NIEUWS

Spotify Connect werkt niet meer op alle speakers en receivers

Muziekstreamingdienst Spotify heeft laten weten dat de ingebouwde functie van de dienst niet meer werkt op enkele speakers en receivers, van onder meer Onkyo, Denon, Marantz, Bang & Olufsen en Pioneer. 

Sommige van deze apparaten verliezen de ingebouwde dienst volledig, terwijl andere apparaten middels een firmware-update weer kunnen voorzien van Spotify Connect. Alle getroffen producten waren in staat muziek af te spelen via de dienst, zonder tussenkomst van een smartphone of tablet. Dat is nu dus niet meer het geval.

Verandering was al aangekondigd door Spotify

Spotify heeft deze verandering maanden geleden al aangekondigd. Echter, destijds werkten de producten nog zoals geadverteerd, waardoor gebruikers weinig aandacht schonken aan het nieuws. In de afgelopen weken is het gebeurd dat sommige apparaten dus de functionaliteit zijn verloren, waardoor fora overlopen van klachten.

In een reactie tegenover technologiewebsite The Verge laat een vertegenwoordiger weten dat de veranderingen nodig zijn om in de toekomst de functionaliteit te kunnen garanderen voor nieuwe televisies, receivers en speakers. Bovendien is het zo dat Spotify niet verantwoordelijk is voor het uitbrengen van een update voor de apparaten die middels een firmware-update weer toegang kunnen krijgen tot de dienst; daar zijn de fabrikanten van de apparaten in kwestie verantwoordelijk voor. 

*Update: Yamaha heeft inmiddels laten weten dat het merk updates voor hun line-up zal verzorgen. Op deze pagina van de Spotify-website vind je per merk de specifieke modellen waar dat niet voor geldt.

Klanten blijven nu achter

Wat een beetje vreemd is aan dit proces, is dat er nu dus klanten achterblijven die het zonder de Spotify-ondersteuning moeten doen die hen wel beloofd was (en waar ook mee geadverteerd werd, zelfs op de doos van een product). Het bedrijf achter de dienst vindt het blijkbaar nodig om mensen achter te laten terwijl het zich voorbereidt op de toekomst. En dat terwijl consumenten vaak dezelfde a/v-producten voor jaren gebruiken -- niet in de laatste plaats omdat dergelijke producten veel geld kosten of omdat mensen er waarde aan hechten.

Aan de andere kant kun je ook vraagtekens zetten bij het updateproces van vaak langzame bedrijven die verantwoordelijk zijn voor hun eigen producten. Wanneer Spotifty iets wijzigt, dan zijn zij nog steeds verantwoordelijk voor het toevoegen of onderhouden van beloofde functies. Dat staat los van de apparaten die helemaal geen toegang meer krijgen tot Spotify Connect.

Spotify gebruiken is nog steeds mogelijk

Natuurlijk zijn er nog steeds mogelijkheden waarmee je Spotify kunt blijven gebruiken. Zo kun je gebruikmaken van oude en vertrouwde audiokabels of gebruikmaken van de bluetooth-verbinding. Soms is een (goedkope) Google Chromecast ook nog een optie. Netwerkdiensten als Apple AirPlay en Google Cast kunnen ook uitkomst bieden. Maar het blijft vreemd dat een bedrijf zomaar kan beslissen dat iets niet meer werkt wanneer het tijd is voor verandering, zeker wanneer er dus wel mee geadverteerd werd.

EDITORS' CHOICE