Review: No-Man - Returning Jesus (cd)

Eric de Boer | 19 december 2017 | Fotografie Fabrikant

Returning Jesus was het vierde album van het duo No-Man en zag in 2001 het levenslicht. Op dat album verplaatste de muziek van Steven Wilson en Tim Bowness zich van de art-pop stijl naar meer progressieve wegen. Kscope bracht het werk onlangs opnieuw uit, voorzien van een complete remaster en aangevuld met onder meer een bonus-cd.

Op Returning Jesus lieten Steven Wilson en Tim Bowness de popinvloeden verder achter zich, wat te verwachten was na de EP Carolina Skeletons van enkele jaren ervoor. Voorzien van een ware sterrencast aan meewerkende artiesten, toonden de tracks op het vierde No-Man album zich progressief en werden diverse muzikale stijlen gebruikt om het album een meer onderzoekend en sfeervol karakyter te geven. Logisch ook, want progressie zat voornamelijk Wilson ook al in die tijd in het bloed. Met diens band Porcupine Tree en het album Lightbulb Sun dat het jaar ervoor uit werd gebracht, was het evident dat Steven ook op een geheel ander vlak vooruit wilde. Want stilstand is achteruitgang…

Aldus geschiedde, want Returning Jesus is nog steeds het tijdloze toonbeeld van fraai en ingetogen musiceren, waarbij er veel van de artistieke inbreng van zowel de heren van No-Man als van de kunsten van de meewerkende artiesten wordt gevraagd. Nu zal dat laatste geen probleem zijn geweest voor drummer Steve Jansen (Japan/ Rain Tree Crow), bassist Colin Edwin (Porcupine Tree), saxofonist en fluitist Theo Travis (Soft Machine) of trompettist Ian Dixon. Wat leuk is om te weten, is dat het deel van de nummers dat op Returning Jesus te vinden is al in de beginperiode van No-Man is ontstaan, maar niet eerder tot wasdom kon of mocht komen.

Vanaf het nogal magistrale openingsnummer Only Rain, waarop ook wijlen Ian Carr, Davis Kosten en Ben Christophers te horen zijn, ondergaat de luisteraar een fraaie mix van poppy ambient, singer-songwriter, eigentijdse jazz en zelfs een vleug art rock. Gevoed met prachtige percussie (Outside Of The Machine is echt genieten), een logische vleug melancholie, dromerige melodielijnen en hypnotiserende bassen is Returning Jesus nog steeds een van de meest beklijvende (en daarmee ook tijdloze) No-Man albums in de discografie van het gezelschap. Zeker geen easy listening, maar wel ontspannende muziek. Het album schuurt erg dicht tegen contemporary jazz aan en is alleen al daardoor significant voor de tijd en de progressie die No-Man doormaakte.

De heruitgave van het album, dat daarmee voor het eerst op Kscope te verkrijgen is, is voorzien van een prima remaster van de hand van (hoe kan het ook anders) Steven Wilson zelf en Tim Bowness heeft een 12-pagina’s tellend boekje met liner notes geschreven. De tweede cd, die in de lijvige digipack zit, bevat voor de die hard No-Man fans niets nieuws, aangezien de b-sides, demo’s en alternatieve versies al eerder via onder andere Tonefloat Records op LP verschenen in 2006. Voor wie die vinylversie niet bezit, is de bonus-cd een leuke aanvulling op de collectie.

Klankmatig is Returning Jesus erg fijn, ook voor de audiofiele luisteraar. De remaster legt iets meer gewicht in de auditieve schaal dan het origineel, maar de dynamiek is gebleven en het album staat als een huis in de luisterruimte. En mocht je het album nog niet bezitten, dan loont deze aanschaf zich dubbel en dwars. Tijdloos genieten.

Muziek: 8.5
Klank: 8.5
Label: Kscope