Review: Caroline in ’t Veld – Tot De Zon Opkomt (CD)

Eric de Boer | 23 januari 2017 | Fotografie Fabrikant

Ook voor kleinkunst is in Nederland nog steeds een podium beschikbaar. Caroline in ’t Veld is één van de artiesten die dit podium al geruime tijd vult met liedjes in onze taal, gecombineerd met bijzondere muzikanten en eigenzinnige teksten. Haar jongste project resulteerde zelfs in een nieuwe cd.

De afgelopen periode heeft de uit Almere afkomstige Caroline in ’t Veld haar energie gestoken in een samenwerking met gitarist/ componist Johan Fransen (bekend van onder meer de Utrechtse formatie Van Piekeren), bassist Arno Hagemans en percussionist John Kakiay. Het avondvullende liedjesproject dat hieruit voortkwam heeft al vele theaters en radioprogramma’s aangedaan en leidde dus ook tot een album, dat onlangs op cd is verschenen.

De meeste liedjes die op de cd Tot De Zon Opkomt staan zijn voortgekomen uit de samenwerking tussen Caroline en Johan, aangevuld met enkele bewerkte populaire tracks uit het eerdere repertoire van de zangeres/ accordeonist. Het album, dat feitelijk als tweeluik in elkaar is gezet, bevat muziek met teksten die autobiografisch van aard zijn. In ’t Veld haalt haar inspiratie uit haar eigen leven, omgeving en de Nederlandse maatschappij. Zo komen op het album Carolines verwerking van haar adoptie, het verlies van haar pleegouders en de ontmoetingen met haar biologische ouders aan bod.

Tot De Zon Opkomt is tekstueel beschouwd een toonbeeld van een sterke vrouw die haar leven om weet te zetten in eerlijke, rechtdoorzee liedjes met een prettige muzikale twist. Soms intiem, soms vol bemoediging, af en toe melancholisch en dan weer vrolijk. De licht warme gloed van Carolines stem in combinatie met de versmelting van akoestische en elektrische klanken -waarbij de composities op prettige wijze plaats bieden voor de accordeon- nemen de luisteraar mee in de ziel van de zangeres. Vaak op een luchtige wijze, dus ook de woordkeuze in de teksten is expres toegankelijk gehouden. Het versterkt de composities.

Caroline in ’t Veld klinkt daardoor herkenbaar als vrouw van deze tijd, wat haar muziek voor een groot publiek aantrekkelijk maakt. De composities - die voor het grootste deel duidelijk de signatuur van Johan Fransen dragen - stoelen op een combinatie van zang met frisse percussie, ruimte voor de akoestische gitaar en een prettig in het gehoor liggende ritmesectie. De herkenbare melodielijnen zullen zeker ook op het podium bijdragen aan een positieve mate van energie, die de bezoekers van de theatershows (en nu ook de liefhebbers thuis) een prettige belevenis bezorgen.

Tot De Zon Opkomt is niet voor een groot publiek weggelegd. Hoewel deze vorm van kleinkunst erg toegankelijk is en zowel de zang als de muzikale prestaties van alle participanten van een meer dan goed niveau zijn, is de hoeveelheid liefhebbers van dit genre relatief beperkt. Klankmatig is de cd vrij goed wat betreft dynamiek, hoewel de stem van Caroline soms beter tot z’n recht was gekomen met een prominentere rol in de mix en er tussen de tracks onderling wel verschil zit. Al met al fijne luistermuziek voor de liefhebber.

Muziek: 8
Klank: 7 ½
Label: InnerCircle