkt, opent zich direct na binnenkomst een oase van vorm, functie, rust en ruimte. Zo is de entree waar ik op dat moment op mijn gastheer sta te wachten, opvallend hoog en voorzien van een half open tussenliggende verdieping. Samen met een bijna over de gehele lengte van de winkel aangebrachte open kastenwand, is hierdoor in één oogopslag een groot deel van het assortiment zichtbaar.

Althans, dat denk ik. Want wanneer de uitstekend Nederlands sprekende (we zijn immers in het Franstalige deel van Brussel) Willy Stiers van New Music zich hartelijk aan mij voorstelt, blijkt deze uitnodigende begane grond presentatie nog maar het topje van de ijsberg te zijn! Want wie met de trap of lift naar boven gaat, vindt hier nog eens twee verdiepingen boordevol mooie audio- en videocomponenten. Aanvullend gecompleteerd met afzonderlijke luister- en beeldruimtes. Toch zal mijn eigen luistersessie in een ander, heel bijzonder deel van de winkel plaatsvinden. Voor het echter zover is staat er nog een heerlijke echt Italiaanse cappuccino voor mij klaar en maak ik kennis met eigenaar José Loro. Na een informatief gesprek begeven we ons dan vervolgens naar het pièce de resistance van deze high-end winkel: een fraaie afzonderlijke luisterruimte die helemaal achterin de bijbehorende tuin is geplaatst.

Een waar audioparadijs

Hoewel ik in 2006 tijdens de introductie van de roemruchte Avalon Isis al één keer eerder bij deze winkel op bezoek ben geweest maakt het betreden van wat al snel New Music mooiste luisterruimte blijkt te zijn, opnieuw de nodige indruk. Op de vloer van het naar schatting 5 x 10 meter metende vertrek, ligt een prettig ogende rode vloerbedekking. De wanden zijn daarbij op veel plaatsen voorzien van akoestiekmaatregelen en doen behoorlijk zwaar gedempt aan. Iets wat ik tijdens de latere luistersessie meteen merk aan het hoger dan gebruikelijk in te stellen volumeniveau. Toch ben ik bovenal vooral omgeven door een prachtige selectie van de mooiste audiocomponenten die maar te koop zijn. Opvallend is daarbij dat u hier als klant zowel voor de meer gangbare en (waag ik het te zeggen) commerciële topproducten (onder andere Bowers & Wilkins, Focal, KEF, Dali en Dynaudio) als ook de meer ‘audiofiele’ luidsprekermerken (onder andere Marten Design, Magico, Revel, Vivid Audio en Wilson Audio) terecht kunt en waarom eigenlijk ook niet? Ik zit mij wel vaker te verbazen waarom het niet mogelijk zou kunnen zijn om beide kampen onder één dak te verenigen. Het kan in ieder geval dus wel bij New Music en dat geeft voor u als consument uniek vergelijkingsmateriaal.

EDITORS' CHOICE