Review: Dhafer Youssef - Diwan Of Beauty And Odd (LP)

Eric de Boer | 12 december 2016 | Fotografie Fabrikant

Dhafer Youssef kwam eerder dit jaar met alweer zijn achtste studioalbum. Op Diwan Of Beauty And Odd omringt de vocalist/oedspeler zich met een heuse sterrencast en worden melancholische elementen vermengd met intense Sufi-zang en jazz. Het album is nu ook op vinyl verkrijgbaar.

De in Tunesië geboren en (grotendeels) getogen Dhafer Youssef liet zich op jonge leeftijd al inspireren door Westerse jazz en in 1990 volgde hij z’n eigen pad, dat onherroepelijk naar Europa leidde. Sindsdien is Youssef in staat geweest om met z’n unieke stemgeluid, dat soms onaardse hoogten weet te bereiken, liefhebbers van moderne jazz en wereldmuziek te imponeren.

Dat Youssef zich vaak omringt met getalenteerde musici die zijn zang en oedklanken (Dhafer begeleidt zichzelf met deze Arabische luitsoort, ook wel als ud of oud aangeduid) is niet nieuw. Op zijn meesterwerk Birds Requiem uit 2013, dat dit jaar ook op vinyl werd uitgebracht en in het Jaarboek wordt besproken, speelde hij bijvoorbeeld al samen met Nils Petter Molvaer. Voor het in New York opgenomen Diwan Of Beauty And Odd omringde de 49-jarige artiest zich met een heuse sterrencast. Alle musici die op dit album te horen zijn naast Dhafer Youssef, zijn van Amerikaanse komaf en hebben hun sporen verdiend in de hedendaagse jazz-scene. Aaron Parks speelt piano, Ambrose Akinmusire speelt trompet, Ben Williams verzorgt de bas en Mark Guiliana drumt.

En het mag best een wonder heten dat de muziek op Diwan Of Beauty And Odd zo vloeiend klinkt. Wie de plaat voor het eerst opzet, zal namelijk denken dat het gezelschap al jaren samen op het podium heeft gestaan. De meer toegankelijke mix van wereldmuziek, jazz en etherische zang op dit album laat horen dat alle musici er veel positieve energie in hebben gestoken en absoluut aan elkaar gewaagd zijn. Eenheid slaat hier de klok, terwijl de composities meer en meer naar Westerse jazz neigen dan voorheen.

Dat laatste is vooral te danken aan het pianospel dat op dit album een meer prominente rol mocht innemen. Aaron Parks speelt werkelijk de sterren van de hemel en weet meermaals samen met de oud een conversatie te starten die de luisteraar blijft intrigeren (Fly Shadow Fly). De tracks die met trompet zijn verrijkt (Of Beauty And Odd, Delightful Odd, Al-Ahktal Rhapsody Part 1 en het up-tempo, meer op percussie leunende nummer Cheerful Meshuggah) zorgen voor extra afwisseling en verfrissing en hoewel Dhafer Youssef op deze plaat minder Sufi vocalen laat horen dan op enkele voorgangers, blijft het geheel kloppen.

Diwan Of Beauty And Odd is wederom een geslaagd Dhafer Youssef album geworden en weet de ruimdenkende jazzliefhebber te raken. Hoewel mijn persoonlijke voorkeur nog steeds uitgaat naar Birds Requiem als het gaat om pakkende composities en hemelse klanken, is deze langspeler nog steeds ruim bovengemiddeld. Ook wat betreft de klank, trouwens. De persing op Haarlems vinyl is erg sterk en zal de analoge liefhebber absoluut weten te bekoren met een rijkdom aan zowel grove als fijne dynamiek.

Muziek: 8
Klank: 8 ½
Kwaliteit persing: 9