REVIEWTeufel

Test Teufel Rockster XS: hoe ver kun je gaan?

Muziekbeleving vindt al lang niet meer alleen in de woonkamer plaats. Dankzij de vele draadloze Bluetooth speakers is luisteren naar je favoriete muziek in het hele huis (en daarbuiten) mogelijk. Om te kijken hoe ver je kunt gaan met een Bluetooth speaker, schakelden wij het thuistest-panel maar weer eens in. Hoewel de naam thuistest hier dit keer minder op zijn plaats is, ging ons panel flink aan de slag met de Teufel Rockster XS. Hun opdracht: zoek uit wat je allemaal met de Rockster XS kunt – en op welke plekken?

Om met de Teufel Rockster XS zelf te beginnen: de Rockster XS is een compacte speaker die speciaal is ontwikkeld voor gebruik onderweg. Dankzij de behuizing (een mix van aluminium, kunststof en staal) en siliconen bumpers kan ‘ie behoorlijk wat hebben. Bovendien is hij spatwaterdicht, dus meenemen naar een vochtigere omgeving is geen enkel probleem. Speciaal voor buitengebruik is de outdoor geluidsmodus toegevoegd, waarbij een boost wordt gegeven aan de hoge en middentonen voor wat extra volume. Hadden we zijn gewicht al genoemd? Met amper 0,7 kilo is ie verduveld makkelijk mee te nemen.

Ons thuispanel bestond dit keer uit een zeer divers gezelschap. Een ‘keurmeester’, een postbode, een racewagen monteur, een servicemanager telecom en een stewardess. Een uitstekend gezelschap om de Teufel Rockster XS optimaal van alle kanten te ontdekken en te testen. Hier volgt hun relaas.

Peter Cox, keurmeester NEN 3140

Peter doorkruist grote delen van het land om bedrijven te bezoeken. Die controleert hij vervolgens, of ze het gebruik van hun elektrische apparaten wel goed op orde hebben. Hij keurt dus zo’n beetje alle elektrische apparaten en weet of ze volgens de NEN 3140 norm functioneren. Dat betekent bijvoorbeeld dat hij er op let dat er geen kabels bloot liggen en dat de bekabeling deugdelijk verbonden is. Het werk brengt hem bij onder andere veel slachthuizen en bouwbedrijven, van klein tot groot.

Peter wilde de Teufel Bluetooth speaker graag testen tijdens zijn werk. Heeft hij dan tijd om te luisteren? “Ja hoor. Mijn werk brengt me vaak in afgezonderde magazijnen of loodsen, waar naast mijn werk voor de rest betrekkelijke rust heerst. Dan vind ik het heerlijk om er een muziekje bij te hebben. Maar naast mijn werk heb ik de Teufel ook uitgebreid tijdens de vakantie op de camping getest.” Om maar met dat laatste te beginnen, hoe beviel dat? Peter: “Uitstekend. Ik vind het geluid dat uit deze kleine speaker komt boven verwachting en aangenaam om naar te luisteren. Een tweede plus daarbij vind ik het feit dat je de Teufel ook kunt gebruiken als telefoonoplader. En dat was op de camping ook zeer handig. De accuduur van deze Bluetooth speaker is zo ongeveer 24 uur. Dat is voor mij meer dan voldoende. Ik denk dat ik gemiddeld de accu per dag maar zo’n 40  procent leeg trok.” Is dit jouw eerste Bluetooth speaker? Peter: “Nee hoor, ik had er al Ă©Ă©n. Maar die is al na zo’n twee uur leeg. Niet echt handig dus. Het geluid wat uit de Teufel komt vind ik dus prima. Met dat extra knopje aan, wordt het geluid nog eens flink ‘opgepimpt’. Voor buiten is dat wel lekker.”

“Rammstein met mijn muziek in de mix: heel bijzonder
”

Hoe en naar welke muziek luister je vaak? Peter: “Thuis in de woonkamer luister ik naar muziek. Vroeger via een echte hifi-installatie, tegenwoordig via een goedkopere geluidsweergever. Ikzelf luister graag naar Nederlandstalige muziek. Maar mijn zoon heeft de Teufel ook getest. Hij houdt van Rammstein. Tja. Daar moet ik nog wel even wat bij vertellen. Toen hij ging testen, ging zijn muziek dwars door die van mij heen. Dat leverde wel speciale mixen op, zeg maar, ha. Maar vreemd dat dat kan en dat er geen voorrang aan de eerste gebruiker wordt gegeven. Een ander kritiekpuntje is bij het opladen - de Teufel zou via de ledlampjes aangeven hoe vol de accu is. Maar dat was bij die van mij niet geheel duidelijk. Ook de handleiding vond ik daarin niet helemaal duidelijk. Maar voor de rest vind ik de Teufel een ideale Bluetooth speaker. Ik kan ‘m gemakkelijk overal mee naar toe nemen tijdens mijn werk en dan klinkt ie gewoon echt goed.”

Reggy Peppelaar, automonteur racewagens

Tja, met Reggy hebben we wel een heel bijzondere tester in ons paneel. Hij is namelijk bij voorkeur in de buurt van een racewagen te vinden. En dan vaak eronder liggend, al sleutelend. Maar laten we beginnen bij het begin. Wat heb je zoal gedaan met de Teufel Rockster XS? Reggy: “Ik heb hem uitvoerig getest. Binnen en buiten. Binnen in het hele huis: van keuken tot slaapkamer. Ik heb hem eerst wel alle kans gegeven om ‘in te spelen’. Nou, ik vind hem binnen prima klinken. Buiten vind ik de speaker net iets te kort komen in het laag. Ook met die tweede stand, waarbij je dat knopje inschakelt. Dit is mijn eerste Bluetooth speaker. Sterker nog: ik heb nog niet eerder muziek gestreamd. Dus ja, het was allemaal wel even wennen voor mij! Het pairen van de telefoon met de speaker had ik op een gegeven moment dan toch voor elkaar. Achteraf moet ik zeggen dat het vrij simpel gaat.”

Hoe luister je normaal naar muziek? Reggy: “Vaak toch via mijn telefoon, dan luister ik naar Sky Radio. Ik hou ook wel van klassieke muziek. Ik heb ook nog een DAB radio staan, die speelt vaak de klassieke muziek af. De muziek via Sky klinkt prima via de Teufel Rockster XS. U2 en Coldplay, twee van mijn favorieten, klonken erg goed. De speaker heeft voor mij ook een erg handzaam formaat. Gezien zijn geringe afmetingen vind ik zijn sound helemaal verrassend. Ik neem hem graag mee voor onderweg.”

“De Teufel gaat mee naar alle race-circuits.”

Dan komen we bij de uit de hand gelopen hobby van Reggy, zoals hij het zelf noemt: sleutelen aan racewagens. Reggy zit bij een speciale race-categorie, de Renault RSO1. Ook daar heeft Reggy de Teufel speaker getest. Reggy: “Ja, ik lig behoorlijk wat uren te sleutelen aan die wagens. En dan is een muziekje erbij wel welkom.” Maar met al die herrie van die racewagen, moet je toch constant oordoppen in? “Tijdens het racen zelf wel, maar voor het prepareren van de wagens niet. Dan is het rustig genoeg in de garageboxen om er wat muziek bij te hebben. Zo reis ik naar behoorlijk wat landen op de wereld. Wel veel binnen Europa, Spanje, Oostenrijk en BelgiĂ« natuurlijk. Maar ook naar het Midden-Oosten. De Teufel Rockster is tot nu toe goed bevallen, dus die gaat de komende tijd overal mee naar toe.”

Willem Ditters, servicemanager bij een groot telecombedrijf

Als we Willem spreken is hij net terug uit Duitsland, dan weet je vermoedelijk gelijk ook bij welk telecombedrijf hij werkt. Voor zijn werk, “IT-outsourcing”, zoals Willem het zelf kort noemt, reist hij veel en komt hij bij zeer diverse bedrijven. Daar kun je heel lang met Willem over praten, maar ons oog viel toch vooral op zijn hobby en vrijwilligerswerk. In zijn vrije tijd werkt Willem bij het muziekfestival Sfinks in BelgiĂ«. Daar staat hij inmiddels al jaren achter de bar van Ă©Ă©n van de drinkgelegenheden op het festivalterrein.

En dan is het wel prettig om wat ‘eigen muziek’ vlakbij te hebben, zo mailde Willem ons. “Klopt, in al die jaren dat ik dit werk daar nu doe heb ik al heel wat tweedehands gettoblasters versleten. Ik was eigenlijk wel op zoek naar iets met een wat compacter en draagzamer formaat. De kleine Bluetooth speaker van Teufel voldeed wel aan die eisen.” Maar we krijgen niet meteen de kans om Willem naar zijn ervaringen met de Rockster XS te vragen. Want Ă©Ă©nmaal met Willem over muziek begonnen en je bent vertrokken. Hij staat dan ook niet voor niks bij het Sfinks festival, wereldmuziek heeft zijn hart allang gestolen. En zo gaat het al snel over de beste beginjaren van Youssou N’Dour, Oed-spelers uit Afghanistan en de beste Portugese Fado.

Maar als je op zo’n festival werkt, dan heb je toch helemaal geen tijd voor de bands die er komen optreden? Willem: “Dat valt wel mee. Bovendien werk ik er al zo lang, dat ik wel mijn invloed uitoefen om bij de beste bar te staan. Die dan bij de beste bands in de buurt staat, haha. En bovendien werken we in shifts, dus je hebt eigenlijk altijd wel tijd voor de live-muziek.” Als we dan ook nog vragen naar de thuissituatie aangaande muziek, dreigen we helemaal te verdwalen. Willem is in het bezit van een audio-installatie met de naam ‘master’ erin, dan weten de fijnproevers genoeg.

“Wat Bluetooth speakers betreft was ik op zoek naar de sweet spot.”

Een bruggetje naar ‘ervaring met streamen’ is snel geslagen en zo komen we toch weer op Teufel terug. “Ik heb al wat Bluetooth speakers mogen en kunnen uitproberen. De Ă©Ă©n met een krachtig geluid, de ander met een meer subtiel geluid. Maar goed, ik was nog op zoek naar the sweet spot zeg maar. Vooral voor op een hotelkamer, aangezien ik daar regelmatig op verblijf in verband met mijn werk. Dat is uiteindelijk deze Rockster XS van Teufel ook niet geworden, om de conclusie maar gelijk weg te geven. Maar toch, deze van Teufel komt wel een heel eind! Eerst wel nog een puntje van kritiek. Bij de pairing lijkt de speaker niet helemaal gelijk de verbinding te pakken, althans dat geeft ‘ie niet goed aan. Kan toeval zijn met dit exemplaar. De speaker beschikt middels het knopje over twee ‘standen’. Dat knopje geeft de speaker twee totaal verschillende karakters. Bij de ene stand vallen het hoog en het midden wat weg. Bij de boost stand is er veel meer balans. Het laag valt dan iets weg, het hoog daarentegen is veel sprankelender.

Bij een van mijn favoriete testnummers van Nils Lofgren, test ik altijd het akoestische gitaargeluid. Hiermee kan ik altijd goed het kaf van het koren onderscheiden bij speakers. Welnu, de Teufel doet het best goed. Misschien iets te sprankelend zelfs. Wat dat betreft ben ik ook erg benieuwd naar wat er gebeurt wanneer je twee van deze Teufels koppelt. Dat zou nog wel eens tot mooie dingen kunnen leiden.” En als we het geheel moeten samenvatten? Willem: “Onderaan de streep moet ik zeggen dat de Teufel goed presteert, het zou nog iets beter kunnen als je hem in stereo-setting kan plaatsen. Het design is typisch Teufel: degelijk. Hij is lekker compact, dus makkelijk mee te nemen, ook als dat er twee zijn.”