Review: Airtime & Pieterson – Music On Data (LP)

Eric de Boer | 09 augustus 2016 | Fotografie Fabrikant

Zo heel af en toe wordt je als recensent in contact gebracht met erg speciale albums. Deze plaat is mag absoluut onder die categorie worden geschaard. Achter de LP Music On Data van Airtime en Pieterson steekt een uniek verhaal, dat is verweven in de elektronische klanken die ironisch genoeg niet digitaal, maar analoog zijn vereeuwigd.

Wanneer je bedrijf, dat gespecialiseerd is in IT-consultancy, een event organiseert over het beschermen van de veelal waardevolle data, zullen mensen die zich niet binnen de IT- of bedrijfswereld bevinden daar weinig van meekrijgen. Het lumineuze idee om dat event luister bij te zetten door in eigen beheer een album uit te brengen dat het onderwerp van je event als basis gebruikt werd op 28 juni 2016 - tijdens het event - belichaamd met de release van de LP Music On Data.

Het was vooral Mike Veldhuis (partner van Nalta Consultancy, het IT-bedrijf in kwestie) die verantwoordelijk was voor de totstandkoming van Music On Data. Het productieduo Airtime en Jan Willem Pieterson werden ingeschakeld om het onderwerp, ‘muziek over data’, vorm te geven. Airtime bestaat uit de broers Erwin en Tim van Kester, die al enkele jaren alternatieve elektronische muziek maken, aangevuld met traditionele klanken van gitaar en piano. Samen met de 66-jarige Pieterson (gitarist met een vroege voorliefde voor het gebruik van computers in het opnameproces en o.a. oud-comboleider bij KrisisTheater) probeerde het drietal de link te leggen tussen het mathematische aspect in de muziek van Johann Sebastian Bach en de moderne ritmische complexiteit.

Het uiteindelijk resultaat is een plaat die bol staat van analogieën. Allereerst het medium vinyl, dat al erg lang bestaat. De oude muziek van Bach die door het trio verweven is met het hedendaagse, smaakvol aangevuld met ambient en ontelbaar veel samples afkomstig van onder andere computergeluiden. Het geheel noopt tot overpeinzen, dansen of simpelweg aandachtig luisteren. De negen tracks op Music On Data zijn fraai gelaagd van opbouw, de composities soms intens en dan weer sereen.

De nummers hebben een titel die te maken heeft met digitale data of terminologie daaromtrent. Zo is de titel van de eerste single MOAD ook de naam van een film Mother Of All Demoes uit 1968, waarop Doug Engelbart (uitvinder van de computermuis) de werking van o.a. een PC uitlegt. De term TIER wordt gebruikt voor datacenter classificatie en staat DATUETT slaat op invoer. SYNERGY en RECOVERY zijn natuurlijk ook termen die binnen de IT niet vreemd zijn. De gebruikte muziek van Bach is terug te vinden op de tracks Overture, op het prachtige DATUETT 01 (een dansbaar nummer dat eindigt met een knal), DATUETT 10 en het korte SYNERGY.

De samensmelting van IT (data) en ritmiek is op Music On Data dan ook vrij succesvol te noemen, terwijl tracks als MOAD of RECOVERY ook een jonger danspubliek aan zullen spreken. De vele invloeden van ambient zorgen er, samen met de klassieke gitaarklanken en de piano, voor dat het album nergens saai wordt en luisteren naar de LP biedt ook nog eens een prettige ervaring voor bezitters van een goede hifiset. Dat is overigens ook niet vreemd, want Mike Veldhuis vond in onder andere Garmt van der Zel van Beter Beeld & Geluid een adviseur voor de productie. Dat de LP tijdens de release op het Protect the Data – Lifecycle event in het Nationaal Militair Museum werd gespeeld op een mooie Linn LP12 platenspeler bekroonde het evenement op audiofiele wijze.

Hoewel Music On Data initieel was bedoeld als cadeau voor de bezoekers van het event, heeft Veldhuis het conceptalbum toch maar voor een groter publiek beschikbaar gemaakt. De LP werd uitgebracht op zijn eigen label Nalta Records en de Belgische persing klinkt erg goed. Het album is overigens ook te vinden via diverse online streamingdiensten, waar ook een nieuw gemasterde versie te beluisteren is. Een unieke samenwerking, fijne muziek en een prima klank.

Muziek: 8
Klank: 8 ½
Kwaliteit persing: 9 ½