Review: Springvloed (blu-ray)

Olivia Rönning zit op de politie-academie. Als vakantieopdracht moet ze onderzoek te doen naar een niet opgeloste misdaad uit het verleden. Het blijkt te gaan om een zaak waar haar overleden vader ooit obsessief mee bezig was. Olivia is net zo’n bijter als haar vader en toont aan dat de zaak lang niet zo dood is als het leek.

Het ging om een vrouw die bij eb werd ingegraven op het strand van het Zweeds eiland Norkoster. Het moorden zelf werd overgelaten aan de springvloed. Olivia spoort ooggetuigen op en vindt de rechercheur die destijds met vader Rönning aan de zaak werkte. Deze Tom Stilton raakte psychisch flink in de problemen en blijkt nu als zwaar verlopen dakloze door de stad te trekken. Met de nodige moeite slaagt Olivia er in hem te interesseren in haar onderzoek en komt de ware toedracht van de moord in haar enorme complexiteit boven water.

Kort voor ik deze serie bekeek las ik het boek van schrijversduo Cilla en Rolf Börjlind. Dat was misschien niet zo’n goed idee. Het nog geen 400 bladzijden tellende boek bevat zo veel plotwendingen en karakters dat er bepaald niet aan tijdrekken gedaan hoefde te worden om tien afleveringen van een kleine drie kwartier te vullen. De meeslepende vertelwijze van de Börjlinds verhult beter dan de verfilming dat het verhaal veel ongerijmdheden bevat en dat sommige zijsporen nauwelijks een functie hebben.

Overgangen zijn in de film nogal plomp en onbehouwen. Waar van het boek afgeweken wordt is dat zelden een verbetering. Zo kiest Olivia in het boek zelf voor de zaak, waar het in de serie een opdracht voor de hele klas is. Die andere klasgenoten komen vervolgens niet meer in het verhaal voor, wat vreemd is als je met zijn allen dezelfde zaak onderzoekt. Ook slaagt het boek er veel beter in om spanning op te roepen. Als je dan de serie ziet verworden bloedstollende momenten tot leeglopende ballonnetjes.

In zijn genre is Springvloed een zeer onderhoudende serie. Filmisch is hij echter niet bijster origineel, waarbij het verhaal nogal overdadig en daardoor weinig geloofwaardig. De naïeve onhandigheid van Olivia werkt onbedoeld regelmatig op de lachspieren. Verder slagen de filmmakers er niet in de spanning die het boek tot een echte pageturner maakt te vertalen naar het scherm. Hier had meer in gezeten.

Aanvullende informatie

Zweden, 2016
10 x 43 minuten, 3 x blu-ray