ARTIKELDenon

Verslag EDC: de Europese dealerconferentie van Sound United

Elk jaar organiseert de holding achter Denon en Marantz een Europese dealersevent. Dit jaar stond volledig in teken van de overname door Sound United, HEOS en twee nieuwe luidsprekermerken voor Europa. En ook een klein beetje Trump.

Dealersevents zijn doorgaans niet de plaats waar je als pers aanwezig, maar soms maak je uitzonderingen. Voor EDC bijvoorbeeld, omdat het een uitgelezen kans biedt om te weten wat er op vlak van AV-receivers, hifi, multiroom en tv-geluid staat te gebeuren bij twee van de belangrijkste audiomerken ter wereld. In dit artikel kijken we naar de belangrijke trends en ontwikkelingen. Zo ontdek je binnenkort twee nieuwe merken in de hifi-winkel en begint HEOS nu eindelijk zijn ware potentieel te bereiken.

Een nieuwe speler

De naam ‘Sound United’ zegt je wellicht heel weinig. Tot enkele maanden geleden was het ook niet relevant in Europa, want Sound United was nauwelijks actief buiten de Verenigde Staten. Maar in januari kwam het nieuws dat SU de nieuwe eigenaar werd van D&M Holding – en dat is het moederbedrijf van Denon en Marantz. Twee merken die met name in de Benelux behoorlijk sterk staan, waarbij de Lage Landen zelfs opvallend succesvol zijn voor de merken Marantz en HEOS. Die twee staan in Nederland en België sterker dan op veel andere plaatsen, wat wellicht in het geval van Marantz te maken heeft met de voorgeschiedenis (het was in een ver verleden deel van Philips), de sterke lokale afdeling en het veldwerk van merkambassadeur Ken Ishiwata.

De afgelopen jaren organiseerde D&M in juni telkens een Europese dealerconferentie (EDC), een moment dat in de eerste plaats gericht is op distributeurs, inkopers van ketens en dealers. Ze ontdekken ter plekke wat er zit aan te komen qua nieuwe producten, ontvangen er ook wat training en krijgen de kans om achter gesloten deuren feedback te geven op zaken als prijsbeleid en producten. Het zal niet verbazen dat in de marge van EDC ook aardig wat handel wordt gedreven.

De pers reist traditiegetrouw mee naar het event, al blijven ze wel buiten staan als er bijvoorbeeld commerciële informatie besproken wordt. Heel interessant is echter dat EDC in een heel informele sfeer verloopt. Er is gelegenheid genoeg om van topmensen uit de hifi-branche inzichten te krijgen over de markt en te horen welke functionaliteit er in de toekomst zit aan te komen. Dit jaar was EDC in het Spaanse Malaga.

MERK

EDITORS' CHOICE