Impressie: Musical Fidelity M5si

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Ruud Jonker | 31 augustus 2016 | Fotografie Fabrikant | Musical Fidelity

In de luisterruimte staat de nieuwe Musical Fidelity M5si geïntegreerde versterker. Het merk zet naast een aantal fraaie DACs/streamers ook nog steeds in op de zogenaamde klassieke audiocomponenten. Welk kwaliteitsniveau kan een moderne integrated bieden?

Is de high-end markt echt volwassen? Daar kun je lang over van gedachten wisselen. Enerzijds zijn daar de bevlogen individuen en bedrijven die streven naar een zo realistisch mogelijk geluid en dat realiseren vanuit kennis en een ‘cost is no object’ benadering. Anderzijds is de high-end een markt die gedreven is door commercie en trends. Het zijn de bedrijven die zich (ook) richten op de massamarkt en in een niet bij te houden tempo nieuwe producten de markt in schieten. Ze zijn een exponent van de consumptiemaatschappij en houden die derhalve ook in stand.

Ons hele economische systeem is gebaseerd op voortdurende consumptie. Elk jaar een nieuwe iPhone of streamer. Die verandering wordt doorgedrukt om het systeem in stand te houden en niet noodzakelijkerwijs vanuit technische vernieuwing en duurzame innovatie. Streaming is een complot vanuit de content providers, een technologische ontwikkeling en een commercieel verdienmodel. Daarom moeten de cd en de Blu-ray verdwijnen. Als de hele wereld streamt kun je per seconde beeld of geluid afrekenen en kan niemand meer (illegaal) downloaden. Gelukkig zijn er content providers die nog steeds cd’s, sacd’s, dvd’s en Blu-ray’s uitbrengen. Ook zijn er fabrikanten die nog steeds (sa)cd-spelers in de markt zetten en traditionele hifi-componenten. Is er dan iets mis met streaming? Nee, maar de consument moet de keuze houden. Hij of zij bepaalt via welk medium muziek of beeld wordt afgespeeld en met welke apparatuur.

Gelukkig is daar een merk als Musical Fidelity. Zij komen nog steeds met geïntegreerde versterkers en cd-spelers. Volwassenheid wil zeggen dat je als fabrikant je eigen koers vaart, luistert naar wat de consument vraagt en je niet laat ringeloren door de content industrie. Volwassenheid kan ook betekenen dat de audio-industrie eens afstand neemt van het hele voodoo-domein van accessoires. Enkele uitzonderingen daargelaten. In de laatste ME staat een artikel over een accessoire dat de spanning aan beide zijden van de trafo gelijk houdt. Onvoorstelbaar wat er met moderne tweaks mogelijk is.

Integrated amps

De geïntegreerde versterker was decennialang zo’n beetje de centrale waarde binnen een audiosysteem. Hoewel de begintijd van de hifi zich kenmerkte door losse voorversterkers en eindversterkers, werd de geïntegreerde versterker al snel de meest verspreide vorm voor de versterker. Pas later in de geschiedenis kwam de losse voorversterker met eindversterker terug vanwege kwaliteitsvoordelen. Vervolgens kwamen er opties die de rol van de voorversterker overnamen. Cd-spelers, recorders en converters met regelbare uitgangen.

Tegenwoordig zijn er veel streamers die rechtstreeks met een eindversterker communiceren. De integrated zelf veranderde ook. Nadat de elpee zogenaamd was verdwenen, ontstond een generatie integrated amplifiers zonder phono-optie. Vanuit de high-end werd de toonregeling in de ban gedaan. Derhalve verloren veel versterkers allerlei faciliteiten om (vaak desastreus) in te grijpen op de tonale balans. Maar, de integrated heeft nu een moderne vorm. Inclusief phono-ingangen en met een knipoog naar de nieuwe tijd in de vorm van een USB-ingang. Geluidsmatig kan de ontwikkeling van versterkers gezien worden vanuit het high-end perspectief.

Een audiosysteem dient simpelweg een zo realistisch mogelijk geluidsbeeld te produceren. Wie dat loslaat is feitelijk geen audiofiel, geen muziekliefhebber en is alle focus verloren. Gedurende de hele audiogeschiedenis zijn er buizen- en solid state versterkers geweest die het ideaal van realistisch geluid benaderden. Maar er zijn veel versterkers geweest met een eigen soundje. Op het gebied van solid state zijn dat de beruchte scherp, uitgebeten, koel en harsh klinkende exemplaren. Als reactie en compensatie daarop kennen we de te warm en dynamisch onder presterende exemplaren met zo’n vriendelijk ‘zoef-geluid’. Bedoeld voor consumenten die vooral niet kennis willen maken met de wereld van echte instrumenten en stemmen en niets in de omgeving tolereren dat uitnodigt tot nadenken, confrontatie en echte betrokkenheid. De laatste tien jaar zijn er aan de kant van luidsprekers positieve ontwikkelingen ontstaan. Ook aan de kant van solid state versterking zijn er exemplaren te vinden die dichter in de buurt van realistische weergave komen.

M5si

De M5si heeft de looks van de klassieke integrated amplifier. Ingangskeuze, volume en standby. Vervolgens de obligate lijningangen, de phono mm, line out en een regelbare pre-out. De USB-ingang sluit aan bij de moderne wereld. De perceptieve kwaliteit zit hier in de zware metalen behuizing met een frontpaneel van 1cm dik. Daarachter zit geen flimsy kastje van 0.3mm plaatstaal. Sommige van die versterkers torderen op het moment dat je ze uit de verpakking trekt. De panelen zijn van dik metaal en degelijk geschroefd. De zijkanten bestaan uit heat sinks. Daarmee zet deze versterker zowat 15 kilo op de weegschaal.

De USB accepteert signalen tot en met 92kHz/24bit. De mm-ingang is ook geschikt voor high output mc’s en heeft een impedantie van 50k. Low output mc’s kunnen vanzelfsprekend aangesloten worden met een step up trafo. Met betrekking tot specificaties is deze versterker niet voor de poes. Het te ontwikkelen vermogen bedraagt bij de opgegeven vervorming 150 Watt continue per kanaal in 8 Ohm. Volgens Musical Fidelity is de versterker onvoorwaardelijk stabiel en kan de meeste luidsprekers probleemloos aansturen. De M5si is opgebouwd uit drie separate delen op hetzelfde pcb. Twee eindversterkers en een voorversterker. Volgens de fabrikant zijn de prestaties gelijk aan de M6si. Deze laatste versterker biedt wel een hoger uitgangsvermogen.

Luisteren

Het basisprincipe in de luisterruimte is simpelweg dat een audiosysteem out of the box vrijwel perfect moet kunnen presteren. De voorwaarden zijn een goede akoestiek, een match tussen de versterker en luidsprekers en een goede opstelling. Dus geen accessoires, netbehandeling en exotische kabels. Als daar dramatische verschillen mee te maken zijn, zit er ergens iets ongelooflijk fout. Uiteraard los van een enkel speciaal (en verklaarbaar) geval. Je kunt het ook benaderen vanuit de consument. Als u voor veel geld luidsprekers, een versterker en een bron koopt, mag u verwachten dat zo’n set perfect speelt, zonder allerlei extra investeringen en hulpmiddelen.

Zoals gebruikelijk dus geen luchtfietserij. De M5si werd aangesloten op een set hele goede en heel betaalbare vloerstaanders. Voor de rest een USB-kabeltje uit een van de musicservers en als tweede bron een Sony cd-speler die niet voor de consumentenmarkt is bedoeld, maar voor de omroep en record industry. Zo’n apparaat laat exact horen wat er op een cd staat en speelt aanzienlijk beter dan veel consumentenapparatuur. Ergo, de luidsprekers en de cd-speler zijn in staat tot realisme in geluid. Nou alleen nog die Musical Fidelity.

Wél, die presteert uitmuntend. Het geluid heeft een nauwelijks hoorbare warme tint en is nergens scherp, harsh of onaangenaam. De versterker heeft een ongelooflijke dynamische drive en is over het hele frequentiebereik powerful. Dynamisch programmamateriaal knalt er op een enorme manier uit en zo hoort het ook. Het geeft een muzikale uitvoering het juiste contrast en daarmee een stuk realisme. Luisteren vraagt daarmee betrokkenheid en aandacht voor de creatieve boodschap. De versterker biedt clarity, detaillering, een fraaie toon in het middengebied en een fabelachtige soundstage. Feitelijk eenzelfde soort puur realistische presentatie waarin de Revo IPA series van Norma ook uitblinken. Draai alleen maar de Kreutzer Sonata, uitgevoerd door Jolente De Mayer en Nikolaas Kende van de vorige maand besproken cd en ‘Sitting in Limbo’ van Tuck & Patty en het is duidelijk tot welk spectaculair en aangrijpend realisme deze versterker in staat is.

Conclusie

De Musical Fidelity M5si is een integrated amplifier met phono (mm) en een USB-ingang. Dit zeer degelijk gebouwde apparaat is bedoeld voor muziekliefhebbers die de uitvoering puur realistisch willen beleven. Daar staan het volledig ontbreken van scherpte, de mild warme toon, de enorme dynamische power, het fraaie middengebied en het ontbreken van zo’n vervelend (vaak Japans) ‘zoef-geluid’ borg voor. Je kunt voor veel extra geld wellicht nog een stapje maken in verfijning en detaillering, maar deze Musical Fidelity is absoluut een no-nonsense high-end versterker die de essentie van de opname raakt. 

EDITORS' CHOICE

  • Review
    Review: Pro-Ject Pre Box S2 - compacte klasse
    Review
    lees meer »
  • Achtergrond
    Achtergrond: Amerikaanse Polk Audio wil Europa in
    Achtergrond
    lees meer »
  • Review
    Review Elac EA101EQ-G `Elements` versterker
    Review
    lees meer »