NIEUWSPhilips

Philips op IFA: van gitaren tot hoofdtelefoons


Jamie Biesemans | 13 oktober 2016 | Fotografie Fabrikant | Philips
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 07 oktober 2016

Op de voorbije IFA-beurs namen we even wat meer tijd om door te brengen in de VIP-ruimte van Gibson Innovations, beter bekend voor de Philips-audiotoestellen en ook voor mobiele Onkyo-producten. Een perfect moment om de line-up voor de komende maanden te ontdekken.

Gibson Innovations is een naam die je wellicht niet zoveel zegt, maar de merknamen ‘Philips’ en ‘Onkyo’ doen bij elke audioliefhebber wel een belletje rinkelen. Op IFA kon je op de Philips-stand ontdekken waarom dat nog altijd zo is. Dit jaar lag de focus in het bijzonder op nieuwe Fidelio-soundbars, multiroom en nieuwe hoofdtelefoons bij Onkyo én Philips.  

De Philips-stand op IFA is altijd één van de grootste, wat niet zo gek als je de achtergrond kent. Onder de noemer ‘Philips’ varen er al een tijdje verschillende bedrijven, elk in hun eigen marktsegment. Voor televisies is dat bijvoorbeeld TP Vision. Als het over audio gaat, dan gaat het om de audioafdeling van Philips die enkele jaren geleden verkocht werd aan Gibson. Jawel, die Gibson van de legendarische gitaren. Door een reeks slimme overnames heeft het Amerikaanse bedrijf een heel imperium opgebouwd in de muziekindustrie, zowel aan consumenten- als pro-zijde.

In de casual VIP-ruimte achter de schermen heb je meteen door wie de nieuwe bazen zijn, want voor de IFA-beurs had de instrumentenbouwer een aantal iconische Les Paul-gitaaredities opgesteld. Handen af, althans in één hoek, want de vier gitaren die daar staan blijken een waarde te hebben die eindigt op zes nullen. Een fors gespierde roadie hangt in de buurt rond om alle verleiding om het viertal aan te raken meteen in de kiem te smoren, mocht dat nodig zijn.

Een overname leidt vaak tot stilstand, maar bij Gibson Innovations – zoals de ex-Philips-afdeling nu heet – is daar weinig sprake van. De stand barst van nieuwe audioapparaten, van hoofdtelefoons tot nieuwe soundbars.

Klein of groot?

Fidelio is bij Philips altijd een keurmerk geweest – en dat verandert niet. De twee nieuwe soundbars die op IFA werden voorgesteld blijven toestellen die hoger mikken en technologisch ook verder staan. De Fidelio B1 en B8 zijn wel totaal andere oplossingen, dat zie je meteen als ze naast elkaar staan opgesteld.

“Wow, dit is wel zeer klein” is wellicht het eerst wat je denkt als je de Fidelio B1 onder ogen krijgt. Het is dan ook niet bedoeld voor elke ruimte. “Er is een trend om weer kleiner te gaan wonen, in appartementen met bescheiden woonkamers bijvoorbeeld,” legt marketingdirecteur Marc De Kloet uit. “Die mensen zoeken geen grote soundbar, maar net iets compacts en onopvallends dat wel goed klinkt.” Zowel de soundbar als de bijhorende subwoofer zijn daarom zo klein mogelijk gehouden.

De B1 is net iets meer dan 40 cm breed en 5 cm hoog. Niet groot dus, maar toch belooft het een grootser 5.1-geluid dan wat je uit de kleine speakers in je tv krijgt. Philips realiseert dat op twee manieren. Om te beginnen zijn de  vier midrange-drivers (twee aan de zijkanten, twee aan de voorkant) schuin opgesteld. De voorste drivers stralen zelfs gekruist uit, vergelijkbaar met de kruiselingse speakeropstelling die ook Marantz-ambassadeur Ken Ishiwata hanteert – maar dan in het klein. Het voordeel: je hoeft niet op zoek te gaan naar de perfecte sweet spot en het geluid gaat ruim de kamer in.

Ook de hoge frequenties zijn overal goed hoorbaar, dankzij een slimme ingreep waarbij twee dome-tweeters elk in een eigen buis ‘blazen’. Steeds groter wordende openingen in dit kokertje laten de hoge tonen gelijkmatig over de hele lengte van de B1 ontsnappen. Het effect is alsof er veel meer tweeters in de soundbar gemonteerd zijn.

Gaan voor Atmos

Maar wat als je net wél plaats hebt en streeft naar het beste tv-geluid? Dan haalt Philips de Fidelio B8 boven. Een veel groter toestel dan de B1, maar in ruil krijg je wel een soundbar die volledig uitgerust is én Dolby Atmos biedt. Dat laatste is nog vrij zeldzaam. De alternatieven dragen ook een hoger prijskaartje. Maar wat is de meerwaarde van Dolby Atmos?

Atmos mag je zien als de volgende stap in surroundgeluid. Waar voorgaande Dolby- en DTS-codecs zich concentreerden op geluid dat rondom je komt (zoals Dolby Digital 5.1), voegt Atmos geluid van bovenaf toe. Dat lijkt in eerste instantie misschien een nutteloze toevoeging. Onze oren zijn toch naar voren gericht, niet naar boven? Maar wij vangen wel veel geluidsinformatie van bovenaf ons op. Denk maar aan het typisch klankbeeld van als je een kathedraal binnenwandelt of een grote loods. Dat ruimtelijke is moeilijk haalbaar met gewone surround dat enkel op oorhoogte op je afkomt. Dolby Atmos verhoogt net het realisme omdat het een levensecht 3D-geluid neerzet.

Bij actiescènes komt Atmos helemaal tot zijn recht. Helikopters vliegen echt over je heen, explosies en vuurgevechten in de achtergrond worden bijna angstaanjagend echt en geluid dat beweegt (zoals van een vechtende robot in een Transformer-film) reist ook realistisch door de kamer. In een demoruimte op IFA hoorden we duidelijk de meerwaarde van Atmos bij de B8.

De ondersteuning voor Dolby Atmos is nog groeiende, al zijn er steeds meer films die op Blu-ray of Ultra HD Blu-ray verschijnen met zo’n soundtrack. Aangezien Atmos in de bioscoop goed ingeburgerd raakt, is het voor filmmakers maar een kleine stap om het ook voor thuis aan te bieden.

De Philips Fidelio B8 levert 5.1.2-geluid, wat mogelijk wordt gemaakt door het gebruik van 18 (!) speakers. Die zijn op doordachte wijze verspreid over de hele soundbar om net dat wijde geluid mogelijk te maken, met de AmbiSound-techniek die Philips al jaren ontwikkelt. Zo zijn er drie tweeters bovenaan de B8 geplaatst om heldere tonen van bovenaf te laten komen. De soundbar krijgt ook stevige ondersteuning van een 220-watt zware subwoofer.

Lichte hoofdtelefoons

Tv-geluid is echter niet het enige waar Philips de nadruk op legde op IFA. Meer zelfs, op de stand zag je meteen wat de écht belangrijke lancering was: de Flite-hoofdtelefoons. Neen, dit is geen familie van peperduur oorplezier, maar een reeks trendy koptelefoons waar de nadruk ligt op een zeer laag gewicht, een zeer aangenaam prijskaartje (15 tot 50 euro) en een goede geluidskwaliteit voor het prijspunt.

De naam ‘Flite’ geeft aan waar Philips zich echt op richt. “We willen hoofdtelefoons die zo weinig wegen dat je ze nauwelijks voelt op je hoofd,” zegt de topman voor koptelefoons, Steve Punter. Om dat te demonstreren, was er op de stand een hoek voorzien waarin mensen een Flite konden opdoen en al springend een selfie konden nemen.  

Flite is niet één hoofdtelefoon, maar een heel assortiment van producten. De Everlite is het topmodel en past over de oren, en komt met een microfoon en remote. De Aerolite is het over-ears model er net onder. Ultralite geeft aan dat het gaat om een koptelefoon die op de oren past, met alwaar verschillende modellen.

Wat hier vooral opvalt, is dat Philips het aandurft een Flite-hoofdtelefoon met Bluetooth uit te brengen aan een prijspunt van 50 euro. Dat is ongezien laag voor een draadloze koptelefoon. Nog niet zo lang geleden moest je zeker een paar honderd euro uitgeven voor een Bluetooth-koptelefoon, nu wordt het stilaan een technologie die zelfs bij heel betaalbare modellen voorkomt.

Op IFA geen nieuwe Fidelio-hoofdtelefoons, al komt er onder meer een hi-resversie van de Philips Fidelio X2 uit. “We verwachten met de lancering van de nieuwe iPhone ook veel van de Philips M2L, een van de eerste goede koptelefoons met een Lightning-connector,” vertrouwt Marc De Kloet ons nog toe. 

MERK

EDITORS' CHOICE