Review: Mark Levinson 519 mediaspeler, 526 voorversterker 534 eindversterker

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Werner Ero | 03 januari 2018 | Fotografie Fabrikant | Mark Levinson

In het Music Emotion-nummer van september 2017 is een uitgebreide Mark Levinson-review verschenen van Werner Ero: hij ging aan de slag met de No.519 mediaspeler, No.526 voorversterker én de No.534 stereo eindversterker.


Mark Levinson No.519 mediaspeler  

Als ik begin met ‘hij klopt, hij veegt en hij zuigt’, mag u dat best met een vette knipoog opvatten, maar zit ik in dit geval niet ver bezijden de waarheid. Want de nieuwe Mark Levinson No.519 definieert niet alleen het woord ‘multifunctioneel’ volledig opnieuw, maar is ook nog eens de meest complete high-end digitale bron die ik ken! Ga er namelijk maar eens als fabrikant aan staan om een product aan te bieden dat zowel bedraad via ethernet als volledig draadloos, letterlijk alle streaming mogelijkheden van dit moment aanbied (afspelen van NAS, USB en streamingdiensten als Spotify, Tidal, Qobuz, Deezer, Rhapsody/Napster, internet radio en podcasts en binnenkort ook ROON en MQA aan boord).

Voeg daarbij nog de mogelijkheid om cd’s (jawel) af te spelen en zes digitale ingangen (AES/EBU, S/PDIFF, optisch en USB asynchroon). Het pakket wordt tenslotte afgerond met een zeer hoogwaardige analoge voorversterkerfunctie met volumeregelaar en een in klasse A uitgevoerde hoofdtelefoonuitgang. De ingebouwde ESS 9018K2M Sabre DAC kan tenslotte data in zowel PCM (tot 32-bit/192 kHz) als DSD (2.8 en 5.6 MHz) met ieder drie te kiezen filters verwerken.

Om deze enorme complexiteit in goede banen te leiden is de No.519 naast een groot kleuren TFT display aan de voorzijde van het apparaat, verder ook uitgerust met een extreem solide afstandsbediening met gelukkig nu eens knoppen met een precies drukpunt. Daarbij kunnen gebruikmakend van een smartphone of tablet letterlijk alle functies worden bediend, inclusief die van de cd-speler. Ik noem deze laatste heel expliciet omdat het voor mij de allereerste keer is dat ik dit oude medium met een tablet kan bedienen alsof het een streamer is! Compleet met schuifbalkjes voor tijd en uitgangsniveau, virtuele bedieningstoetsen en zelfs de albumafbeelding met alle bijbehorende titels die direct kunnen worden gekozen. Met een vormgeving die zowel qua afmetingen (43,8 cm breed, 14,6 cm hoog en 40,6 cm diep) als uitstraling veel op de geïntegreerde No.585 lijkt, is het typisch een laatste generatie Mark Levinson constructie. Zeer solide, uitgevoerd in de tinten zwart met zilver en een gewicht van in dit geval maar liefst 16,4 kilo. Zoals ik dit zelf het liefste zie is de voorzijde geheel symmetrisch vormgegeven. De druk- en draairegelaars zijn zeer solide en lopen soepel en flankeren de grote kleuren TFT display. Bijna onzichtbaar weggewerkt is tenslotte pal onder het display, de cd insteekgleuf gepositioneerd. Hier dus geen trots en in massief aluminium uitgevoerde klep, schuif of lade meer, maar enkel nog een gleuf die mij met weemoed doet verlangen naar de tijd van het Mark Levinson No.31.5 Reference cd-transport en de No.29 en No.390 cd-spelers. Toch maakt deze nieuwste Levinson in ieder geval qua constructie en zeker ondanks zijn enorme complexiteit, een uitstekende eerste indruk.    

Mark Levinson No.526 voorversterker

Geheel in stijl met de andere nieuwe generatie modellen, profileert ook de No.526 voorversterker zich meteen weer als een typisch Mark Levinson product. Ronduit prachtig stijlvol vormgegeven met veel oog voor detail en alles zo doordacht dat het bij het beste behoort wat deze branche te bieden heeft. Afwijkend is hier wel dat deze voorversterker net als de No.519 mediaspeler is voorzien van een forse hoeveelheid aan mogelijkheden en functionaliteiten. Om ongewenste beïnvloeding zoveel mogelijk te voorkomen zijn de verschillende apparaat gedeelten in compartimenten onderverdeeld. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een voorversterker (43,8 cm breed, 10,1 cm hoog en 48,5 cm diep) die ondanks 1/3 minder hoogte dan de No.519 mediaspeler, toch met 18,6 kg nog meer dan 2 kilo zwaarder is!

Maar ik smokkel nu een beetje en de oplettende lezer heeft natuurlijk al lang gezien dat deze voorversterker ook een forse 8 cm dieper is dan zijn bron tegenhanger. Ook hier weer op de voorzijde die heldere en strakke indeling, compleet met hoofdtelefoon uitgang, precies lopende druk- en draairegelaars en natuurlijk de overbekende bekende ten alle tijden zeer goed afleesbaar rode Dot Matrix LED display. Ondanks de relatief geringe hoogte en het bovengemiddeld grote aantal in- en uitgangen (12 stuks), zijn de ontwerpers er toch weer in geslaagd om het aansluitveld bijzonder overzichtelijk te maken. Onderhuids is de perfect verzorgde extreem strakke opbouw waarin veel SMD techniek is toegepast en de volledig per kanaal gescheiden signaalwegen volledig discreet zijn opgebouwd weer een lust voor het oog.

Digitaal maar dan anders

Het digitale DAC gedeelte is althans op papier en specificaties identiek aan de No.519 mediaspeler en No.585 geïntegreerde versterker. Wat in dit geval wil zeggen dat er een 32-bits Sabre DAC aan boord is die de meest voorkomende PCM en DSD signalen kan verwerken en waarbij drie te selecteren filterinstellingen voor het naar eigen smaak en wens finetunen van de weergave klaar staan. De wederom zeer solide aluminium ovale afstandsbediening met zijn karakteristieke ‘zeep vorm’, is nagenoeg identiek aan die van de No.519 en heel fijn is dat het ontwerpteam deze laatstgenoemde een zwarte ondergrond heeft gegeven terwijl die van de voorversterker met wit is uitgevoerd.

Als laatste maakt de zeer goede discreet en gebalanceerd opgebouwde volumeregelaar gebruik van de R-2R schakeling. Bij deze door Mark Levinson genaamde ‘Pure path philosophy’ schakelen relais verschillende combinaties van weerstanden zo dat het volume in stappen van 0,1 dB van 0 tot -70 dB kan worden ingesteld. Bij snel draaien aan de volumeknop of het langer ingedrukt houden van de volumetoets op de afstandsbediening, maakt de regelaar grotere sprongen zodat een snelle instelling ten alle tijden mogelijk is. Naast de zes digitale ingangen beschikt de No.526 ook over een met discrete onderdelen opgebouwde klasse-A phonotrap geschikt voor zowel MM als MC elementen en die middels verschillende instellingen (vijf voor MM en drie voor MC) optimaal op het element kan worden afgestemd.  

Mark Levinson No.534 eindversterker

Het laatste en tevens het meest fysiek imponerende onderdeel van dit Mark Levinson trio, is de majestueuze No.534 stereo eindversterker. Een heerlijk forse klassieke high-end mastodont die naast afmetingen als 45,1 cm breed, 19,7 cm hoog en 50,8 cm diep, ook een forse 48,5 kilo gewicht op de planken zet. Met klassiek bedoel ik in dit geval met name, dat deze Levinson een klasse A/B geschakelde versterker is waarbij de extreem forse ringkerntrafo bijna de helft van het totale kastvolume in beslag neemt! Zoals verwacht uit zich dit meteen in het mooi ruime uitgangsvermogen van 2 x 250 Watt aan 8 Ohm en 2 x 500 Watt aan 4 Ohm en nog volledige stabiliteit bij 2 Ohm.

Evenals de mediaspeler en voorversterker, is ook deze stereo eindversterker weer volledig gebalanceerd opgebouwd waarbij veel aandacht aan de optimalisatie van tegenkoppeling, frequentiebereik, stijgtijd en lineariteit onder alle gebruiksomstandigheden is besteed. De voorzijde kenmerkt zich door één enkele drukknop waarmee naast ‘aan’ of stand-by ook een drietal verschillende ‘ecologische’ opties kunnen worden gekozen. Deze lopen van na 20 minuten geen signaal automatisch weer op stand-by, tot na het aanzetten continu volledig ingeschakeld blijven waarbij zelfs in stand-by alle circuits nog volledig onder stroom blijven staan en enkel de uitgangen worden uitgeschakeld.

De wederom zeer logisch ingedeelde achterzijde bevat meteen al vier paar van de beste luidsprekeraansluitingen die de branche kent. Deze door Mark Levinson Huricane genoemde aansluitingen, zien er door hun gebogen tornado vorm inderdaad wel uit als het bovenaanzicht van een tropische storm. Beter nog is dat ze zowel banaanstekkers als vooral spades een heel stevige grip bieden en daarbij met slechts weinig krachtsinspanning heel goed vast zijn te draaien. Verder wordt de uitrusting gecompleteerd door één paar single ended en één paar gebalanceerde ingangen en een aantal aansluitingen bedoeld om updates door te voeren en de No.534 in een thuisnetwerk op te nemen.

Luisterruimte Reference Sounds  

Om voorafgaande aan deze test de set al een keer in de gloednieuwe volledig geoptimaliseerde luisterruimte van Reference Sounds zelf te kunnen beluisteren, maakten we een afspraak aan de Zijdelweg 19 te Amstelveen. Een adres wat met ieder navigatiesysteem heel gemakkelijk kan worden gevonden en waar bij aankomst ook prettig voldoende parkeergelegenheid aanwezig is. Precies naast de deur van het opgegeven adres in een groot bedrijfspand, staat keurig het bord Reference Sounds aan de gevel bevestigd. Vervolgens hoef ik na het uitstappen niet lang te wachten tot Michael Huigen bij de voordeur verschijnt om mij hartelijk welkom te heten. Nu ben ik door de jaren heen al ruimschoots bekend geraakt met zijn gedegen voorbereiding voor iedere demo, maar toch weet hij mij ook dit keer nogmaals aangenaam te verrassen. Vooral omdat de buitenzijde van het pand nog die typerende ‘grijze’ industriële looks kent en het eenmaal binnen wel lijkt of ik in een compleet ander pand terecht ben gekomen.

Hoewel het onderkomen op zich niet eens zo heel breed is, blijkt het in lengte wel de nodige meters te beslaan en daarbij ook nog eens een tweede even grote verdieping te bezitten. Toch zijn het niet zozeer de afmetingen die hier de show stelen, als wel de werkelijk schitterende bijzonder smaakvol zelf vervaardigde presentatie! Met bewondering kijk ik dan ook naar de mooie massief walnoten houten delen tegen het plafond en de nu op dit moment in mijn verhaal nog twee dichte in antracietkleur geschilderde deuren. Naast het strak aangebrachte Reference Sounds logo, valt ook meteen de aan beide zijden in het deurkozijn mooi subtiel aangebrachte en perfect bij het loge passende okerkleurige LED verlichting op. Het mooie van deze voor audio unieke presentatie, is dat het al zelfs vooraf een grote nieuwsgierigheid opwekt. Wanneer dan vervolgens het moment suprême is aangebroken en Michael langzaam beiden deuren als een soort van ‘Efteling Fata Morgana’ helemaal opent, ben ik toch wel even met stomheid geslagen...

Nu heb ik in mijn leven al wel meer mooie luisterruimtes gezien en ben ik zelf ook niet onbemiddeld wat dat betreft. Maar deze nieuwe Reference Sounds ruimte is werkelijk ronduit schitterend! Enerzijds heel minimalistisch en sober, maar door het rustige kleurgebruik en op de juiste plaatsen goed gekozen verlichting, is precies de juiste sfeer ontstaan. Een omgeving die je naast op je gemak, ook meteen in de juiste stemming voor geconcentreerd muziekluisteren brengt. Vanzelfsprekend zit het uiteraard ook juist met de akoestiek wel snor. Want achter het verhullende geluid doorlatend doek, bevinden zich een hele reeks aan maatregelen zoals diffusors en absorptiepanelen.

Luisteren bij Reference Sounds 

Helemaal aan het einde van de ruimte staat geheel in stijl met de Reference Sounds kleuren, een in mijn ogen werkelijk schitterend paar oranje gespoten Wilson Audio Sabrina luidsprekers klaar. Tegen de linkerwand zijn een tweetal lage witte meubels geplaatst waarop naast de No.519 mediaspeler en No.526 voorversterker, verder ook een No.585 geïntegreerde versterker en een drietal apparaten van het eveneens Amerikaanse merk Ayre staan opgesteld. De Mark Levinson No.534 eindversterker staat tenslotte midden tussen beide weergevers op de grond, waarbij alle componenten van deze keten met hoogwaardige Transparant Ultra Generation 5 kabels zijn verbonden. De Wilson Audio Sabrina weergevers heb ik de afgelopen twee jaar vooral in verschillende sessies met Audio Research buizenversterkers gehoord. Daarmee ontstond steevast een prachtig rijke, natuurlijk gelaagde en vloeiende gepresenteerde tonale balans, gebed in een groots en ruimtelijk aandoend 3D stereobeeld.

Gezeten in de comfortabele luisterfauteuil van Reference Sounds en dus een compleet andere en vooral onbekende ruimte, is mijn indruk hoewel deels hetzelfde verder toch wezenlijk anders. Meteen herken ik weer de Mark Levinson deugden rust, beheersing en een bovengemiddeld oplossend vermogen die ik ook met de eerder door mij geteste No.585 geïntegreerde versterker zo duidelijk waarnam. En ook al zijn er zeker overlappende eigenschappen, de overige kwaliteiten liggen toch op een wezenlijk ander vlak dan wat een buizenmerk als Audio Research weet te bereiken. Nog sterker als bij zijn geïntegreerde tegenhanger blijkt de combinatie van voor- en eindversterker nog meer tonale rijkdom, verfijning en gedoseerde kracht mee te brengen. Het hogere uitgangsvermogen is heel goed waarneembaar aan de mate aan gemak en toegenomen definitie waarmee de Sabrina’s acte de présence geven en de weergave is gewoon één mooi groots gelaagd geheel. Ondanks de relatief kleine afmetingen klinken deze Wilson’s nu aangestuurd door de fraaie Levinson’s, als een veel grotere weergever en komt zelfs regelmatig de vraag naar boven wat de toegevoegde waarde van een nog grotere en duurdere weergever eigenlijk is!

Hoewel ik over de onderlinge klankmatige verhoudingen in deze voor mij nog volledig onbekende ruimte natuurlijk niets kan zeggen, speelt de totale set naast alle eerder genoemde kwaliteiten ook heel mooi subtiel en gecontroleerd. Wat voor digitale bron we tijdens de sessie op de No.519 mediaserver ook kozen, iedere keer bleef ondanks de onderling wel geconstateerde verschillen het totaalgeheel wel steeds erg smaakvol, muzikaal en vol finesse en grandeur.

Wilson Audio Yvette

Doordat ook de substantieel duurdere Wilson Audio Yvette in de ruimte aanwezig is, vraag ik Michael of het ook mogelijk is de Sabrina te verruilen voor deze aanzienlijk duurdere uitdager. Zo gezegd zo gedaan en met behulp van Reference Sounds medewerker Robin Bruisma wordt het toch ook al gewichtige Wilson Audio ‘instapmodel’ Sabrina, verruild voor de nog veel zwaardere maar ook op (tijdelijke) wielen staande Yvette. Dit is een duidelijk grotere weergever die visueel veel weg heeft van een kleinere Sasha 2, maar dan zonder de losse mid/hoog ‘kop’. Ondanks dat het systeem nu niet meer op deze andere duurdere weergever is getuned, valt wel vanaf het allereerste moment de meerwaarde goed te horen. Want ondanks dat het zeker directe familie van de Sabrina is, heeft de Yvette veel meer het hoogtebeeld en schaalgrootte die bij echte (akoestische) live muziek past. Daarbij zijn het oplossende vermogen en transparantie duidelijk hoger en is de weergave nog meer naturel en neutraal. Tevens is het niet verwonderlijk met name ook het laag meer controle en definitie bezit.

Door de gepresenteerde verschillen weet ik nu dat de Yvette een nog betere (en duurdere!) weergever is dan de ook al heel fraaie Sabrina. Maar is het ook volstrekt duidelijk dat deze Mark Levinson componenten door hun zeer hoge kwaliteiten eveneens heel goed in staat zijn om zelfs de nog kostbaarder Wilson Audio modellen of de representanten van de andere high-end luidsprekermerken volledig tot hun recht te laten komen!

Luisteren thuis

Hoewel zo’n mooie andere demoruimte absoluut zijn toegevoegde waarde laat horen en een goede eerste indruk van de producten oplevert, is een test voor mij pas een echte test wanneer ik dit soort producten tenslotte ook in mijn eigen luisterruimte uitgebreid aan de tand kan voelen. Dus verdwijnen alle drie de Mark Levinson apparaten meteen na de demo in zowel de kofferruimte van Michael als van mij en gaan we op weg naar mijn huis in het zuiden des lands. Daar aangekomen worden de dozen bovengronds uitgeladen en transporteren we de apparaten afzonderlijk zonder doos (want dan zijn ze veel minder groot) naar mijn ondergrondse luisterruimte. Hier worden ze geplaatst op mijn grote Finite Elemente Pagode Master Reference MR27 rack met Cerabase Classic voeten, terwijl de No.534 een plaats krijgt op een MR34 eindversterkerplatform van hetzelfde merk.

Na het nodige experimenteren met de verschillende hier in huis zijnde kabelmerken en typen, kom ik voor mijn situatie gebruikmakend van mijn referentie Master Contemporary C luidprekers tenslotte uit op AudioQuest NRG1000 stroomkabels en Fire gebalanceerde interlinks. Vooral de wijze waarop Fire de fijnzinnige resolutie van de Levinson’s combineert met een natuurlijke gloed, maakt deze combinatie in mijn set samenstelling erg goed! Uiteraard wil dit niet zeggen dat andere kabels bij andere ruimtes en gebruikte weergevers, ook niet heel goed zouden kunnen voldoen. Doordat ik nu alles in mijn eigen omgeving heb opgesteld, vallen in vergelijk tot mijn eigen gebruikte componenten meteen een hele waslijst aan verschillen op.

Om positief te beginnen vind ik het zeer goed en prettig dat de Levinson set echt volledig stil is. Geen brommende trafo’s en zelfs met het volume volledig opengedraaid (uiteraard zonder muziek!) is met het oor tegen de tweeter nauwelijks iets van ruis waar te nemen. Deze set is dus echt erg stil! Een wat minder doordacht punt kom ik tegen bij de No.519 mediaspeler. Deze toont via de smartphone of tablet app, namelijk alleen maar de namen en niet de tracknummers. Zeker als je bij cd gebruik gewend bent om in nummers te denken, is het ineens flink tellen geblazen als je dan bijvoorbeeld nummer 12 van de 20 wilt hebben. Daarbij heeft de afstandsbediening geen directe titelkeuze, waardoor je dus ook voor cd gebruik bijna aan smartphone of tablet bent overgeleverd. Een ander in de praktijk lastig facet is dat de afstandsbedieningen van zowel mediaspeler als voorversterker nagenoeg identiek aan elkaar zijn en je ze ondanks hun bewust aangebrachte zwart/witte achtergrondkleur, in een schemerdonkere luisterruimte of woonkamer toch nog steeds gemakkelijk door elkaar haalt.

Maar verder is het ontwerpteam heel knap met het enorme aantal mogelijkheden omgegaan en hoewel in mijn ogen niet altijd zo intuïtief bedienbaar, zijn de apparaten wel al vrij snel zonder handleiding te gebruiken.

Volledig wegcijferen

Klankmatig is meteen waarneembaar in welke opzichten deze voor- en eindversterker nog verder gaan dan de toch ook al erg goede No.585 geïntegreerde versterker. Terwijl de basisklank en signatuur (gelukkig!) grote gelijkenissen vertoont, is namelijk ook meteen waarneembaar dat het laag niet alleen dieper doorloopt, maar ook meer gemak vertoont en meer nuances bevat. Ook het lage midden bevat meer punch en kracht, het middengebied biedt tonaal meer verzadiging en een hoger oplossend vermogen. Terwijl het hoog bereik tenslotte nog meer kleur en verfijning aan de dag weet te leggen.

Wat ook spreekt over de meerwaarde van de No.526 voorversterker, is dat deze prachtig in staat blijkt te zijn om de verschillen tussen de verschillende bronnen weer te geven. Niet alleen de verschillende bronnen op de No.519 maken duidelijk verschil, maar zeker ook als ik van andere merken aansturing gebruik maak is dat direct en heel duidelijk te horen. Toch heb ik het mooiste tenslotte voor het laatst bewaard, want wat is dit trio op fantastische wijze in staat zichzelf volledig weg te cijferen! Het is zelfs één van de weinige solid state combinaties waarbij ik niet al na 15 minuten de voor mij immer typerende ergernis en een soort van verveling voel opkomen. Nog steeds hebben veel transistor versterkercombinaties namelijk hinder van enerzijds een te grote uniformiteit waardoor alles op een bepaalde manier hetzelfde gaat klinken en ontbreekt het anderzijds mijn inziens te vaak aan een moeilijk te omschrijven muzikale ziel. De muziek is daar en jij zit hier. Dit in tegenstelling tot de beste buizenontwerpen die je met huid en haar in het muzikale gebeuren kunnen betrekken. Ook deze Mark Levinson componenten blijken in staat om hun toehoorder(s) werkelijk in het muzikale gebeuren te betrekken. Een facet wat in mijn ogen een heel groot goed en misschien wel hun voornaamste kwaliteit is. Volledig stabiel, rijk en organisch en tegelijkertijd ook hoog oplossend, nauwkeurig, verfijnd en betrokken. 

Conclusie

Dit is zondermeer een erg kostbare set die precies valt tussen het door veel te sparen nog net haalbare ‘instap’ echte high-end segment van producten tot à 15.000,- en de extreem dure spullen van à 35.000,- per component of nog veel meer bedoeld voor de happy few. Bij dit soort zeer hoge bedragen voel ik mij genoodzaakt mij extreem kritisch op te stellen. Eigenlijk moet ieder facet van zowel klank, constructie, software als bediening minimaal een 9 scoren vind ik. Zoals verwacht halen deze Mark Levinson componenten dit zelfs met glans, hoewel er toch van één belangrijke haar in de soep sprake is. Ik heb het hier dan vooral over de software van de No.519 mediaspeler die hier en daar toch wel wat kleine steken laat vallen. Gelukkig gaat het hier enkel om een aantal kleinere aspecten die de echte werking niet aantasten. Daarbij kan ieder van deze apparaten bovendien heel gemakkelijk worden geüpdatet.

Daar direct tegenover staat dat deze mediaspeler wel echt enorm goed klinkt: zeer vloeiend, ongedwongen en organisch en tegelijkertijd ook heel mooi gedetailleerd en de techniek uit de weg gaand. De No.526 voorversterker is eveneens bovengemiddeld complex en er is dan ook erg veel naar eigen smaak in te stellen. Maar hier heb ik net als bij de eindversterker geen kleine hiaten in de bediening ontdekt en werkte alles wel helemaal zoals het hoort. Qua klank zorgt deze voorversterker voor de controle, beheersing, gemak en overzicht van dit drietal, waarbij het ingebouwde DAC gedeelte van de No.519 mediaspeler echter wel nog net wat beter en meer transparant lijkt te presteren.

Hoogtepunt van dit drietal is voor mij de No.534 eindversterker. Dit apparaat wordt goed warm en zeker 15 of 20 Watt van het vermogen zal worden opgestookt voor werking in het klasse A bereik. De No.534 is daarbij een echte powerhouse maar dan wel één met opperste verfijning en een fluwelen handschoen benadering. Echt bruut wordt hij dan ook nooit en binnen dit drietal zorgt hij voor de klankmatige rijkdom, gloed, drama en grootsheid. Ook met andere top voorversterkers zoals de Audio Research REF6 en Mirror Image Aemulus buizen vertegenwoordigers, kunnen met de No.534 werkelijk prachtige combinaties worden gemaakt. Deze eindversterker cijfert zich daarbij dermate weg dat ieder van deze voorversterkers zich van zijn beste kant kan laten zien.

Uiteindelijk leeft wat mij betreft de oorspronkelijke Mark Levinson legende met deze nieuwste generatie weer opnieuw voort. Want verdwenen zijn de lichte afstandelijkheid en de soms toch wat bombastisch/donker aandoende weergave van de tussenliggende generaties. Deze volledig nieuw ontwikkelde generatie onder leiding van audiolegende Todd Eichenbaum, zit dan ook veel dichter bij de prachtige en legendarische Mark Levinson ontwerpen van weleer. Met als mooie extra bonus het zeer hoge oplossende vermogen, de hoge vervormingsvrijheid en mogelijkhedenpakket van nu!

Mark Levinson
Mark Levinson No.519 € 22.990,-
Mark Levinson No.526 € 22.990,-
Mark Levinson No.534 € 22.990,-

Wilson Audio
Wilson Audio Sabrina € 22.490,- per paar in standaard finish
Wilson Audio Yvette € 34.990,- per paar in standaard finish

Importeur: Reference Soundswww.referencesounds.nl

EDITORS' CHOICE