Review: El abrazo de la serpiente (dvd)

Jan Luijsterburg | 13 september 2016 | Fotografie Fabrikant

Deze betoverend mooie film vertelt twee sterk op elkaar lijkende verhalen door elkaar. In beide gevallen begeleidt de sjamaan Karamakate een blanke wetenschapper in een zoektocht door het Amazonegebied naar een zeldzame, geneeskrachtige plant, Yakruna geheten.

De eerste reis is die van Theodor Koch-Grunberg, een Duitse ontdekkingsreiziger die in 1909 een reis maakte door het ongerepte oerwoud. Theo, gespeeld door acteur Jan Bervoet (Borgman), is ernstig ziek. Karamakate lapt hem tijdelijk op, zodat hij zijn reis kan vervolgen. Als hij zijn kompas verliest is hij helemaal over zijn toeren. Niet omdat hij bang is te verdwalen, maar omdat hij vreest dat de stammen hun traditionele kennis zullen verliezen als zij de moderne techniek in handen krijgen.

In 1940 doet de Amerikaanse wetenschapper Richard Evans Schultes de reis van Theo over, geïnspireerd door het boek dat Theo schreef over zijn vondsten. Er is in de tussentijd veel verloren gegaan. Karamakate is zijn stamgenoten verloren, de missionarispost is verwilderd en de rubberplantage uitgeput. Ook de bedoelingen van Richard lijken wat minder oprecht dan die van zijn inspiratiebron.

De jonge Columbiaanse filmmaker brengt op volstrekt onnadrukkelijke wijze grote thema’s aan de orde in film, zoals hij dat ook deed in zijn vorige, Los Viajes del Viento. Net als in die film zijn de beelden een voortdurend genot voor het oog. De nostalgisch zwart-witte plaatjes werken als een bewegend fotoboek, zo goed overgezet naar dvd dat een release op Blu-ray overbodig is.

De boodschap is bekend: de mens is een wezen dat zijn wereld gestaag vernietigt en niets leert van zijn geschiedenis. We krijgen het op aangrijpende, esthetisch schitterende wijze ingesmeerd.

Colombia, Venezuela, Argentinië, 2015
Speelduur: 119 minuten