Review: Theo Croker – Escape Velocity (LP)

Eric de Boer | 19 september 2016 | Fotografie Fabrikant

Theo Croker is een 30-jarige trompettist, zanger, componist en bandleider uit Florida. Met zijn vierde album Escape Velocity - dat nu ook op vinyl is uitgebracht - laat de jonge artiest zijn post-bop wortels versmelten met hedendaagse invloeden, geïnspireerd door zijn eigen visie op het leven. En slaagt daar behoorlijk in.

Theo Croker heeft jazz echt door zijn aderen lopen. Zijn grootvader was niemand minder dan jazzlegende Doc Cheatham, die ook de trompet bespeelde. Het horen spelen van zijn opa was voor Croker ook de aanleiding om zelf dat instrument ter hand te nemen en hij studeerde aan de Douglas Anderson School of Arts en vervolgens aan het conservatorium van het Oberlin College. Theo kreeg les van onder andere Donald Byrd, wiens muziek een grote inspiratie voor hem vormde. Na enkele jaren in Shanghai’s House Of Blues in China te hebben gewoond, keerde Theo Croker terug naar de V.S., waar hij onder de hoede van Dee Dee Bridgewater zijn vorige album Afro Physicist uitbracht.

Op Escape Velocity is duidelijk een link te leggen met het post-bop werk van Donald Byrd, waarbij de trompet van Theo Croker logischerwijs een open en breed podium krijgt. Maar Theo (en zijn flink bezette begeleidingsband) liet de composities toegankelijk, fris en eigentijds klinken door het toevoegen van een flinke hoeveelheid funk, een link naar hip hop en zelfs elektronische muziek. Hoewel er op de plaat ook een elektrische gitaar te horen is, is er met jazzrock geen enkele link.

Het resultaat is dan ook een zeer afwisselend album geworden. Croker past diverse spelstijlen toe, waarbij de overige instrumenten - en hun bespelers - meer dan voldoende ruimte krijgen om de composities tot een vloeiend, open geheel te laten uitgroeien. Sommige tracks zijn ronduit dansbaar (zoals het moderne Real Episode, met een door Eric Wheeler aanstekelijk bespeelde bas en wat ijlere trompetklanken), terwijl een door het Hammond orgel gedomineerde eclectische track als Changes of In Orbit weer een heel andere kant van componeren laten horen.

Op Love From The Sun zingt inspirator Dee Dee Bridgewater mee. Het nummer is haar dan ook op het lijf geschreven en ook Irwin Halls saxofoonspel voegt een waardevolle aanvulling toe aan de track. Dat drummer en mede-producent Kassa Overall erg strak speelt, helpt ook enorm mee aan de toegankelijkheid en kwaliteit dat Escape Velocity de luisteraar biedt. De hele plaat laat horen dat Croker en zijn band Dvrk Funk (uit te spreken als Dark Funk) met veel plezier musiceren, terwijl ook de rustigere elementen op Escape Velocity, zoals de intieme afsluiter Rahspect (Amen), feilloos blootleggen dat Theo Croker ook een flink stuk spiritualiteit in het album wilde leggen.

Met old school jazz als basis, een eigenwijze uitvoering en diverse moderne invloeden weet Theo Croker niet alleen de aandacht van de luisteraar stevig vast te houden, maar maakt hij jazz ook toegankelijk voor een nieuw, jong publiek. De uitvoeringen zijn divers, klinken aanstekelijk en de productie is zeer fraai en dynamisch. Net als de persing van deze LP, die uitmuntend mag heten. Escape Velocity is een toekomstige klassieker in het genre, die er nu om vraagt om genoten te worden.

Muziek: 9
Klank: 8 ½
Kwaliteit persing: 9 ½