REVIEW

Handel: Opera arias

Sander Mijnster | 26 februari 2001

Ombra mai fu

Andreas Scholl adepten hebben dit schijfje natuurlijk al lang in het bezit, maar voor degenen die met het fenomeen Scholl (nog) onbekend zijn: een oproep tot onverwijld aanschaffen!
Als je niets tegen (Händel) opera of countertenoren hebt is dit gewoon een heerlijk schijfje om regelmatig in de lade van de cd-speler te laten verdwijnen en het daar langdurig te laten vertoeven.

Andreas Scholl, op dit moment de leidinggevende en beste countertenor ter wereld werd geboren in 1967, studeerde onder andere bij Rene Jacobs, en volgde interpretatie cursussen bij niemand minder dan Emma Kirkby. Zijn doorbraak kwam toen hij in 1993 Rene Jacobs verving bij een concert in Parijs. Hij werkt veelvuldig samen met grote specialisten in dit genre als John Eliot Gardiner, Philipe Herreweghe en William Christie. Zijn voormalige platenmaatschappij Harmonia Mundi stelde hem in de gelegenheid rustig de muziek op te nemen die hijzelf de moeite waard vond. Ongeveer anderhalf jaar geleden werd hij gecontracteerd door Decca, wat tot nu toe leidde tot een redelijke uitvoering van Pergolesi´s Stabat Mater en een prachtig recital van liederen met luit begeleiding. Bij Harmonia Mundi verscheen een schitterende Bach Kantate plaat, het Stabat Mater van Vivaldi, Bach´s Hohe Messe, het oratorium Maria ai piedi di Cristo van Caldara (bespreking volgt), Monteverdi´s vespers, en twee recitals.

De countertenor is in feite een hoge tenor stem, een falsetstem of een hoog register van de menselijke stem, waarbij in tegenstelling tot de borst- en kopstem slechts een gedeelte (het midden) van de gehele stemspleet wordt gebruikt. Het geluid wordt zo hoger, dunner en ijler. Hoewel ook vrouwen zich kunnen bekwamen in het falset zingen gebeurt dit zelden daar het ook minder opvalt (lijkt dan meer op een kopstem), bij de mannen geeft het echter een heel eigen karakter, kleur en sfeer aan de stem.
Ten tijde van Händel en Bach was de countertenor erg populair, en veel muziek werd geschreven juist voor dit soort stemmen. In de jaren zestig en zeventig kwam deze stem weer in de belangstelling door de prachtige prestaties van Alfred Deller, later volgden James Bowman en Michael Chance, maar de perfectie die Scholl ons laat horen is buiten kijf het mooiste en beste op dit gebied. Zijn prachtige stem heeft inmiddels de harten gestolen van menig muziekliefhebber, zelfs die van de meest hardnekkige tegenstanders van de countertenor!
Hoe kan het ook anders: zijn nobele, krachtige en zuivere stem heeft een enorm bereik met een ongelooflijke lenigheid. Daar komt nog bij dat Scholl een enorm inlevingsvermogen in de tekst ten toon spreidt.

De Harmonia Mundi opname is mij liever dan de nieuwere Decca´s. Op de één of andere manier klinkt Scholl´s stem mij bij Decca iets te gemanipuleerd (zo ken ik hem niet uit concerten). Op de laatste Decca cd klinkt zijn stem nogal hard en kaal. Zo klinkt zijn stem beslist niet! Echt zonde, want de liederen en de uitvoeringen zijn prachtig. Triest hoe ze dat bij Decca zo wisten te verpesten. Neen, dan de voortreffelijke Harmonia Mundi opnames! Zo moet het: een toonbeeld van natuurgetrouwheid, erg zorgvuldig opgenomen en vooral met respect voor Scholl´s stem.

Kortom: een schitterende plaat, met oa het prachtige en bekende Ombrai mai fù, of het ontroerende Verdi Prati, want laten we niet vergeten: Händel schreef deze prachtige en onvergetelijke muziek!

Handel: Opera arias
Andreas Scholl, counter tenor
Akademie für Alte Musik, Berlin
Harmonia-Mundi 901685


EDITORS' CHOICE