REVIEWSonus faber

Review: Sonus faber Sf16 - 'Emotion, Connection, Desire'

Sonus faber introduceerde onlangs de Sf16.  Een portable luidsprekersysteem met de mogelijkheid van streaming. Een gadget of zinvolle hifi-apparatuur?   

Gadget staat voor modeartikel, hebbedingetje, nutteloos ding, snuisterij en nieuwtje. De audio-, video- en computermarkten hebben altijd hun gadgets gehad. Denk even aan het eerste HP horloge met een ingebouwde rekenmachine, de video walkman en de AT727 miniatuur platenspeler van Audio Technica. In zekere zin nutteloze artikelen, maar ó zo leuk. Al was het maar omdat de eigenaar ermee opvalt en weer even de bon vivant is binnen de social circle. 

Darwin

De dynamiek rondom dit soort producten doet interessante gedachten opwellen. Darwin's theorie deed indertijd veel stof opwaaien. Mensen reageren op een wetenschappelijk werk rationeel of emotioneel. Aan die emotie hebben wetenschappers helemaal niets. Alleen rationele argumenten maken dat zo'n theorie sterker wordt of uiteindelijk niet waar blijkt te zijn. Die emotie is wel verklaarbaar. Elke theorie die iets zegt over de oorsprong van de mensheid speelt zich natuurlijk eerder in de belangstelling dan een deeltheorie uit de quantumfysica over het bestaan van een deeltje. Een principe uit de evolutietheorie is het bekende 'survival of the fittest'. Alleen de sterksten zullen overleven.

Als mensheid hebben we de civilisatie daartegenover gesteld. Wij eten elkaar niet meer op tijdens een wandeling in het Vondelpark en er is enige zorg ten aanzien van de zwakkeren in de samenleving. Maar, die hele civilisatie is flinterdun. Onder dit laagje spelen allerlei natuurlijke processen die gretig worden vercommercialiseerd door marketeers en slimme fabrikanten. Survival of the fittest en kuddegedrag komen in moderne vorm terug doordat mensen de strijd met elkaar aangaan op basis van bezit. We eten elkaar dus spreekwoordelijk op middels allerlei vennijnig gedrag en subtiele en minder subtiele signalen om de eigen superioriteit kenbaar te maken. Volgens sociologen meten mensen elkaar af binnen de eigen sociale kring. Jij een iPhone, ikke ook, maar net even een luxer model. Daarmee maken we onszelf zeer uniek. Wij zijn anno 2017 geen persoon meer, maar een brand. We moeten onszelf verkopen.

De narcisten onder ons profileren zich via social media en proberen daarmee boven de beestenbende uit te steken. Consumentenproducten moeten dus gepersonaliseerd worden en helpen ons enorm bij het opbouwen van de eigen identiteit. Geen zwarte T-Ford meer voor iedereen, maar een auto met unieke persoonlijke eigenschappen. Zo'n auto vind je dan terug op het parkeerterrein van Disney in Orlando omdat je het voertuig herkent aan een paar likken extra verf, een logootje en een sticker. Dat maakt een dertien-in-een-dozijn auto natuurlijk volstrekt uniek.

Marketeers spelen handig in op deze uiting van primitieve oerinstincten. Daarom zijn we natuurlijk met onze iPhone ook volledig uniek. Net zoals die 4 miljoen landgenoten die met precies hetzelfde ding rondlopen. Volgens wetenschappers hebben social media enorm bijgedragen aan de zelfprofilering en het vergelijkingsgedrag binnen het eigen sociale stratum. Ook in de hifi kennen we dit soort verschijnselen. Een deel van de consumenten koopt hifi om zich te kunnen meten binnen het sociale cohort. Geluidskwaliteit is ingeleverd ten behoeve van de status-ondersteunende functionaliteit van hifi-apparatuur. Dat leidt soms tot opvallende, erg leuke, veel te dure en uitzonderlijke producten. Het is natuurlijk geweldig voor een moderne metro man of vrouw om zo'n kostbaar gadget je appartement binnen te slepen. Met iedereen die op bezoek komt heb je minimaal anderhalf uur lang een gespreksonderwerp. Marketeers weten dat zulke happenings navolging krijgen. Degenen die groen en geel van afgunst afdruipen zullen ook zoiets kopen, maar met net iets méér functionaliteit of een ander en uniek kleurtje.

Goed, tijd voor de Sonus faber Sf16.

EDITORS' CHOICE