ARTIKELVivid Audio

Maak kennis met de Vivid Giya G1 Spirit

Bezoekers van de afgelopen High End 2017 hebben in München kennis kunnen maken met de nieuwe Vivid Giya G1 Spirit. Volgens Ewald Verkerk van Terrason Audio een ware 'music machine'. Derhalve werd onlangs een persconferentie gehouden. 

Gastspreker was Laurence Dickie. De knettergele G1 Spirit stond aangesloten op de Mola Mola-set in een configuratie met vier eindversterkers. Een analoge verrassing kwam later aan bod. Een tweede demo-set werd samengesteld rond de Giya G3, aangestuurd door Questyle draadloze versterkers. Een ontwikkeling die over vijf jaar dominant kan worden binnen de massamarkt en de rol van kabelfabrikanten kleiner kan maken.  

Laurence Dickie is uiteraard bekend als ontwerper van de B&W Matrix, de Nautilus en de Turbosound Polyhorn. Voor de professionele markt ontwikkelde hij de Dendritic horn. Zo'n vijftien jaar geleden nam hij afscheid van B&W en startte zijn eigen consultancybedrijf. Samen met Engelse en Zuid-Afrikaanse ingenieurs werd het Vivid concept ontwikkeld. Het resulteerde onder andere in de originele G1 die in 2008 werd geïntroduceerd.

Dickie vertelde dat het ontwerpen nog steeds in de UK plaatsvindt; de productie is in Zuid Afrika. Hij reist dus regelmatig tussen deze twee locaties. Vivid Audio bouwt alle behuizingen, filters en drivers zelf. De basisgedachte achter de Vivid-producten is om vrij te zijn van resonanties en reflecties. Die leiden tot geluidsversmering en een niet lineair frequentieverloop. Ze maken ook dat een luidspreker een eigen klankmatig karakter krijgt. Dat is ongewenst en Vivid wil dat zoveel mogelijk terugdringen.

Het sluit aan bij de huidige trend naar zo neutraal mogelijke luidsprekers. Uiteindelijk is het de bedoeling om de muziek te horen en niet de kleuring van weergevers en electronica. Om vrij te zijn van resonanties gebruikt Vivid  'tubes' achter de dome-drivers. Die dempen het achterwaarts gekeerde geluid, zonder dat er reflecties ontstaan. De lezer zal de 'tubes' kennen van de originele Nautilus.

Ook bij de constructie van de cone-drivers is rekening gehouden met het onderdrukken van reflecties en het blokkeren van de overdracht van resonanties van de drivers naar de behuizing. De optredende resonantie rond de 200Hz wordt onschadelijk gemaakt door de hoorn, die kenmerkend is voor het ontwerp van de Gya. Er werd 3D CAD modeling gebruikt om het uiteindelijke ontwerp van de behuizing resonantievrij te krijgen, maar dat alles ook nog in een aantrekkelijke vormgeving.

Nieuwe Giya G1 Spirit

Vivid is natuurlijk continue bezig om verbeteringen toe te passen. Derhalve is de Giya G1 uit 2008 flink onderhanden genomen. Een aantal van de vernieuwingen in de Giya G1 Spirit zullen ook beschikbaar komen in de andere Giya-modellen. Die worden per 1 juni als S2-versie uitgeleverd. Tijdens de persconferentie schetste Laurence Dickie het nieuwe Spirit-model.

"We hebben het een en ander gedaan om de originele G1 uit 2008 te verbeteren. Twee jaar later volgde trouwens de G2. Deze gebruikt dezelfde motor op de bass unit als de G1. Het probleem zat een beetje in de mate van controle van het laag. We besloten dan ook om te gaan experimenteren met een sterkere magneet voor het motorsysteem. We kregen uiteindelijk de verbetering waarop was gerekend."

"De snelheid van het laag nam toe. Een nieuwe magneet had uiteraard consequenties, want de maten daarvan zijn groter. De voice coil kreeg daardoor een diameter van 100mm diameter inplaats van de oorspronkelijke 75mm en ook de diepte nam toe. Dat betekende dat er een dubbele power handling mogelijk werd. Daardoor moest ook de behuizing opnieuw ontwikkeld worden. Die is in totaal 40mm breder."

"Het werd ook mogelijk om de behuizing iets lager te maken. In de oude G1 is de tweeter iets te hoog en dat werkt alleen optimaal in hele grote luisterruimtes. Door het opnieuw ontwikkelen van de behuizing heeft de nieuwe G1 naar mijn mening betere proporties, zeker ook in het licht van de functie als 'sculptural object'. De extra power handling van de bass unit betekent dat als je van de bass naar het lower mid gaat, er daar problemen kunnen ontstaan. Ook de voice coil en power handling van de lower mid driver zijn daarom aangepast."

"Ook het profiel van de dome en de cone zijn aangepast. Dat gaf meteen de mogelijkheid om carbon fiber versterking toe te passen. De G1 heeft daardoor feitelijk compleet nieuwe drivers. Met betrekking tot de behuizing passen we nu ook horizontale versterkingsstructuren toe. De behuizing wordt compleet in huis gemaakt.  We lamineren de composietmaterialen in huis, kunnen de vormen met een CNC-machine maken en daardoor passen de delen erg precies."

"Dat is een verbetering ten opzichte van de oude methode, die simpelweg een off-the-shelf glass reinforced grid toepast. De tweeter is nu ongeveer 12cm lager. Alle drivers profiteren van de carbon composiet versterkingen die we nu ook in house maken. Er is meteen ook een optie om een outboard crossover te gebruiken. De bestaande terminal kan dan simpelweg uitgewisseld worden met een Neutrik 8-weg-connector. Er zijn dan niet meerdere banaanstekkers nodig. De toepassing van de grotere voice coils gaf de mogelijkheid om de luidspreker volledig te re-designen. We zijn dan ook erg blij met de nieuwe G1 vanuit een designperspectief."

Pear Audio Analogue

Na een demonstratie van de nieuwe Giya G1 Spirit met digitaal materiaal werd een nieuwe draaitafel gepresenteerd, zijnde de eerder aangekondigde analoge verrassing. Die was eigenlijk dubbel, want de nieuwe remix van Sgt Pepper nam uiteindelijk ook plaats op de mat.

Het model is gebouwd door Pear Audio uit Slovenië. Peter Mezek werkte lang samen met Tom Fletcher en past een aantal ontwerpuitgangspunten van Fletcher toe in zijn Pear Audio draaitafel. Een opvallend principe is de toepassing van een motor met een ultralaag koppel. Het plateau wordt dan met de hand in beweging gezet, waarna de motor die beweging in stand houdt. Stilzetten gaat ook weer met de hand.

De motor stopt dan gewoon met draaien en is uit eigener beweging niet in staat om het plateau weer op gang te krijgen. Trillingen van de motor zullen dan nooit opgepikt kunnen worden door de phono-cartridge.  Het is een totaal andere benadering dan welke bijvoorbeeld Garrard (301), EMT (927), Thorens (TD-124) en Sony (TTS-3000) in enkele van hun draaitafels toepasten. De motoren, die vaak lijken op wat je in boormachines en wasautomaten tegenkomt, hebben een immens groot koppel en zorgen zodoende voor een uiterst stabiel toerental.

Om de geachte collega's speels op het verkeerde been te zetten bleek de gebruikte phono-versterker niet het gevierde phono-board uit de Mola Mola Makua te zijn, maar de slinks onder het audio-rack verstopte rPhono uit de rSeries van Arcam. Nou viel het al enigszins op dat het kenmerkende geluid van de Makua phono-stage ontbrak (eigenlijk het ontbreken van een kenmerkend geluid), maar in het aanschijn van een nieuwe en onbekende draaitafel is het niet meteen duidelijk of het geluid invloed ondervond van de draaitafel, de arm, de phono-cartridge of de hele combinatie in haar onderlinge interactie.

Enige elementaire fatsoensvormen maken dan ook dat je daar niet direct bovenop springt, ook al omdat de hele combinatie zeer goed presteerde. Maar de rPhono is, zeker gezien de bescheiden winkelprijs, geschikt voor een tweede date. Geschikt voor mm en mc en met een traploos regelbare impedantie voor mc. Voor dat geld komen de rSeries-componenten ook nog in een fraaie aluminium behuizing.

Questyle

De persconferentie eindigde met een demo van de Giya G3, aangestuurd met Questyle draadloze versterkers. Questyle is in 2012 opgericht en staat in de markt met een aantal innovatieve producten. Bijvoorbeeld het draadloze 5GHz netwerk voor audio. Bij de eyecatchers horen de portable hi-res spelers, die ook als usb-dac kunnen functioneren en pcm en dsd kunnen decoderen. De R200i draadloze mono-versterkers ontvangen een digitaal signaal via het 5GHz netwerk en zetten dat om naar analoog.

Deze mono's kunnen direct achter een luidspreker worden geplaatst en met erg korte luidsprekerkabels gekoppeld worden met de ingangsterminal(s) van de weergever. Dat bespaart lange luidsprekerkabels en mogelijkerwijs zijn er geluidsmatige voordelen, omdat het grootste deel van de transmissie van het signaal tussen de bron en de luidspreker nu digitaal verloopt. De R200i is uitgevoerd met de bekende analoog schakelende ICEpower-modulen.

Zelf luisteren?

Zelf luisteren naar de Vivid Audio Giya G1 Spirit? Op zaterdag 24 en zondag 25 juni kun je bij Alpha High End Brasschaat terecht voor een show met producten van Mola Mola en Vivid Audio in de hoofdrol.

EDITORS' CHOICE