HI-VISITHifi Solutions

HiVisit: Hifi Solutions Amsterdam

Rob Nijman | 27 september 2016 | Fotografie Beeldhouwers
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 26 juli 2016

De tweede Zomerstop van deze week maken we bij Hifi Solutions in Amsterdam. Je hoeft Amsterdammers niet te vertellen dat hun stad ook buiten Paradiso, Melkweg en de Ziggo Dome voldoende muziek in huis heeft. “Loop maar eens binnen aan de Muiderstraat,” zul je horen. Een stevig assortiment aan audiobronnen voor alle denkbare media, en de juiste luidsprekers en versterkers om die bibliotheek mee af te spelen.

Hifi Solutions is ook bij de lezers van HiFi.nl geen onbekende. Het team van Rick Oldersom komt hier regelmatig voorbij, onder meer met de toenmalige primeur van de Arcam A19 in onze rubriek De Specialist Stelt Samen. En laat dat nou precies de insteek van ons recente bezoek aan de Grachtengordel zijn; het samenstellen van sets is namelijk nog steeds iets waar HiFi Solutions in uitblinkt.

Voor de enthousiaste eigenaar van de Amsterdamse speciaalzaak komt dat uitblinken als vanzelf. “Hifi is mijn eerste levensbehoefte,” vertelt Rick. “Ik heb in de jaren ‘70 mijn eerste setje gekocht (Jamo en Marantz, red.), en het gevoel wat daarbij hoort is nooit meer weggegaan.” In een notendop is dat dan ook waar hij voor zijn klanten naar op zoek gaat. Smaak en budget maken daarbij niet uit en ook voor omstandigheden buiten de apparatuur om (denk bijvoorbeeld aan akoestiek) biedt hij  meer dan genoeg mogelijkheden. Samen met Rick kun je uitzoeken uit welke componenten de set zou moeten bestaan – vanuit de initiële liefde voor dat eerste setje, maar nu met decennia ervaring én het juiste assortiment.

Solutions

Rick, die al sinds de late jaren 80 in de branche actief is, is ervan overtuigd dat service met stip het belangrijkste onderdeel van goede bedrijfsvoering is. Vergeet alle andere key points, het draait om de klant. “De mensen helpen zoals je zelf geholpen wilt worden.” Het is de basis van de winkel die hij in 2001 opende, na jaren als inkoper, bedrijfsleider en uiteindelijk commercieel directeur van Stok Elektro. De naamgeving hoort dan ook bij die filosofie; ‘Hifi Solutions’, oplossingen voor iedere audiowens. Een custom aanpak waar de winkel een grote klantenbasis mee verwierf.

Kennis en ervaring

In de jaren 90, enkele jaren voor de opening, betekende de komst van dealers als de MediaMarkt een verandering. Om de betere kwaliteit audioapparatuur aan te bieden, moest de winkel naar een nieuw niveau. In 2001 kreeg Rick leiding over zijn eigen zaak en Hifi Solutions was geboren.

Naast service die in zijn filosofie zo bepalend is geworden, zijn kennis en ervaring een tweede belangrijk element. Kennis van materiaal en mogelijkheden, maar zeker ook kennis van de klant zelf. “Ik weet niets van keukens,” legt Rick uit. “Als ik morgen een nieuwe keuken wil, moet ik me goed laten adviseren. Over de mogelijkheden, de opties, de kosten en alle randzaken waar je rekening mee dient te houden.” Je bent nergens zonder een adviseur die weet waar hij over praat.

Het maakt daarbij overigens niet uit waar je naar op zoek bent of wat je te besteden hebt. Of, zoals Rick het zegt, “met goed samenstellen kom je in ieder budget heel ver!” Een degelijk instapsetje of die hifi voor gevorderden – inclusief akoestiekoplossingen van Rivasono, zoals de fraaie canvassen in de diverse luisterruimtes – je bent welkom voor beiden, en alles wat er tussenin zit. “Audiokwaliteit is vooral beleving, datgene wat bij jou past.”

Of er sinds 2001 het nodige veranderd is? Uiteraard, ook aan de Muiderstraat staat de klok niet stil. Een steeds belangrijker aandeel ook bij Hifi Solutions is gereserveerd voor de wereld van streaming audio. Met merken als Aurender, Devialet en sinds enkele maanden ook Naim zijn er veel mooie nieuwe dingen in huis, en dito mogelijkheden. Het blijkt in de praktijk de filosofie van de winkel alleen maar te versterken. De tijd van een ‘simpele’ samenstelling van speaker en versterker is voorbij, en de enorme toename van mogelijkheden in het moderne aanbod maken het voor de leek alleen maar moeilijker kiezen. Rick gelooft dan ook in communiceren met de klant, service op maat, solutions. “Meer dan ooit, want het wordt alleen maar complexer.” Het komt, derhalve, nog meer aan op inzicht en vakwerk. Specialisme. Juiste aanbod, juiste combinaties. 


EDITORS' CHOICE