NIEUWS

Vijf muzieknieuwtjes uit de entertainmentwereld nr.6

HiFi.nl komt met een nieuwe rubriek. Elke week publiceren we een overzicht met de opvallendste nieuwsberichten uit de wereld van entertainment, en dan uiteraard gericht op muziek. Met deze week 140 miljoen gebruikers voor Spotify, waarvan er een aantal te maken gaan krijgen met gesponsorde tracks, plus een masterclass van Tom Holkenborg op het Nederlands Film Festival.

Spotify heeft nu 140 miljoen gebruikers

Spotify zit inmiddels aan de 140 miljoen actieve gebruikers per maand. Apple Music heeft er momenteel 27 miljoen.

De cijfers werden door Brian Benedik, de vicepresident en global head of sales van de muziekstreamingdienst, bekend gemaakt in een blogpost. Een jaar geleden publiceerde Spotify voor het laatst officiële cijfers. Toen zat de muziekdienst nog aan de 100 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Spotify heeft niet bekend gemaakt om hoeveel betalende abonnees het precies gaat. In maart waren dat er in ieder geval nog 50 miljoen.

In de blogpost staat ook te lezen dat de advertentie-inkomsten uit mobiele apparaten flink zijn gestegen. De advertentie-inkomsten uit het gratis abonnement voor smartphones is in vergelijking met 2015 gegroeid met 50 procent. Apple Music biedt, in tegenstelling tot Spotify, momenteel geen gratis abonnement aan.

Tom Holkenborg geeft masterclass

Tom Holkenborg (aka Junkie XL) zal op 27 september tijdens het Nederlands Film Festival een masterclass geven in de Stadsschouwburg Utrecht.

Holkenborg is als filmcomponist bekend van films als Mad Max: Fury Road, Deadpool en Brimstone. Hij is dit jaar door de festivalleiding gekozen als NFF Master. Met NFF Masters zet het festival Nederlandse filmprofessionals die nationaal en internationaal furore maken in de schijnwerpers. Holkenborg zal in die functie zijn kennis, ideeën en ervaringen op het gebied van film, muziek en games delen. Naast de masterclass wordt er ook een Meet & Greet met de componist georganiseerd en zijn er Q&A’s na vertoningen van Mad Max: Fury Road en Brimstone.

Holkenborg zelf verwacht dat zijn eenmalige live Studio Time sessie het grote hoogtepunt van de masterclass wordt. “Waar ik misschien wel het meest naar uitkijk is de live on location-editie die ik zal houden van Studio Time, mijn eigen YouTube-kanaal over alles wat met filmmuziek te maken heeft. Ik ben heel benieuwd welke jonge aanstormende talenten aan mijn poort komen rammelen”, vertelt de componist.

Spotify komt met gesponsorde tracks

Streamingdienst Spotify experimenteert met gesponsorde tracks. Aan sommige playlists worden gesponsorde nummers toegevoegd.

Vooralsnog gaat het enkel om playlists van consumenten die gebruik maken van het gratis abonnement. Platenmaatschappijen kunnen voor een kleine vergoeding tracks onder de aandacht brengen bij Spotify-gebruikers. De streamingdienst voert momenteel een test uit waarbij tracks worden toegevoegd aan afspeellijsten van niet betalende gebruikers.

Een woordvoerder vertelde aan de website TechCrunch dat de test dan ook alleen plaatsvindt bij gebruikers van de gratis Spotify-variant van Spotify. De gesponsorde nummers komen boven in de playlist te staan. Ze zijn te herkennen aan het grotere lettertype in vergelijking met de andere tracks in de lijst.

Nieuwe album Jay-Z exclusief naar Tidal

Op 30 juni verschijnt het nieuwe album van Jay-Z getiteld 4:44. De plaat komt exclusief naar muziekstreamingdienst Tidal.

Waar Dr. Dre eerder in zee ging met Apple Music, is Jay-Z is namelijk deels eigenaar van Tidal. Het feit dat 4:44 alleen te beluisteren zal zijn via Tidal werd aangekondigd via een teaservideo voor de plaat. Daarin werd ook bekend gemaakt dat consumenten die overstappen naar Sprint zes maanden een gratis abonnement krijgen op Tidal HiFi.

Sprint is de op vier na grootste provider van Amerika en heeft ongeveer 45 miljoen klanten. Het bedrijf nam begin dit jaar een belang van 33 procent in Tidal. Het laatste album van Jay Z is Magna Carta Holy Grail, dat verscheen in 2013.

Boek over succes ID&T in aantocht

Vanaf 7 juli is het boek Celebrate Life verkrijgbaar. In het boek wordt het succesverhaal van ID&T toegelicht.

Op 7 juli wordt de allerlaatste editie van Sensation Amsterdam gehouden. Het is dan precies 25 jaar geleden dat ID&T een allereerste feest organiseerde in Utrecht. In het boek staat te lezen hoe de Landsmeerse vriendenclub met bloed, zweet en tranen de – naar eigen zeggen - grootste dance-organisatie ter wereld werd. Celebrate Life – het verhaal van ID&T werd geschreven door Gert van Veen en is straks te bestellen via www.marygowild.nl.

ID&T groeide dankzij gabberfeest Thunderdome uit tot een miljoenenbedrijf. Het succes werd uitgebouwd met grote events als Innercity, Mysteryland en Sensation. Na de fusie met Q-dance (Defqon.1, Qlimax) en b2s (Decibel, Hard Bass) transformeerde het tot een allround dance-bedrijf. Sensation werd tevens geëxporteerd naar meer dan dertig landen.

Dit artikel is mogelijk gemaakt door onze mediapartner, Entertainment Business.

EDITORS' CHOICE