Review: Gleb Kolyadin – Gleb Kolyadin (cd)

Eric de Boer | 13 februari 2018

De naam Gleb Kolyadin zal bij de gemiddelde Nederlandse luisteraar weinig bellen doen rinkelen. Alleen wie het uit Sint Petersburg afkomstige iamthemorning kent, weet dat Kolyadin een uiterst begaafd pianist is. Kscope brengt het solodebuut van de pianist uit, dat naast een opmerkelijke line-up ook nog eens erg mooie progressieve composities bevat.

Het kan lastig zijn om vanuit een toch succesvolle samenwerking aan een solo album te werken. De rock/kamerpop van iamthemorning, waarmee Kolyadin en zangeres Marjana Semkina succes wisten te oogsten, legt de lat namelijk best hoog om met een soloalbum te excelleren. Gelukkig mocht Gleb Kolyadin putten uit de cast die platenlabel Kscope rijk is, wat een opmerkelijke muzikale en vocale bezetting heeft opgeleverd.

Voor het debuut, dat de naam van de pianist zelf draagt, is de progressieve rock line-up er een waar de progliefhebber zijn spreekwoordelijke vingers al bij voorbaat bij af kan likken. Voor de ritmesectie koos Gleb Kolyadin voor niemand minder dan drummer Gavin Harrison (King Crimson/ Porcupine Tree) en bassist Nick Beggs (Steven Wilson). Theo Travis (Robert Fripp/ Porcupine Tree/ Steven Wilson) verzorgde het fluit- en de saxofoonspel en waar nodig zijn op het album de stemmen van Nick Moss (Antimatter) en Steve Hogarths (Marillion) te horen. Als muzikale kers op de taart speelt ook Jordan Rudess (Dream Theater) deels mee op keyboard.

Wie Gleb Kolyadin eerder aan het werk heeft gehoord, weet dat de pianist/ toetsenist gerust als virtuoos speler bestempeld mag worden. Maar hoewel er kleine vergelijkingen te maken zijn met Glebs werk voor iamthemorning in het pianospel dat op dit solo debuut ten beste wordt gegeven, staat zowel het hele werk als het spel van de pianist volledig op zichzelf. Kolyadin combineert klassieke met moderne spelstijlen die sterk, maar niet overdreven leunen op de ritmesectie die door Harrison en Beggs wonderschoon wordt ingevuld.

Er wordt flink geput uit de manieren waarop progressieve rock kan worden ingevuld, waarbij de toevoeging van bijvoorbeeld Nick Moss’ innemende stemgeluid op een track als Astral Architecture uitermate geslaagd is. De door de toetsen vertolkte riffs op het album brengen perfectie is zowel dynamiek als in synergie en de toevoeging van de (overigens op het album niet zwaar vertegenwoordigde) fluit en saxofoon zotgen waar nodig voorspanning en climaxen. Af en toe wordt er flink met jazz geflirt (Insight en het bezwerende Kaleidoscope), wat het album extra afwisseling en spanning meegeeft. Het lijvige Confluence (met Steve Hogarth die op intense wijze de muziek van gesproken tekst voorziet) is een waar hoogtepunt van dit album, mede dankzij de prachtige productie en de innemende opbouw van het nummer waarbij golfgeluiden een actieve rol spelen.

Hoewel er teveel muzikanten aan Gleb Kolyadins eerste eigen album hebben meegewerkt om van een echte soloplaat te mogen spreken, is het album een waar genot om te beluisteren voor liefhebbers van prog, jazzrock en zelfs moderne klassiek. Er valt niets, maar dan ook niets aan te merken op de speelstijl en de composities van de hoofdartiest, terwijl beide aspecten flink worden verrijkt door de kundigheid van de gastartiesten. Het album legt de lat erg hoog voor de progressieve releases van 2018 en weet de luisteraar te grijpen met verfijnde ritmiek, verkennende speelstijlen en een ongrijpbare hoeveelheid pure schoonheid.

Het enige punt van kritiek* dat ik op Gleb Kolyadins debuut kan hebben, is het feit dat de mix en productie soms wat rommelig of grof overkomen. Dat kan te maken hebben met het door Kscope aangeleverde gebrande recensie-exemplaar, waarvan ik de bron niet kan verifiëren. Misschien dat de dynamiek op de cd (en waarschijnlijk zeker op de lp) beter zullen zijn, wat de muziek alleen maar zal verrijken. Met die disclaimer voor de optimale auditieve ervaring wil ik toch liefhebbers van de genoemde bands en genres nopen om het album alvast te reserveren, want de release is gepland voor 23 februari. De muziek zal je belonen.

Muziek: 9
Klank: 7*
Label: Kscope